Time  one hour 39 minutes

Recorded March 2013

1.9
3.8

near les Planes d'Hostoles, Catalunya (España)

Sortim de les Planes d'Hostoles, a l'aparcament del costat del cementiri. Després de seguir una estona la Via Verda trobem el trencant a la dreta per anar al castell d'Hostoles. S'ha de travessar la carretera i s'enfila per un camí rocós. Un cop al castell descendim pel serrat del Castell fins arribar a una pista forestal. Al cap de poc agafem un altre corriol que puja i careneja els turons de Puig Alt i el del Bosquic, fins arribar a Sant Salvador de Puig-Alder. Baixem per un corriol estret fins la casa del Portet, on agafem la pista de Cogolls (GR-83) fins arribar a la Via Verda i a l'arribada.

"El Castell d'Hostoles està situat a una alçada de 599 metres, i domina tota la vall d’Hostoles.
El seu origen es situa a finals del segle IX i principis del X. Formava part del sistema de defensa de ponent del comtat de Besalú.
El primer senyor del castell que es coneix va ser Miró I, el qual ja es cita el 1015. El 1107 apareix Galceran d’Hostoles. El 1118-20 figura com a senyor Miró II. El 1168 s’enregistren els noms de Miró d’Hostoles i Ramon d’Hostoles en el “Llibre Gran del Feus”. El 1207 consta com a senyor del castell Miró III. El 1212 ho és Dolça, filla de l’anterior. Fins el 1290, hi consta Guillem Galceran, fill de Dolça i Galceran de Cartellà. Guillem Galceran va ser desposseït del castell i excomunicat degut a una vida plena d’incidents.
De 1344 a 1385 va ser senyor del castell Guillem Galceran de Rocabertí. El va succeir el seu fill Guerau de Rocabertí que al 1416 n’és el possessor. El 1419 el castell passa a ser terra reial. En el període 1445-1465, la baronia de Cabrenys i el castell d’Hostoles recauen en Dalmau de Rocabertí.
Arrel de les revoltes remences, el 1462, Francesc de Verntallat va ocupar i més tard va prendre possessió del castell així com de total la vall d’Hostoles.
Durant els segles XVI i XVII el castell va anar passant per diferents generacions de la família Sarriera-Gurb i de Pons.

El Castell de Puig-alder és un dels tres que en època feudal eren de domini d’Hostoles (el d’Hostoles, el de Puig-alder i el de Colltort). Es trobava al cim de la muntanya de Sant Salvador, o avui queden pocs vestigis junt a l’ermita.
L’any 1020, aquest castell és citat en el testament del comte Tallaferro, el qual deixa al fill Guillem, successor del comtat de Besalú, els dos castells citats, a més d’altres. L’any 1305, el rei Jaume II, reconeguent els serveis de Guillem de Cartellà, li atorga totes les jurisdiccions pels castells d’Hostoles, Puig-alder, Colltort i Rocacorba. Igual que el castell d’Hostoles, aquest va passar a mans del rei en el segle XV i aquest el donà a Verntallat. Finalment va tornar a ser possessió reial.
En l’actualitat només en queden alguns panys de paret i restes d’una possible cisterna.
La capella de sant Salvador ja surt documentada el 1184. El seu estat actual és diferent de l’inicial degut a diferents reconstruccions."(http://turismelesplanes.blogspot.com.es/)