Uploaded August 18, 2014

Recorded August 2014

1.4
2.7

near Saldes, Catalunya (España)

Mítica ascensió a un dels cims més representatius dels Països Catalans, el Pedraforca. La ruta que farem serà la clàssica, sortint des del mirador de Gresolet, passant pel refugi Lluís Estasen, Coll del Verdet, Pollegó Superior, Enforcadura, Tartera del Pedraforca i de nou al refugi Lluís Estasen i mirador de Gresolet. L’única petita variació es que la baixada per la Tartera del Pedraforca la hem fet per un petit corriol que han habilitat recentment per tal d’evitar accidents en la baixada.

Venint des de Berga, arribem al poble de Saldes al qual no hi entrem. Passat el poble, a uns 2 km aproximadament, trobem el desviament a la nostra dreta que ens portarà fins el Mirador de Gresolet (1571m) , on podrem estacionar el vehicle i d’on parteix la nostra ruta.

Des de l’aparcament del mirador veurem un corriol amb senyalitzacions que comença amb unes escaletes. L’agafem i seguint el PR C-123 ens dirigim sempre ascendint cap al refugi Lluís Estasen on en 10 minuts ens hi plantem.
Passem el refugi deixant-lo a la nostra dreta i seguim l’ascensió, primer moderada per després endurir-se, fins al Coll del Verdet (2233 m). Aquí parem per contemplar les majestuoses vistes, al nord de la serralada del Cadí i de la població de Gósol als nostres peus direcció oest.
Un cop hem recuperat forces, ens preparem per realitzar el tram més tècnic i complicat de l’etapa on haurem de realitzar diverses grimpades i alguns trams aeris. La ruta en si no presenta gaire dificultat però abstenir-se de fer-la en cas de mal temps ja sigui vent o pluja i abstenir-se persones amb por a les alçades i/o vertigen.
Grimpada rere grimpada passem per la canal, per la Cima Nord per finalment arribar al punt més alt del Massís del Pedraforca, el Pollegó Superior (2506 m). El cim sempre està bastant concorregut així que busquem un espai on poder refer-nos i contemplar el paisatge que tenim davant nostre.
Ens dirigim cap a l’altre costat del Pollegó i comença una petita desgrimpada que ens durà fins a l’Enforcadura del Pedraforca. Aquí trobem les tarteres de les dos vessants, la de Gósol i la del Pedraforca direcció Saldes. Nosaltres hem d’agafar la de Pedraforca a la nostra esquerra un cop arribem a l’Enforcadura.
Comencem a baixar el fort pendent, que prou costa, fins que arribem a un cartell on ens senyalitza l’inici de la tartera. Aquí teniu dos opcions, o baixar per la forta, dificultosa i per a molts divertida tartera o be agafar el camí que s’ha habilitat recentment aquest 2014, molt ben marcat amb ratlles i pals grocs, que discorre paral·lel a la dreta de la tartera i que fa la baixada menys perillosa. Val a dir que la forta pendent de baixada que s’ha de salvar es igual de dura, però almenys ens estalviem les pedres o més aviat les “caniques” de la tartera amb totes les caigudes que això comporta. El corriol habilitat fa cap al tram final de la tartera on al poc s’uneix, a la nostra esquerra, a un corriol (gràcies a Déu! ) que planejant ens porta de nou al refugi Lluís Estasen on des d’allí desfem el camí de nou fins al mirador de Gresolet on tenim el vehicle i punt final de la ruta.

