Uploaded October 16, 2016

Recorded October 2016

2.8
5.6

near el Quer Foradat, Catalunya (España)

Ascenció des d'Estana, als següents cims de la Serra del Cadí oest:

- Puig de la Canal de Cristall,
- Puig del Quer,
- Vulturó o Puig de la Canal Baridana (2653m), sostre del Cadí i un dels 100 Cims del Projecte FEEC.

Pujada per la CANAL DE CRISTALL, seguint el PR-C 121; i baixada per la vertiginosa i impressionant tartera de la CANAL BARIDANA i després GR 150. (Parc Natural Cadí Moixeró).

Atenció amb pluja, gel o condicions hivernals: aquestes dues canals canvien considerablement.

INICI: Comencem la ruta en el nucli d'ESTANA, a 9,5 km de Martinet (20' en cotxe). Seguirem la pista ampla que surt del poble. Un cop passades dues fonts i el rètol "Parc Natural Cadí Moixeró", hi ha l'ample COLL DE PALLERS, amb aparcament per vehicles (on s'estalvien 700m de pista en pujada a la tornada a Estana...). Dues taules i bancs de fusta per seure.

RECORREGUT (en sentit horari): En el Coll de Pallers, a 1499 metres d'altitud, veurem un pal indicador. A partir d'ara seguirem el sender del PR-C 121: marques grogues/ blanques- que ja indica "Canal de Cristall".

El corriol és molt agradable i en pujada suau però constant arribem a PRAT DE CADÍ: meravellosa esplanada verda enmig de boscos de pins. Més enllà està la Font del Pi.

- CANAL DE CRISTALL. Té una petita grimpada inicial i després cal anar pujant per on millor veiem, prestant atenció als trams de pedra desfeta i roca solta, doncs és una canal molt costeruda. Ens hem passat el desviament cap a la Cova de la Font de Cristall i ja no hem tornat enrera.
* Recomanable casc; ens vam empenedir de no dur-lo, doncs la canal té forma d'embut, i a part de les pedres que et pot tirar algun company, també cauen pedres indiscriminadament.

- Coll de la Canal de Cristall (2517m): pal indicador. Ja som dalt la carena del Cadí. Marques de GR 150.1.

- Cim del PUIG DE LA CANAL DE CRISTALL (2586m), on hi ha una petita creu de ferro amb la inscripció: "Carmen Vidal 1954-1975".

- Recorrem una part de la carena del Cadí oest, passant per la Canal de l'Ordiguer; el PUIG DEL QUER (2571m), al costat del qual més enllà, també baixa la Canal del Quer o del Llitze, i, finalment, pugem una paret rocosa (marca vermella) i fem el cim del VULTURÓ o Puig de la Canal Baridana (2653m), sostre del Cadí.

- Ara toca baixar de nou a la carena i plantar cara a l'inici dela CANAL BARIDANA... gairebé sembla un avenc, des de lluny! ; )

La Canal Baridana és llarga i es triga una mica en baixar-la, especialment si, com és el nostre cas, les roques estan glaçades i cal vigilar de no patinar, perquè amb els talons no et frenes, ni sempre pots "esquiar entre la roca solta" (roca de diferents mides en diversos trams). Igualment, hem gaudit molt en baixar-la.

Acabada la pedrera, un corriol ens mena a una petita clariana. Passarem per la Font de les Planes (font natural al terra), el Coll Superior de Jussana, la Collada de Jussana (1773m) i un dipòsit d'aigua fins arribar a una pista forestal. GR 150.

El darrer tram de la ruta és en lleurera pujada fins el Coll de Pallers i Estana. Ens esperava l'últim regal: una lluna immensament plena. Un dia complert!
Shelter

Puig de la Canal de Cristall

Puig de la Canall de Cristall
Mooring point

Coll de la Canal de l'Ordiguer

Coll canal fe l'ordiguer

GR 150

• Photo of gorka's

gorka's May 9, 2017

Fabulosa ruta amb la millor companya!