Uploaded July 15, 2019

Recorded July 2019

2.1
4.2

near Schiltigheim, Grand Est (France)

MANIFESTACIÓ A ESTRASBURG
Sortida amb autocar dilluns 1 de juliol, arribada el 2 de juliol a les 10h.
No podem arribar a la constitució del parlament a les 9h però sí per la manifestació i els actes de les 12h al pont Joseph Bech, davant del Parlament Europeu.
L’autocar ens deixa a la Quai Jacouot, davant de l’esglèssia ortodoxa de Tots els Sants, pel que per arribar al pont Joseph Bech, ens caldrà remuntar tota la Quai fins el Pont de Rose Blanche, travessar-lo i seguir recte per la riba de Quai Ernest Bevin fins al pont on es farà la manifestació.
Quan arribem al punt de trobada, sobre les 10.30 /11h ja hi ha molta gent, música i un gran ambientàs. És ple de samarretes groges. La majoria de gent te més de 50 anys però tambén’hi ha de joves. Lògic, en un dia feiner qui ha pogut venir, majoritàriament és gent jubilada o prejubilada.
Molt bon ambient. La gent molt educada i respectuosa i amb ganes de passar-s’ho bé. I sobre tot, amb molta, molta il•lusió. Molts no han dormit bé perquè s’han passat tota la nit en una cadira. La de l’autocar. Com el nostre grup, que aporta 2 autocars. Unes 100 persones.
A primera vista sembla que no hi ha molta gent però a mida que va arribant l’hora es va aplegant molta i molta gent.
Nosaltres aconseguim de posar-nos a poca distància de l’escenari, davant mateix de la tarima habilitada per la premsa. Fa molt de sol i molta calor. Són les 11h. Encara haurem d’esperar 1 hora, i de peu.
Es veuen pancartes de tota mena. La organització passa ampolles d’aigua de mig litre. Fredes. Que ve!
M’estalvio explicar els detalls de l’acte perquè el podeu veure a qualsevol mitjà. Només diré que ens va semblar massa llarg. Va durar 2 hores sota un sol de justícia. Nosaltres ja portem 3 hores de peu i l’esquena es queixa. Només diré que ens van comunicar que la policia local havia dit que érem 10.000 persones a la manifestació. Nosaltres vam pensar que si compten com la guàrdia urbana de Barcelona devíem de ser el doble. Almenys érem alguns milers més que 10.000. Deixem-ho en 12.000, que és un xifra però que molt respectable. Tot un èxit. Tot pel nostre President legítim el MHP Carles Puigdemont. El nostre heroi.
Després de l’acte, vam anar a cercar un restaurant o algun lloc per a fer un mos. Tasca impossible. En el Boulevard de Dresde hi havia dos ‘xiringuitos’ de carrer que venien frankfurts i havia una cua de mil dimonis. Vam desistir i vam decidir agafar el tramvia per anar al centre. Hi havia cua per la màquina expenedora de tickets. Al final vam decidir de fer la cua i al cap d’una estona ja estàvem dalt del tramvia cap el que pensàvem que era el centre.
Vam pujar a la parada de Wacken i baixar a República. Vam caminar en direcció a la catedral i tots els llocs també estaven plens. Síndrome de Brusel•les. Els samarretes grogues havien envaït la tranquil•la Estrasburg. En un dels restaurants que vam preguntar, la camarera estava desbordada. Tot el restaurant ple i totes les taules plenes. Dins i fora.
Al final vam entrar en un restaurant on vam veure que encara hi havia una taula buida. Vam demanar de seguida una parell de cerveses perquè hi havia molta set. Feia molta calor. Però van trigar com a mínim mitja hora per prendre’ns nota. I mitja hora més a servir-nos. Ens hi vam passar gairebé 2 hores i mitja en aquell restaurant i vam sortir el últims.
Ara començava la visita de debò. Ens vam encaminar cap a la catedral. Estava tot ocupat pels catalans. Quin goig de sentir parlar català per tot arreu a una ciutat tan llunyana com Estrasburg. Era com una conquesta pacífica. A més, parlaves en tothom en català i la gent t’ajudava en el que sabia. Alguns portaven guies de la ciutat i ens van ensenyar el més rellevant per una visita d’hores, com la nostra. Ens van dir que calia anar al Barrage Vauvan i la Petite France i cap allà vam anar.
Abans vam donar la volta a la Catedral i a la place du Chateau, darrera del temple, hi havia ple de terrasses en cadires on hi havia assentats tot de catalans. Tota la plaça n’era plena. Vam parlar amb uns quants grups. Uns eren de Manresa. Altres de les terres de l’Ebre. Una senyora que era de Lleida i vivia a Sant Just. De tot arreu del país. Un gust.
Tot all`l era molt maco. La Catedral. Al costat cases típiques alsacianes. Vam tirar pel carrer Gütemberg i la plaça del mateix nom, on hi ha un aparcament soterrani. I vam passejar pel que semblava el carrer major, la Grand Rue, zona de vianants i plena de botigues. El meu company, va entrar en una casa de vins i va comprar vi escumós de la comarca.
A la rue de Bouclier, en una cantonada, hi havia un Hotel que semblava encantador. Un bonic edifici antic. Al final de carrer hi havia un pont. Quina meravella, quan vam veure el conjunt de canals i les seves cases antigues!
Vam baixar per uns escales i vam recórrer el moll del canal. Un moll que acaba en una passarel•la on hi ha situat un canal dins del canal on hi ha les comportes. Hi havia una barca turística que estava esperant la maniobra de buidat i obertura de les comportes. Hi havia molta gent, fent fotos. La majoria catalans. També hi havia catalans a la barca, amb les seves samarretes grogues.
Tot allò era molt maco. Donava molta frescor. Sobretot en un dia de calor com aquell. Varem anar fins el Pont de Le Petite France i desprès vam anar pel turístic, arxifotografiat i ple de restaurants i terrasses del carrer de la Rue du Bain aux Plantes. Ple d’edificis antics alsacians. Una meravella. Evidentment hi havia catalans per tot. Vam anar fins al final del carrer on hi havia una plaça amb una terrassa on no hi havia ni una taula buida.
Com que ja era una mica tard vam decidir d’anar tornant. Eren dos quarts de vuit i haviem de ser a les 9 al lloc que ens havia deixat l’autocar. Vam tornar a la Grand Rue i després vam enfilar per la Rue du Fosse des Tanneurs en intenció d’agafar el tramvia a la plaça de l’Homme de Fer.
Abans em vam entretenir prenent un refresc a la terrassa d’un bar. Se’ns feia tard i vam anar al tramvia. Va trigar i ja patíem per arribar a temps. Vam baixar a Wacken on havíem agafat el tramvia a l’anar i després vam haver de caminar la botifarrada fins l’autocar. No havíem calculat que era tan lluny.
Vam arribar 10 minuts tard però ens van dir que l’autocar encara trigaria mitja hora, perquè els conductors havien agafat un hotel a una hora d’Estrasburg.
Al final vam sortir gairebé a les 10 i vam arribar a Barcelona sobre les 12h del dimecres. Tot una odissea. Però va pagar la pena.