map_07

Recorded October 2018

0.9
1.7

near Solsona, Catalunya (España)

Aquesta ruta forma part del projecte que estem duent a terme en el "Projecte Solsona obre camins". Aquesta és la ruta inclusiva del projecte, és a dir, que està pensada perquè la puguin realitzar persones amb mobilitat reduida. També és urbana, ja que principalment passa pels carrers de la ciutat de Solsona.

Conta amb espais pensats per ells, com un parc adaptat. També hi ha espais que poden tocar, sorolls d'aigua i campanes o d'ocells...

És una ruta curta (fa 5,49 quilòmetres), ja que hi ha la dificultat afegida de portar la cadira de rodes. És bastant plana, no conta amb gaire desnivell.

Si és una persona que li agrada l'esport la natura i li agrada o li agradaria visitar la ciutat de Solsona, aquesta ruta és una bona opció, ja que passa per molts llocs d'interès turístic. A més a més, com ja hem dit, la pot realitzar una persona amb cadira de rodes. Això si, recomanem que no es faci poc després de ploure, ja que una part de la ruta té el camí de terra i queda tot enfangat.

MOLTES DE LES FOTOS QUE SURTEN A LA RUTA ESTAN FETES PER NOSALTRES I COM QUE LA VAM FER EL DIA 16 D'OCTUBRE, DOS DIES DESPRÉS DE QUE ARRIBÉS L'EXHURACÀ LESLIE, UNA RIUADA VA PROVOCAR QUE LA FONT DEL CORB (UN DELS PUNT D'INTERÈS) I ELS SEUS CAMINS QUEDESSIN PLENS DE FANG. A LES FOTOS ES VEU FINS A QUIN NIVELL VA ARRIBAR L'AIGUA I ELS CAMINS ENFANGATS, I NO NORMALMENT, EL RIU NO BAIXA MAI TANT PLE I EL CAMÍ ESTÀ EN MÉS BON ESTAT, IGUAL QUE LES PLANTES. AIXÍ QUE ALGUNES IMATGES NO MOSTREN L'ESTAT NORMAL DEL CAMÍ.

Carrer Castell

Aquest carrer comença al portal del Castell i acaba a la plaça de Major. Connecta amb molts carrers i carrerons que ens porten a llocs molt bonics de la ciutat. Normalment, el carrer sol ser bastant "transitat" i visitat, perquè té moltes botigues comerç petit, tradicional i sostenible. Des de botigues de roba, bars, una sabateria, una papereria, una bijuteria, una botiga amb complements de casa i botigues d'aliments (una bodega, una carnisseria, congelats al detall i una botiga de llaminadures). També passa per l'ajuntament, la plaça del Ruc (explicada i detallada més endavant) i la torre de les hores. Per Nadal es decora penjant llums i per Carnaval "s'enrrama" (es decora) amb material creat per les comparses.
Provisioning

Plaça sant Pere

En aquesta plaça podem gaudir d'un espai tranquil, petit i acollidor. Els arbres proporcionen una fresca molt agraïda els dies més calorosos. En aquesta plaça ens trobem amb una font que té forma de lleó i on l'aigua és potable. La plaça comunica el carrer Castell, el carrer Llobera i la plaça de Sant Isidre. Hi ha força places d'aparcament i compta amb un bar i un banc.
Wildlife sighting

Plaça Ribera

Aquesta plaça està escassos metres del primer punt d'interès: La casa dels fòssils. Sincerament, aquesta plaça no és la més bonica de Solsona, però té una tranquil·litat que costa de trobar. Es poden veure alguns gats per la plaça (però no es poden tocar, perquè són fers i podrien contraatacar) i sentir alguns ocells. Té dues places d'aparcament i antigament, hi havia un cinema.

Punt 1: Casa amb fòssils

Aquesta casa es troba a la travessia de Sant Josep de Calassanç, al costat de la Plaça Ribera. Compta amb fòssils incrustats a la façana, tot i que no n'hi ha gaires, ja que hi havia gent que es dedicava a robar-los, l'amo de la casa va decidir retirar la majoria dels fòssils fàcils de robar.

