Uploaded January 11, 2014

Recorded January 2014

3.3
6.7

near Castellar del Riu, Catalunya (España)

Recorregut hivernal i circular pel Massís dels Rasos de Peguera, que combina trams més aviat senderistes (des de la sortida fins el llogaret de Peguera i el tram final de tornada) amb altres més muntanyosos i amb neu, especialment la part alta de la serra on, depenent de les condicions de la neu, es poden utilitzar raquetes ateses les característiques del terreny (pendents suaus i zones desboscades, en part per les pistes de l’antiga estació d’esquí), una ruta que també es pot fer perfectament sense neu en temps més càlids.

Donada la varietat del terreny, trobarem diversitat de paisatges i vegetació (fagedes, pinedes, prat alpí...) i podrem contemplar bones panoràmiques de l’entorn (especialment del relleu prepirinenc: Port del Comte, Serra del Verd, Pedraforca, Cadí, Ensija, també de les muntanyes de Núria...) sobretot en les pujades, ja que als “cims” (en realitat, punts més alts d’altiplans) la vegetació no ens ho permetrà. També hi trobarem interessants testimonis de la intervenció humana al territori, com ara el Santuari de Cabrera, el pintoresc llogaret de Peguera, alguns antics masos com els de la Rovira, l'Estany o Cal Déu, la preciosa font del Tagast, el túnel de les Graus i restes d'instal·lacions de l'antiga activitat minera a la zona.

Podem iniciar l’itinerari deixant el cotxe a l’aparcament del càmping de Font Freda (també es pot arribar fins al Santuari de Cabrera, 1’5 Km més amunt, i iniciar-lo allà) on prendrem el PR-C 73 i seguirem un camí ben senyalitzat que passa pel mas de la Rovira i pels Plans de Corbera, per sota del Santuari, per confluir amb el GR 107 (el camí dels Bons Homes). Al coll de l'Oreller el camí es bifurca: nosaltres seguirem recte, cap al bonic Pla de l’Estany, passat el qual prendrem un corriol que, flanquejant en lleuger descens pel vessant nord dels Rasos de Peguera entre boniques fagedes, ens portarà fins el barranc dels Graus, passant per la baga de les Noucomes i el túnel de les mines de les Graus.

Poc després arribarem al pintoresc paratge de Peguera, ara ja de pujada, per des d’allà iniciar l’ascensió pel vessant nord-oest als Rasos de Peguera, per un corriol que, passant pel Cap de la Serra -de fet un coll amb excel•lents vistes cap al muntanyam del Prepirineu-, ens deixarà al punt més concorregut de l’itinerari a l'hivern (a la resta del recorregut no vam trobar pràcticament ningú), el collet de Catllarí, coronat amb la Creu del Cabrer, on es troba l’aparcament de l’antiga estació d’esquí.

Utilitzant des d'aquest punt les raquetes o caminant en sentit nord-est segons l'estat de la neu, ens dirigirem als Rasos de Dalt, el punt més alt dels quals, el Salabardar, ofereix ben poques vistes degut al bosc en què es troba. Baixant a continuació cap a les Collades, que separen els Rasos de Dalt dels de Baix, remuntarem cap al Pedró, el punt més alt dels Rasos de Baix, amb el vèrtex geodèsic amagat entre arbres i on s’arriba després d’avançar per un ampli altiplà amb bones vistes.

El retorn el farem pel vessant sud-est, descendint primer cap als Rasets i, superats els colls del Raset i del Tagast, baixant per l’escarpat camí que, després de passar per la bonica font de Tagast, arriba al mas enrunat de Cal Déu, des del qual, seguint una drecera, descendirem fins a prop del Santuari de Corbera per retrobar el PR-C 73 a l’alçada dels Plans de Corbera i tornar pel camí de pujada fins a l’aparcament, gairebé 22 Km i uns 1150 metres de desnivell positiu després (les dades proporcionades pel GPS no són prou precises, tal com mostra la ibp).

Reportatge fotogràfic complet:

Barranc dels Graus

La Planelleta

Sant Miquel de Peguera

Cap de la Serra (el Tossal)

Creu del Cabrer

Rasos de Dalt (El Salabardar)

Les Collades

Rasos de Baix (El Pedró)

Pal indicador

Les Fontetes (Collada dels Rasets)