Espectacular mirador, sota mateix del Pedraforca des d'on s'observa el Santuari de Gresolet i els entorns. Per la C-16 en direcció al Túnel del Cadí, abans d'arribar a Guardiola del Berguedà agafar un trencant a mà esquerra en direcció Saldes, B-400. Passat Saldes aproximadament a 1 Km., trobareu un trencant a mà dreta que porta per una carretera asfaltada al mirador de Gresolet i des del qual, es pot accedir, a peu (20 minuts) al Refugi Lluis Estasen.
El Pedraforca és una emblemàtica muntanya de Catalunya, situada entre els termes municipals de Saldes i Gósol, al Berguedà. Té una forma molt peculiar, formada per dues carenes paral·leles (els pollegons) unides per un coll (l'Enforcadura). El Pollegó Superior té una altitud de 2.506,4 metres (amb un cim secundari, el Calderer de 2.496,7 metres) i el Pollegó Inferior de 2444,8 m. L'Enforcadura se situa a 2.356,2 m i té una tartera a cada banda. La singularitat de la seva forma, junt amb el fet que el massís no forma part d'una serralada pròpiament dita han convertit la muntanya en una de les més famoses del territori català. És dins del Parc Natural del Cadí-Moixeró i, a més, els voltants del Pedraforca han estat declarats paratge natural d'interès nacional. Els pobles del voltant són Gósol (a l'oest) i Saldes (a l'est); el Pedraforca fa de límit entre els seus dos termes i també, per tant, entre la província de Barcelona i la de Lleida malgrat que ambdues poblacions es trobin a la comarca del Berguedà.
Refugi emblemàtic i històric (1947) enclavat al peu del Massís del Pedraforca (2506m), pren el nom de l’agosarat pioner de l’escalada a Catalunya, Lluís Estasen, qui va fer cim l’any 1922 fent-se pas entre les majestuoses parets que s’abraonen a la Jaça dels Prats, planell privilegiat d’aquesta cara nord. Boscos de més d’un centenar d’anys de vida revoltats per picots, tarteres transitades per isards, parets calcàries niu de pelaroques i corbins són l’entorn d’aquest bell refugi.

• Photo of fraanjosse

fraanjosse Sep 26, 2014

Hola Shangrila,hice la ruta el 25/09/14 y fue sensacional,es una ruta que aunque no es dura,te obliga a usar tus habilidades en la grimpada y luego en el descenso por la tartera,yo la hice solo y te das cuenta de que mejor si la puedes hacer en compañía (por lo que pueda pasar),en fin un gran día.Un Saludo y a disfrutar de la montaña.

shangrila Sep 26, 2014

Hola Fraanjosse. Me alegra que hayas disfrutado de la ruta tanto como lo hice yo.
    Efectivamente un poco de habilidades para la grimpada son necesarias en la parte final des de Coll del Verdet hasta el Pollegó superior. Y que decirte del descenso por la tartera!

Saludos y buenas rutas

• Photo of Jose.Gomez.Santos

Jose.Gomez.Santos Oct 9, 2014

hola queria saber dos cosas porfavor, 1 es que tal es la grimpada para hacerla de noche? y 2 si el track es detallado o es de 500 puntos??
    muchisimas gracias

shangrila Oct 10, 2014

Hola supaipa! Yo particularmente no te recomendaría realizar la grimpada de noche y no por su dificultat sino porque hay algun tramo un poco aereo.
    Respondiendo a tu segunda pregunta el track es detallado (grabado con un Garnin etrex 30).

Espero haberte sido de utilidad.

Saludos i buenas rutas

• Photo of Jose.Gomez.Santos

Jose.Gomez.Santos Oct 10, 2014

hola shangrila, muchisimas gracias por la rapidez de tu contestacion. A que te refieres con algun tramo un poco aereo? es para saber bien a que te refieres. A vale esta grabado con el mismo gps que tengo yo. muchisimas gracias por la contestacion y la rapidez un saludooo

gracias por el track me lo e descargado y probare este sabado noche si todo lo permite ya te contare. ;-)

shangrila Oct 10, 2014

Hola de nuevo suaipa! Cuando me refiero a un tramo aereo es cuando hay caida al vacio por alguno de los lados de la ruta. Hay muy pocos en esta subida pero ve con cuidado y mas yendo de noche.
    Ya me contaras como te ha ido.