Punt 2: Plaça de Sant Joan

Al mig de la plaça hi ha la font del segle XV, antigament anomenada font Major. La capella situada a sobre és dedicada a Sant Joan (segle XVIII), s'aquí ve el seu nom. Aquesta és una de les places més boniques i més emblemàtiques de Solsona. Compta amb un poema escrit per Josep Maria de Segarra anomenat Record de Solsona i l'autor expressa el seu enamorament cap a aquesta plaça. És una plaça molt fotografiada i dibuixada.

Plaça Sant Roc

En aquesta plaça trobem una font on l'AIGUA NO ÉS POTABLE però és molt bonica. Normalment hi toca l'ombra per la quantitat d'arbres que hi ha i també hi ha bancs per seure. Hi ha un pàrking per apacar el cotxe i la plaça està envoltada per bars. També hi ha un hotel amb un restaurant, molt ben valorat per tots els turistes que visiten la ciutat. Només hi ha un accés a la plaça per cadira de rodes, la resta hi ha escales.

Riu Negre-Pont

A partir d'aquest punt fins que abandonem la Font del Corb, anem sempre al costat del riu Negre. En aquest punt, es passa per un pont i el camí no està molt ben habilitat per cadira de rodes per quan plou, així que si plou i està tot enfangat recomanem passar per un camí que està al costat.
River

Riu Negre

Aquest riu neix al municipi de Lladurs. Passa per Solsona i després travessa els municipis d'Olius, de Riner i de Clariana del Cardener. Dessemboca al riu Cardener. Normalment, el seu cabal és molt escàs però quan riu molt creix i pot arribar a provocar una riuada, perjudicant a les plantes que té a la vora i fins i tots els camins. En algunes fotos us mostrem fins on va arribar l'aigua i es pot apreciar perqupe hi ha totes les plantes de la vora caigudes.

Vistes i pont

En aquest punt es pot apreciar un bonic paisatge. Podem veure els camps i alguna masia. Es un lloc molt bonic per tirar fotografies. En aquest punt també passem per un pont, ja que el camí no segueix i em d'anar per la carretera que porta al Carrer de la Font del Corb, al parc i a les cases.

Punt 4: Font del Corb

És un espai recollit i molt tranquil. Gràcies a la gran quantitat d'arbres que té, l'espai es manté fresc i amb ombra. Si pot fer un pícnic ja que compta amb dos taules. El lloc està "dividit". Pel mig hi passa un camí que realitzen molts caminadors i porta a la casa dels Cavalls (un altre punt d'interès en la nostra ruta) i passa per algunes cases com ca l'Algué. En una part hi ha el riu negre i a l'altra la font. El riu Negre normalment va molt buit però quan nosaltres vam realitzar la ruta no. Com ja hem explicat, el dia abans va ploure molt i el riu es va desbordar. En un punt hi ha un pont per passar a un altre costat, però només hi ha plantes i no es pot fer-hi res. Al costat del riu Negre també hi ha una taula amb dos bancs per menjar i dues barres paral·leles per fer-hi acrobàcies o estiraments. A la part de la font hi ha una altra taula i un camí que dóna a un camp. La font està feta de pedra i l'espai conta amb dos bancs per seure-hi (també fets de pedra). L'aigua és potable i hi ha un dibuix fet a la pedra amb relleu on hi diu "Font del Corb" i un corb molt ben dibuixat. A les fotos veureu que està cobert de fang perquè es va formar un riuet al costat de la font, per culpa de la gran quantitat d'aigua que va caure i el desbordament del riu. Això a causar que el fang caigués a la font (està una mica més avall que el camí) i quedés tot enfangat. El camí es de pedres i sorra, així que si plou queda tot enfangat. Tornem a recomanar que no facin la ruta després de pluja, ja que no serà tant accessible per la cadira de rodes ni serà tant bonic de veure.
Waterfall

Cascada al riu Negre

En aquest punt, es pot veure una petita cascada que es forma al riu Negre quan va molt ple, cosa que costa ja que normalment no porta gaire aigua. En aquest punt, si troba el camí d'una altra ruta, però cal travessar el riu. Hi ha una pedra posada al mig per no mullar-se el peu, però el dia que hi vam anar no es veia perquè com ja hem dit en molts llocs, va ploure molt i el riu anava molt ple.

