Uploaded February 20, 2015

Recorded February 2015

1.3
2.6

near Vallgorguina, Catalunya (España)

Circular pel Sender Local SL-C 71, des de Vallgorguina fins el Dolmen de Pedra Gentil i Santa Eulàlia de Tapioles. (Parc del Montnegre i el Corredor).

Agradable passejada per pista ampla i amb poc desnivell, seguint els pals indicadors del Sender local SL-C 71 (blanc/verd) fins un dels dolmens més emblemàtics i antics de Catalunya.

RECORREGUT: Vallgorguina > FONT DEL FORN (no hi ha font, només placa) > Depuradora, entronquem amb el GR 92 i anem paral•lels a la Riera de Vallgorguina fins una cruïlla de 4 camins: seguim esquerra, deixant el GR (també podem anar pel GR, però aleshores no passarem per la Font d’en Nel). Per visitar la FONT D’EN NEL (no raja) ens desviem una mica del camí. Aviat tornem a entroncar amb el GR 92, però que deixem de nou als 10 metres. Prenem la desviació de la dreta, tot seguint la ruta del Sender Local. Ens apropem a veure el Suro Gros, i ja arribem a una clariana, al davant de la pista forestal. D’aquí fins el DOLMEN DE PEDRA GENTIL són dos minuts. Aquest lloc em corprèn!

“La Pedra Gentil” o Dolmen de Vallgorguina és una construcció megalítica funerària d’uns 4.000 anys d’antiguitat, del tipus cambra simple, formada per 7 lloses verticals que sostenen la pedra de coberta. Està ubicat dalt d’un monticle de pedres misterioses, on segons les llegendes s’hi aplegaven les bruixes i actualment, a la nit de Sant Joan s'hi celebren sàbats populars.

Després d’admirar el dolmen i el seu entorn, ens desviem una mica del Sender Local fins a l’església de SANTA EULÀLIA DE TAPIOLES. El conjunt arquitectònic de Santa Eulàlia de Tapioles està format per l'església, el cementiri i una casa. La part més antiga que es conserva de l’església és l'absis romànic, del segle XII. El campanar és barroc.

Retornem a la pista forestal, que seguirem en pujada fins el punt mes alt de la ruta i després iniciarem el descens, passant per CAN PRADELL DE LA SERRA (Restaurant - brasseria), on hi ha la Font de Can Pradell.

Ens tornem a separar del GR 92 i passem pel costat de la Casa de colònies de CAN CLARENÇ (La Solella de Can Clarenç). Aviat, arribem al pont sobre la Riera de Vallgorguina i fi del recorregut.

CURIOSITATS:
* El Dolmen de Vallgorguina está formado por 7 megalitos verticales que soportan un gran bloque megalítico superior; es decir tiene forma de mesa, soportada por 7 patas. Su altura exterior es de 1,53 metros (interior: 1,28 m.). no se utiliza argamasa. Se dice que el Dolmen de Vallgorguina se trata de un monumento funerario y que tiene unos 4.000 años de antigüedad. La bibliografía consultada también indica que se construyeron entre los milenios IV y II de Nuestra Era. Está construido por grandes bloques de piedra, llamados megalitos. La palabramegalito proviene del griego y quiere decir: piedra grande. Muchos enigmas y misterios rodean a “La Pedra Gentil”, más conocida como el Dolmen de Vallgorguina. Relacionado siempre con “un lugar de brujas, aquelarres, rituales satánicos, centros de energía y parapsicología.” De hecho, la denominación de Gentil es porque en ella se realizaban rituales paganos. Asimismo resultan misteriosas las piedras que encontramos en las proximidades del Dolmen, esas con betas blancas perfectamente delimitadas, que parecen aunque no lo son, rayas pintadas sobre las piedras. Estas piedras se encuentran en ambas laderas de subida al Dolmen y la orientación de las betas es horizontal a la dirección de subida. Llevan a pensar que podría tratarse de una indicación de la delimitación de los 2 anillos concéntricos de energía que se dice que rodean a los edificios o monumentos “sagrados” o “centros energéticos”, para preparar y adaptar a quien llega a la energía que encontrará allí dentro. Se supone que las personas tenemos una energía inherente a nosotros y que ciertos monumentos se construyeron de tal forma que concentran energías del universo (telúricas, del cosmos, etc.); como ambas energías son diferentes, se requiere una etapa de adaptación entre una y otra y esto es lo que hacen esos anillos, adaptar progresivamente una energía a la otra que se va a encontrar; a la salida sucede lo mismo, pero en sentido inverso. La existencia de esos anillos de energía se ha descrito en varias catedrales, emplazamientos templarios o monumentos egipcios. http://llegendescatalanes.blogspot.com.es/2011/03/llegenda-del-dolmen-de-pedra-gentil.html

Actualment, desconeixem quin era l'aspecte original del dolmen de Pedra Gentil. Gràcies a la documentació escrita, sabem que l'any 1855 va ser restaurat pel senyor Josep Pradell, propietari de la finca on es troba ubicat.

* La cel·la de Sant Genís i Santa Eulàlia de Tapioles és documentada des del 878, en una confirmació del rei franc Lluís el Tartamut que la vincula a la seu de Barcelona. El conjunt arquitectònic de Santa Eulàlia de Tapioles està format per l'església, el cementiri i una casa. L'església actual és el resultat de les diverses reformes que ha sofert l'edifici al llarg dels segles. La part més antiga que es conserva és l'absis que probablement data del segle XII.

Seguim pals indicadors SL-C 71 (blanc/verd)

Seguim postes SL-C 71 (blanc/verd)

Font del Forn (no hi ha font, només placa)

Cruïlla 4 camins: seguim esquerra, deixem GR

Punt mes alt ruta

Can Pradell. Braseria- Font

Can Pradell. Brasseria- Font

Can Clarenç (casa de colònies)

La solella de can clarenç
Bridge

Pont sobre la Riera de Vallgorguina

Pont sobre la Riera de V

• Mercell Aug 23, 2016

Este recorrido ves los moiais?

• Photo of Sandra ole

Sandra ole Aug 23, 2016

Los moais no están en este recorrido, están cerca en una finca privada

• Photo of ollamente@hotmail.com

ollamente@hotmail.com Dec 9, 2017

Somos un grupo de Senderismo y las rutas que hacemos de Sandra Ole son muy buenas, fáciles de segir y bien documentadas

• Photo of Sandra ole

Sandra ole Dec 10, 2017

Gracias! Igualmente, que podamos seguir compartiendo buenas rutas!

• xavi tarragüel Aug 19, 2018

Recorregut molt bonic i fàcil. Costa una mica trobar la primera fita. Un cop trobada seguir les indicacions és senzill.

• Photo of Altf50

Altf50 Nov 10, 2019

Recorregut ben bonic, sense pèrdua seguint els senyals en blanc i vert. El dolmen espectacular. Moltes gràcies Sandra!