Coordinates 2019

Recorded February 2014

1.5
2.9

near Son, Catalunya (España)

Itinerari: Planes de Son (1518m) - Riera de Tinter - Refugi Pla de la Font - Coll de Fogueruix (2110m) - Pic de Quartiules (2228m) - Refugi Pla de la Font - Planes de Son (1518m)
Temps efectiu: 3h30'

Passat Esterri d'Aneu s'obre a l'oest una gran vall penjada on es troben els pobles de Son i Jou i que es coronada pels cims de lo Teso (2701m), Roca Blanca (2693m) i el Pic de Pinetó (2648m) per davallar més suaument cap al Sud sobre el Coll de Fogueruix (2110m) i el seu veí Pic de Quartiules (2228m). Des de Son mateix es pot accedir fàcilment en vehicle al centre de natura de les Planes de Son (1,5 km). Des d'allí i en direcció sud-oest es pren bé el camí senyalitzat al Pla de la Font i refugi homònim per la riba dreta de la riera del Tinter o bé es travessa pel mig dels prats (molt millor si hi ha un bon mantell de neu). De totes formes, el camí acaba resseguint la riera del Tinter, petit indret de gran bellesa, amb la remor de l'aigua saltironejant pel mig del bedollar. El camí gira al nord-oest i supera un tram amb una mica més de pendent per sortir a un planell que forma la capçalera de la riera que seguiem i per on també passa la pista que ve de les Planes de Son (no la vam ni veure de tanta neu que havia acumulada!). Des d'aquí i de nou prenent direcció sud només queda remuntar per un llom que a través del bosc mena al refugi del Pla de la Font, habitualment tancat a l'hivern. Del Pla de la Font al Coll de Fogueruix només queda remuntar uns 100m de desnivell una mica costeruts però molt agradables, el paisatge s'obre amb alguns arbres aïllats i fantasmagòrics que flanquegen el nostre recorregut. Aquest coll s'obre ample i planer vers el sud, formant una impressionant balconada penjada sobre la vall de Sant Maurici a l'alçcada d'Espot. S'albira des d'Els Encantats a l'oest a la Torre de l'Orri al Sud-est i al davant queda l'entrada a la llarga vall de l'Estany Negre.

Del Coll de Fogueruix estant és interessant atansar-se al pic de Quartiules, que queda a l'Est. En el nostre cas la gran quantitat de neu ens va dificultar trobar el millor punt d'accès i ens varem desviar un mica massa cap al nord-est, a través del bosc i en forta pendent. És millor intentar trobar la traça de sender (si no hi ha gaire neu) fins a sortir a la linia de carena. El cim, apareix finalment després d'un tram carener suau entremig del bosc, el dia gris i amb una nevada moderada que començava aleshores va fer l'arribada al cim molt especial amb tota la vall de Sant Maurici coberta pels nuvols però amb una llum molt especial.

La baixada la varem fer comodament seguint els pendents més suaus del vessant nord de la muntanya fins a retornar al refugi del Pla de la Font. La resta de l'itinerari pel mateix camí de pujada, si bé es poden fer algunes variants segons la coberta de neu existent.

Gran itinerari per fer amb raquetes amb risc d'allaus mínim (tret de possibles cornises al coll de Fogueruix), amb el nostre grup d'amics vam gaudir d'un gran dia de muntanya hivernal.

Un agraïment molt especial per a la Núria i en Lluis per les fotos!!