Intersecció

En aquest punt podem trobar-nos tres camins: hem de seguir recte. Aquí es va desbordar moltíssim el riu Negre i us hem posat unes quantes imatges perquè ho pugueu veure.

Punt 4: Casa ballonga, hípica de cavalls

Tot i ser una hípica privada, tenen uns cavalls que es poden veure i tocar. El camí per arribar-hi és semblant al de la Font del Corb, és a dir, que si no plou està en bon estat i si pot passar perfectament amb una cadira de rodes. Aquest punt agrada molt, ja que els cavalls són mansos i als nens els hi agraden molt els animals, però se'ls ha de tractar bé i respectar, ja que són animals.
Risk

Carretera

En aquest punt donem a la carretera de de Sant Llorenç de Morunys i anem caminant. S'ha d'anar alerta, ja que es passem pel costat dels cotxes i la vorera no està molt ben senyalitzada i els cotxes, en aquest tram de carretera, van bastant ràpid. Ja passem per un carrer secundari per disminuir el perill, però encara n'hi ha.

Punt 5: Parc adaptat per gent amb mobilitat reduïda

Aquest parc fa por que està construït. Compta amb una part adaptada per a persones amb mobilitat reduïda (ja que no hi havia cap parc a Solsona adaptat) i una part NO adaptada. Normalment hi toca bastant el sol, per això recomanen anar-hi un dia que no faci molta calor.

Pont-Avinguda del Pont

Aquí passem pel pont més important de Solsona. El portal del Pont, l'avinguda del Pont... Reben aquests noms gràcies a aquest pont. Forma part de l'Inventari del Patrimoni Arquitectònic Català de la ciutat de Solsona. Té una altitud de 659 metres i passa per sobre del riu Negre. És un poc bastant gran pel poc riu que ha de travessar (normalment va mai gaire ple) Abans tenia 12 arcs, però actualment només se'n conserven 3. El riu passa per l'arc del mig i amb el pas dels anys s'ha anat remodelat, fins arribar al que hi ha ara. Pel mig hi passa la carretera (els dos carrils) i a cada costat de carretera hi ha una vorera, pels vianants. És un punt molt fotografiat de Solsona, ja que conta amb una bellesa única i des d'aquest pont es pot veure l'edifici de més interès turístic, la Catedral de Solsona. També és el punt per on arriben molt turistes, sobretot els que venen de la província de Barcelona i sempre hi ha molt trànsit.
Museum

Plaça del Palau-Palau Episcopal de Solsona-Museu Diocesà de Solsona

En aquesta plaça trobem aquesta increïble font (on l'aigua no és potable), decorada amb flors i fent aquestes formes que tant afavoreixen a l'aigua. També trobem el Museu Diocesà de Solsona, el Palau Episcopal de Solsona i una entrada a la catedral. En general, que és una plaça única i molt fotografiada. En aquesta plaça, per Corpus, els escoltes de Solsona fan una catifa amb pètals de flors. EL PALAU EPISCOPAL Està adossat a la catedral i dins podem trobar el Museu Diocesà de Solsona. Està declarat bé cultural d'interès nacional. És un edifici d'estil neoclàssic de finals del segle XVIII. Fa 665 metres d'alçada. Té tres plantes i baixos, construïts en pedra. EL MUSEU DIOCESÀ DE SOLSONA Va ser construït l'any 1896, quan el bisbe Ramon Riu i Cabanes va voler fer difusió del patrimoni del bisbat i va inaugurar el Musaeum Archaeologicum Dioecesanum de Solsona, sent un dels primers museus diocesans de Catalunya. L'any 1982 es va remodelar el museu. Ocupa part del Palau Episcopal i els sobreclaustres de la Catedral. El museu consta d'una sala a l'inici d'escultures de sal, continuant amb les sales dedicades a la prehistòria, romànic (la sala més extensa), gòtic, renaixement i barroc.
Building of interest

