Uploaded November 6, 2016

Recorded November 2016

1.0
2.0

near City Center, Madrid (España)

Start/Finish: Calao Square (Metro)
Een niet te lange wandeling, die begint vanaf het metro-station Calao en die via de winkelstraten leidt naar de Puerta del Sol (Sol). Je vindt hier het paard met Carlos III, het Spaanse Middelpunt (Kilometro 0) en iets verderop de Madrileense beer.
Dit keer lopen we door de literatuurwijk met zijn smalle straten en prachtige cafeetjes, zoals Villa Rosa met zijn wandtegel-voorstellingen.
Even verderop op het Plaza de Santa Ana passeren we de beelden van Barca en Lorca (die is ter dood gebracht).
Via het cultuurcentrum Forum Caixa en de hangende tuinen komen we bij het museum Reina Sofia. Het is gelegen in een voormalig ziekenhuis en bevat voornamelijk 20ste eeuwse kunst. Zoals de Nachtwacht in het Rijks, zo hangt hier Guernica van Picasso. Het vormt de aanklacht tegen het vernietigende burger bombardement in 1937 in dit Spaanse dorpje. Het was overigens niet uit eigener beweging dat Picasso het schilderde. Het was een opdracht, waarbij hij zich liet inspireren door zijn drie ruziënde vrouwen. Desalniettemin is het een buitengewoon indringend schilderij.
Na de kunst lopen we naar het Estacion de Atocha. Het oude gedeelde staat vol met planten en het is daarmee een overdekt stadspark inclusief schilpadjes.
Via de bibliotheek met een sculptuur van Roy Lichtenstein komen we in Casa Encedida. Het is een cultuurcentrum, waar je niet alleen kennis kunt nemen van alle brandhaarden in de wereld, maar ook kunt genieten van moderne kunst.
De wandeling loopt via de "dichterswijk" weer terug naar Plaza Calao.

Building of interest

01 Calle Espoz y Mina

Bijzondere wandschildering. Het is een spiegel!

02 Villa Rosa

Prachtige wandtegels
Intersection

03 Plaza de Santa Anna met Barca

Information

04 Lorca

05 Forum Caixa

Bijzonder industrieel erfgoed (het was een bank)