Moving time  2 hours 46 minutes

Recorded April 2019

4.4
8.9

near La Carroña, Catalunya (España)

> Català:
Ruta per a vehicles 4x4 amb reductora. Un tot terreny sense reductora pot tindre alguna dificultat en algun pas. No recomanable per a vehicles SUV, encara que siguin 4x4.
Singular ruta circular per les entranyes de les muntanyes d'el Montmell i Marmellar. Sortirem i arribarem al mateix lloc, les Cases Noves de la Riera, prop de Castellví.
Poca pista i molts camins estrets amb molta vegetació ofegant el pas (compte que ratllareu la carrosseria!), i pedra, moltíssima pedra per a avorrir en quasi tot el trajecte.
Itinerari força solitari per indrets molt aïllats. He tingut la sort i la sorpresa de veure creuar davant meu un cérvol jovenet.
Creuarem rieres seques amb molta pedra en unes quantes ocasions. La majoria es deixen creuar bastant bé. Altres i en zones molt menys transitades ja no tant. En una d'aquestes m'he trobat amb molta dificultat per a sortir d'ella i just a la sortida, tenia esperant-me una pujada amb bon desnivell i el camí força trencat pel costat de la riera. M'he passat una bona estona col.locant pedres i roques per a assegurar el pas. Finalment, amb decisió, reductora, primera, gas a fons i arrossegant el cotxe pel talús de la dreta per a evitar que es decantés cap a la riera... ufffff he passat però per poc!
D'aquest entorn només coneixia el turó d'el Castellot (100 Cims). He estat un parell de vegades per a fer la Via Ferrada que puja per la paret nord fins el Castellot (en una de les fotos s'aprecia aquesta paret amb el Castellot en la part superior).
En aquesta sortida he volgut inspeccionar aquest paratge, quasi desconegut per a mi, però sobre tot per a veure el poble abandonat de Marmellar, que ja fa temps ho tenia en el cap, un poble fantasma envoltat d'històries fosques, psicofonies i relats que fan por. No m'estranya gens ni mica que tothom marxés d'aquest lloc i al final quedés en l'oblit. Marmellar es troba en el ben mig del no res, tot i que l'entorn és molt bonic i feréstec. Encara queden cases en peu, sense teulada i el campanar de l'esglèsia quasi intacte. Un poble fantasma on no m'agradaria fer nit.
El tram més complicat ve a partir d'aquest poble abandonat i fins arribar al Castell de Marmellar (en ruïnes també).
No sóc de fer rutes molt llargues. Aquesta no ho és, amb una mica menys de 30 km. però m'han semblat gairebé el doble.
Si després de tot l'esmentat us animeu a fer-la, crec que no us deixarà indiferents i valdrà la pena, però recordant els detalls esmentats.
En el peu de les fotos trobareu molta més informació d'interés.
Ruta feta amb un Land Rover Discovery Td5.
Salut i 4x4!

> Castellano:
Ruta para vehículos 4x4 con reductora. Un todoterreno sin reductora puede tener alguna dificultad en algún paso. No recomendable para vehículos SUV, aunque sean 4x4.
Singular ruta circular por las entrañas de las montañas del Montmell y Marmellar. Saldremos y llegaremos al mismo lugar, las Cases Noves de la Riera, cerca de Castellví.
Poca pista y muchos caminos estrechos con mucha vegetación ahogando el paso (contad con que rayaréis la carrocería!), y piedra, muchísima piedra para aburrir en casi todo el trayecto.
Itinerario bastante solitario por lugares muy aislados. He tenido la suerte y sorpresa de ver cruzar ante mí un ciervo jovencito.
Cruzaremos rieras secas con mucha piedra en unas cuántas ocasiones. La mayoría se dejan cruzar bastante bien. Otras y en zonas mucho menos transitadas ya no tanto. En una de estas me he encontrado con bastante dificultad para salir de ella y justo a la salida, tenía esperándome una subida con buen desnivel y el camino bastante roto por el lado izquierdo de la riera. Me he pasado un buen rato colocando piedras y rocas para asegurar el paso. Finalmente, con decisión, reductora, primera, gas a fondo y arrastrando el coche por el talud de la derecha tratando de evitar que se decantara hacia la riera... ufffff he pasado pero por poco!
De este entorno solo conocía el Turó del Castellot (100 Cims). He estado un par de veces para hacer la Via Ferrata que sube por la pared norte hasta el Castellot (en una de las fotos se aprecia esta pared con el Castellot en la parte superior).
En esta salida he querido inspeccionar este paraje, casi desconocido para mí, pero sobre todo para ver el pueblo abandonado de Marmellar, que ya hace tiempo lo tenía en mente, un pueblo fantasma rodeado de historias oscuras, psicofonías y relatos que dan miedo. No me extraña lo más mínimo que todo el mundo marchara de este lugar y al final quedara en el olvido. Marmellar se encuentra en el medio de la nada, a pesar de que el entorno es muy bonito e indómito. Todavía quedan casas en pie, sin tejado y el campanario de la iglesia casi intacto. Un pueblo fantasma donde no me gustaría hacer noche.
El tramo más complicado viene a partir de este pueblo abandonado y hasta llegar al Castell de Marmellar (en ruinas también).
No soy de hacer rutas muy largas. Esta no lo es, con algo menos de 30 km. pero me han parecido casi el doble.
Si después de todo lo mencionado os animáis a hacerla, creo que no os dejará indiferentes y merecerá la pena, pero recordando los detalles mencionados.
En el pie de las fotos encontraréis mucha más información de interés.
Ruta hecha con un Land Rover Discovery Td5.
Salud y 4x4!
Parking

Inci ruta, pont Riera de Marmellar (252 m)