Plaça de la Catedral i Catedral

De la primitiva església romànica (1070-1163) se'n conservaven testimonis (com els tres abisis), el campanar, el claustre, el celler i el menjador dels canonges (que actualment és la sala dels Sants Màrtirs). La catedral actual és d’estil gòtic, començada a finals del segle XIII i acabada al segle XVII. A l’esquerra del transsepte se situa la capella de la Mercè, amb un retaule barroc. A la dreta, hi ha la capella on es venera la imatge de la marededéu del Claustre (patrona de la ciutat), del segle XII, catalogada com una de les escultures més importants del romànic català. A porta exterior de la catedral és d'estil neoclàssic (1780). A la plaça del Palau hi ha la façana barroca s'Assumpció (1769). En aquesta plaça també podem trobar el Palau Episcopal. És una catedral catòlica. Fa 664 metres d'alçada. És el lloc de més interès Solsoní. Molts turistes venen a visitar-la i la valoren molt positivament. Segons una enquesta realitzada a 30 solsonins i solsonines, el lloc d'interès turístic més ben valorat mels habitants de la ciutat també és la catedral. I, és que sense cap dubte, és un dels edificis més bells i estimats de la ciutat.

Plaça Major

En aquesta plaça es duen a terme moltes de les celebracions i festes solsonines. Els ballets de carnaval, festa Major i Corpus es fan en aquesta plaça, que en aquestes festes, sempre es queda petita. També si realitza la processó de la Mare de Déu del Claustre, patrona de la ciutat. Si ballen el tradicional ball català, les sardanes al ritme de la Cobla Juvenil de la ciutat de Solsona. Per carnaval, les comparses enrramen els balcons dels edificis i dona un toc de color a la plaça. Està envoltada per bars, botigues variades i la famosa pastisseria "Cal Massana". Hi ha uns porxos i un rellotge de sol. Per Nadal si posa l'arbre de Nadal i si realitzen totes les fires (fira de Sant Isidre i Fira del Tió, Fira del Bolet) i abans si feia també la fira del Trumfo (aquí, les patates les anomenem així), que ara es situa a la plaça del Camp (el punt de sortida). Els dimarts i els divendres si situen uns quants paradistes pel mercat setmanal.

Plaça del Ruc i Campanar

En aquesta plaça podem trobar la torre de les hores, construida l'any 1500. Tenia una campanar per anunciar foc i una altra per fer de rellotge i marcar les hores, cosa que encara es conserva. Si penja el ruc de carnaval (fet de cartró-pedra). S'anomena així perquè con hem dit abans, si penja el ruc per carnaval. Mentre el pengen, tots els solsonins i solsonines ens posem a sota cantant "A Solsona bona gent" acompanyats per l'orquestra Patinfanjàs. Un cop el ruc està penjat, pixa i els que estan més aprop es mullen, tot i que només és aigua. La llegenda explica que antigament, a la torre del campanar hi havia herba i els habitants no sabien com treure-la, ja que estava molt amunt i van decidir penjar un ruc perquè se la mengés. El ruc estava lligat pel coll i es diu que un cop va arribar a dalt va començar a bramar i a pixar per culpa de que s'estava ofegant per culpa de la corda i tots els habitants que es trobaven a sota observant es van mullar.

Ajuntament

Tunnel

Portal del Castell

Aquest portal representa la entrada al Nucli Antic de Solsona, a l'antic poble emmurallat.