1.3
2.6

near La Molina, Catalunya (España)

Clàssica ruta per ascendir per la seva via normal la Tosa d’Alp, que hem convertit en un itinerari circular, ja que el fet de que el sector de Comabella tingués les pistes d’esquí tancades ens ha permès completar el descens per la carena que tanca la seva pleta. D’aquesta manera, hem deixat el cotxe al coll de Pal, punt més elevat de la carretera BV-4024, que puja de Bagà, i, aprofitant la primera pala de neu que hem trobat, hem encarat la carena i les puntes que conformen el Cap del Serrat Gran, sense seguir la traça del G.R. 150.1, que ens ha quedat a l’esquerra. Més endavant, hem perdut una mica d’alçada fins a la collada de Comabella, seguint per la carena els seus rasos, fins atènyer primer el pedró situat a 2.526 mts. d’alçada i més endavant, deixant enrere el refugi del Niu de l’Àliga, el propi cim de la Tosa d'Alp, o simplement la Tosa, segons senyala el mapa de l'I.C.C., situat a 2.536 metres d’alçada. A aquest pic també se l’anomena Pedró dels Quatre Batlles, al confluir-hi al capdamunt quatre termes municipals, els cerdans d’Alp, Urús i Das i el berguedà de Bagà. Hi trobem un vèrtex geodèsic i més enllà una estació meteorològica i una antena de telecomunicacions. La panoràmica des d’aquí dalt és immensa, ja que queden a la vista muntanyes i massissos com el Pedraforca, la Serra d’Ensija, les Penyes Altes, el Moixeró, el vessant oriental del Cadí, el Puigpedrós, la Tossa Plana i la resta de cims del cordal fronterer amb Andorra, el Carlit, els Perics, la Serra de Madres, el sector del Cambra d’Ase fins al Puigmal i els Torreneules, així com el Taga, el Puig Estela, la Serra Cavallera, la Serra del Montgrony, el proper Puigllançada o els perfils més llunyans del Montseny, Cabrera, Sant Llorenç del Munt o Montserrat. Per iniciar el descens marxem en direcció al remuntador de les Set Fonts, parant compte en no trepitjar les pistes, anant en paral·lel, al costat de la tanca, fins arribar a l’entrada de la pista vermella de la Comabella, tancada per la mala qualitat de la neu, que és per on baixem, més o menys al nostre aire, resseguint el caient de la carena que limita al nord la seva pleta homònima, fins situar-nos per sobre les instal·lacions de l’estació d’esquí de coll de Pal, arribant a la carretera BV-4024, que seguim uns metres fins a la pròpia collada, on tanquem la matinal