L'inici de la ruta és en el punt quilomètric 7,3 (aprox), de la BV-2128, al costat del pont de la Riera de Marmellar

Detall de la pista pedragosa (315 m)

Fort pujada amb molta pedra (343 m)

Bifurcació, cap a l'esquerra (382 m)

Per l'esquerra anem al Castellot. Un cop visitat tornarem pel mateix camí fins aquest punt i continuarem pel camí que es veu a la dreta de la foto

Camí de les Feixes del Xico (414 m)

Castle

(100 Cims) El Castellot de Castellví (448 m)

El Castellot, inclòs en la llista dels "100 Cims" de la FEEC

Camí Pujada del Punyal (368 m)

La segona foto és arribant al Fondo de Sant Antoni on vaig topar-me amb un jovenet cérvol

Camí de Castellví a Gomila (295 m)

Masia Gomila (286 m)

Girem cua en la Gomila i retrocedim uns pocs metres on trobarem el nostre camí a l'esquerra (veure segona foto)

Camí de Marmellar (450 m)

Aquest camí és la riera seca del Barranc Fondo

Cruïlla, continuem per la dreta (504 m)

Cruïlla, continuem per la dreta (554 m)

Ens trobem en la Serra Llarga. A la dreta comença el camí al poble abandonat de Marmellar
Ruins

La Pobla de Marmellar (522 m)

> Documentació: "La Pobla de Marmellar, un pueblo fantasma con historias que contar. Publicada en 20/04/2017. La falta de oportunidades en el campo durante la postguerra a mediados del siglo XX provocó que mucha gente abandonara sus casas en los pueblos para buscarse la vida en las ciudades. Los pueblos más pequeños y peor comunicados quedaron vacíos y acabaron muriendo. En la sierra de El Montmell-Marmellar en el Baix Penedès hay uno de estos pueblos, justo el que de la la mitad del nombre a la sierra, la Pobla de Marmellar. Un pueblo con historia casi milenaria, con documentos que se remontan al año 1023 y un castillo del siglo XII. Un pueblo mal comunicado con otras poblaciones más prósperas y que se fue despoblando entre los años 40 y 70 del siglo pasado, hasta que ya no quedó nadie.Desde entonces la vegetación ha ido creciendo a su alrededor tragándose las casas, convirtiendo la Pobla de Marmellar en un pueblo fantasma, un lugar al que muchos curiosos han ido acudiendo a practicar rituales mágicos, sesiones de espiritismo y grabar psicofonías. Un lugar envuelto en una aureola mágica sin ninguna razón de ser, hasta que un día de verano de 1993 unos excursionistas encontraron el cadáver carbonizado de una mujer semienterrado en las ruinas de la iglesia del pueblo. Presentaba signos de haber sido violada, y cerca había restos de dos grandes hogueras. A día de hoy no se ha podido averiguar quién era ella ni tampoco quién cometió un crimen tan atroz. Si estas piedras hablaran… En 1996, tres años después, apareció el cadáver de otra mujer en las inmediaciones de Marmellar. Esta vez sí se consiguió identificar a la víctima, una chica de 19 años que trabajaba en una gasolinera de l’Arboç que fue asaltada y a la que llevaron aquí donde acabaron con su vida. También presentaba signos de haber sido violada. Otro crimen sin resolver para la leyenda negra de España." Font: https://fotohiking.com/pobla-de-marmellar-pueblo-fantasma/

Imatges de les cases del poble (524 m)

Un poble carregat de llegendes i històries negres que fan por. Malgrat l'estat ruïnós del poble, encara conserva la imatge del que va ser en una altra època, no és difícil d'imaginar...

Camí de Marmellar a Cal Guineu (408 m)

Pas de la Riera de Marmellar (407 m)

No gaire complicat
Risk

Camí de la Riera i pas complicat (400 m)

Final tram dolent (420 m)

Castle

Camí de la Riera i Castell de Marmellar (368 m)

Vista enrera al castell (359 m)

Fita dels Tres Batlles (481 m)

Comencem a descendir (448 m)

Cruïlla de camins, seguim per la dreta (377 m)

Estem en la carretera (Camí de la Roca de Vidal), on hem aterrat en la foto anterior. En aquesta cruïlla hem de continuar per la dreta un curt tram asfaltat fins trobar, a la nostra esquerra, la pista per on continuarem

Arribem de nou a la Riera de Marmellar (305 m)

A partir d'aquí la creuarem unes quantes vegades
Risk

Pas de la riera malmés (309 m)

Un altre pas, aquest fàcil (300 m)

Un altre pas fàcil (295 m)

El Castellot al fons (278 m)

El Castellot ens anuncia que estem arribant al final de la ruta... però encara queda un bon tros

Un altre pas força atrotinat (274 m)

Parking

Final de la ruta (255 m)

Pont de la Riera de Marmellar i les Cases Noves de la Riera (mateix lloc d'inici de la ruta)

• Xavi 4x4 Aug 31, 2019

No la he fet, però ara en tinc mes ganes que mai.
    Espectacular descripció i fotografies.
    Tots tindríem que fer aquesta feina amb les rutes
    Felicitats,

• Photo of Joan Rover

Joan Rover Sep 1, 2019

Hola xavi4x4! Molt agraït pels teus comentaris i ànims. Gaudeixo molt fent i gravant rutes i millor encara compartint-les amb tots vosaltres. Si us agraden i fan passar una bona estona, per a mi ja és un gran premi.
    T'animo a fer-la, t'agradarà segur. Millor si la fas acompanyat d'un altre cotxe, tot i que no és imprescindible.
    Ens agradarà veure els comentaris de la teva experiència personal de la ruta!
    Salutacions i fins aviat :-)