Moving time  one hour 10 minutes

Recorded January 2019

0.8
1.6

near Solsona, Catalunya (España)

La primera caminada de l'any és a la mare de la font, caminada curta i per camins molt trepitjats i coneguts.

Això no treu que en puguem gaudir descobrint els paisatges d'hivern amb els arbres sense fulles que deixen passar el sol, amb caramells de gel i amb el retrobament d'unes pilones de pedra que fa anys havien estat a la pujada del seminari de Solsona.

Font de la Fulla

Fem el camí de la Mare de la Font gaudint del sol que els arbres sense fulles deixen passar, però en els punts més obacs on no hi toca el sol, l'aigua dels tolls està gelada. A la font de la fulla trobem les primeres candeles o caramells de gel.

Salt del toll del Martinet

Com que no hi ha fulles, i baixa força aigua, podem veure molt be el salt del toll del Martinet. Mentre faig les fotografies, es para a parlar l'Anselm Montraveta i m'explica que quan era petit el toll del Martinet era un dels tolls on durant l'estiu s'anaven a banyar. Hi anaven en bicicleta, es treien la roba i es banyaven. Es veu que és un toll amb una fondària considerable i que aguanta bé l'aigua durant l'estació seca. Comentem que ara és impossible arribar fins al toll per la excessiva vegetació que voreja la ribera, i coincidim que ens agradaria que s'obrís de nou el camí. El Pep Rendé em va explicar que en al seva joventut (o adolescència) havia participar en una buidada d'aigua del toll per pescar les carpes que hi havia. Van marxar cap a casa amb un parell de galledes plenes de peixos.

Salt de la Mare de la Font

Quan arribem a la Mare de la Font ens fixem amb el salt d'aigua. Fa gairebé dos mesos que no plou però encara baixa força aigua per la cascada. Al terra hi ha algun toll gelat però no en hi ha a la cascada, orientada al sud.

Itinerari botànic

Des de la Mare de la Font anem cap a la font de la Mina passant per l'itinerari botànic. El camí, que és congost i obac, està ple de rosada.

Salt de la Font de la Mina

Quedem meravellats contemplant i fotografiant les candeles o els caramells que decoren el salt d'aigua de la font de la Mina.

Les pilones de la pujada del Seminari al parc de la Mina

El Pinxo ens ensenya on són les pilones de pedra amb un forat a la part de dalt que havien estat a la pujada del seminari de Solsona, són al parc de la Mina, on els anys setanta hi havia els camp de tir al plat de Solsona. El Pep recorda quan van posar aquestes pilones a la pujada del seminari, va ser quan era alcalde el Serra vell. Sembla ser que algú va caure als horts de l'alemany i van voler posar unes baranes. Van fer aquestes pilones rústiques de pedra i les van posar al costat del camí de la pujada del Seminari. Cal suposar que els forats que hi ha a la part de dalt eren per posar-hi algun encadenat o barana entre els pilones per evitar noves caigudes, però que no es va arribar a acabar mai. No recordem quan les van treure ni per quin motiu, però si les voleu veure heu d'anar al parc de la font de la Mina, on hi ha el circuit esportiu.

Circuit esportiu de la Font de la Mina

L'ajuntament de Solsona, l'any 2011 explicava que el circuit esportiu a l'aire lliure del parc de la mina s’ha complementat amb una espatllera per fer estiraments i treballar la mobilitat articular, una màquina per als abductors, unes barres paral•leles per fer força de braços, un banc inclinat per fer abdominals, unes barres altes per al treball dels dorsals i unes altres amb steps per treballar les cames. Aquestes instal•lacions es van condicionar el primer trimestre del 2009 perquè la ciutadania en general pogués realitzar exercicis a l’aire lliure i en un entorn natural. S’estructura en tres parts diferenciades: una per realitzar exercicis d’escalfament, una altra per a exercicis intercalats i una tercera destinada als cardiovasculars. L’ús del circuit esportiu està pensat per a tots els públics i a qualsevol moment del dia. En el parc de la mina hi ha la font de l'Ocell.

La Cabana del Ton

De tornada cap a Solsona, prenem el camí de cal Robert, però en lloc de fer el camí que porta a la torre Caïm, anem pel camí que passa per la Cabana del Ton. Des d'allí podem contemplar la bona vista que tenim, us convido a que localitzeu el castell de Lladurs i el castell de Besora. I el lledoner del camí a la Torre Caïm, davant del camp de la cabana del Ton, que ha perdut totes les fulles, un arbre nu. #lledonertorrecaïm La Cabana del Ton es una masia de la partida de Sant Pere Màrtir que es troba al peu del vessant de llevant de Castellvell, a l'altiplà del serrat del Mingo. Té la façana principal orientada cap al sud. https://ca.wikipedia.org/wiki/Partida_de_Sant_Pere_M%C3%A0rtir

La creu de terme inclinada del Castellvell de Solsona

El camí de la Cabana del Ton acaba al camí que des de Solsona puja cap al Castellvell, en el punt on hi ha una creu de terme, no gaire antiga i que està força inclinada. Al costar hi ha un banc de "si no fos", ideal per per seure hi dir "si no fos per ... (l'excusa que correspongui en cada cas) ... pujaria fins al Castellvell".