2.2
4.3

near Aneto, Aragón (España)

Magnifica i completa ruta en la que assolirem dos cims imponents pasant pel mitic "paso del cavallo" i veurem un conjunt lacustre excepcional tot pasant per fins a 15 estanys o estanyols.

RECORREGUT: Presa de Llauset-Estany de Llauset-Vall de Llauset-Collada de Llauset-Tuca de les Culebres (3056m)-Pas del Cavall-Vallhiverna (3063m)-Cota secundaria (3033m)-Estany Gelat-Estanyol-Estanyets de Coma Arnau-Estanyol-Estany del Cap de Llauset-Estanyets de Cap d'Anglios-Estanys d'Anglios-Refugi·Cabana d'anglios-Collada d'Anglios-Presa de Llauset.

CRONICA: Desde l'aparcament de la Presa de Llauset anem cap al tunel i el travessem. A l'altra banda trobem una bifurcacio indicada on anem a l'esquerra inicialment baixant per anar a borejar l'Estany de Llauset tot mantenint-lo a la nostra esquerra i amb tendencia a l'O per sender fressat i senyalitzat (GR) amb suaus puja-baixa. Un cop a l'extrem O de l'Estany de Llauset deixem una desviacio a la dreta i, tot seguit, el sender (GR) es comença a enfilar. Aviat trobem un indicador on continuem cap al "Pico Ballibierna por Collado de Llauset" (indicat) deixant el GR per una senda prou fressada que remunta la vall de Llauset a l'O tot mantenint el riu de Llauset a la nostra esquerra. Mes amunt creuem el riu de Llauset i continuem pujant pel mig de la vall de Llauset mantenint el riu a la nostra dreta fins arribar a una coma que superem fent una travessa horitzontal per un vessant rocos de pedra petita (on es fa una congesta de neu fins finals de Juliol) que dona acces a la Collada de Llauset. Desde la collada enfilem la cresta al N tot seguint fites amb grimpades de Iº i alguna de IIº pero amb roca descomposta que no dona seguretat. El primer tram el fem sobretot pel vessant de Vallhiverna i el segon majoritariament pel vessant de Llauset fins arribar a un avantcim (3000m), des d'on planejem uns metres i enfilem les ultimes grimpades (Iº, Iº+) que ens porten al cim de la Tuca de les Culebres (3058m), amb unes vistes espectaculars. Des del cim anem a l'E per la cresta uns metres fins el "Paso del Cavallo". Cal dir que no es dificil tecnicament, pero es molt aeri i vertiginos. Un cop asseguts "a cavall" de l'esmoladissima cresta fem un tram d'uns 10 metres fent força amb les cames i, quan la cresta s'eixampla una mica, cal canviar la posicio (pas compromes) per pasar de costat (a la bavaressa) pel vessant N uns 5 metres mes posant els peus en una petita lleixa i les mans en el fil de la cresta. Un cop superat, enfilem per una bretxa i unes facils grimpades ens deixen al cim del Vallhiverna (3063m), amb les mateixes vistes que l'anterior. Des del cim seguim la cresta a l'E (hi ha una senda que l'evita pel N) gairebe de pla i practicament sense recolçar les mans. Poc mes endavant ens desviem uns metres per assolir una cota secundaria (3033m). Reprenem la senda amb tendencia a l'E tot baixant fent ziga-zagues fins una cruilla de sendas fitades on deixem el cami "normal" i anem al N (fites) cap a l'Estany Gelat. Aviat la senda desapareix en un munt de grans blocs que anem sortejant buscant el millor pas (fites). Mes endavant deixem les fites i baixem a l'esquerra fins al peu de l'Estany Gelat. Desde l'estany anem a buscar el seu desguaç i seguim el torrent deixant-lo a la nostra dreta tot seguint fites enmig de grans blocs a l'E fins un estanyol, que voregem deixant-lo a la nostra dreta (fites) i aviat ens incorporem novament al cami "normal" prou fressat que va deixant a la dreta i avall el primer estany dels Estanyets de Coma Arnau. La senda continua davallant a l'E fins al peu de l'estany mes gran de Coma Arnau, on gira a l'esquerra (fites, NE) fins a un estanyol, que voregem deixant-lo a la nostra dreta (fites) i sortejant grans blocs fins conectar amb el GR (indicador). En aquest punt podem anar a la dreta fins la Presa de Llauset pasant per l'Estany de Botornas per la "ruta normal"... pero com nosaltres volem veure mes estanys anem a l'esquerra (NE, GR) per sender fressat. Aviat creuem un torrent i anem pujant mantenint-lo a la nostra esquerra fins arribar a un collet des d'on anem al SE fins arribar a l'Estany de Cap de Llauset, que anem vorejant deixant-lo a la nostra esquerra per senda clara(GR) i sortejant grans blocs cap a l'evident Collet dels Estanyets, al que arribem tot fent ziga-zagues per la senda (GR). Des del coll s'ens obre la Vall d'Anglios i els seus nombrossos estanys. Baixem fort pel pedregar a l'E/SE per senda clara fins el primer dels bucol·lics Estanyets de Cap d'Anglios. Anem vorejant els estanyols deixant-los a la nostra esquerra seguint el GR, alternant trams de grans blocs amb trams de senda. Un cop vorejats tots 5 la senda (GR) surt a terreny mes obert i herbat i anem al SE cap als Estanys d'Anglios. La senda (GR) va deixant a la dreta l'Estany de l'Obaga i a l'esquerra l'Esatny del Mig fins arribar a un indicador, on ens desviem momentaneament cap al Refugi-Cabana d'Anglios (en bon estat) per veure l'Estany Gran. Desfem el cami fins l'indicador i prenem el GR cap a l'Ibon de Llauset (indicat, SO). Poc despres deixem un petit estanyol que deixem a l'esquerra i a la dreta deixem l'Estany de l'Obaga orientant-nos cap a la Collada d'Anglios, a la que arribem despres d'un pujada en ziga-zagues per senda fresada (GR). Continuem baixant per l'altre banda al S (GR) cap a la Presa de Llauset, que veiem avall, tot fent ziga-zagues i despres fent una travessa horitzontal on trobem passamans (per seguretat) de cable. Unes noves ziga-zagues ens deixen just a la boca N del tunel que em creuat a l'inici de la ruta. Nomes resta creuar-lo fins arribar novament a la Presa de Llauset.

NOTA: La pujada a la Tuca de les Culebres es per terreny bastant descompost que no dona confiança. El grau maxim de grimpades no excedeix de IIº. El "Paso del Cavallo" no es dificil tecnicament pero es molt aeri i exposat, podem instalar una corda. Congestes de neu fins avançat Juliol.

***ALTRES RUTES PEL PARC NATURAL POSETS-MALADETA:

-”Pic dels Bous i Cap de Riueno per l'Obaga de Salenques i les valls i estanys d'Anglios i Riueno”

-”Pic Perdiguero, Pic Royo i Tuca, Punta i Agulla de Lliterola per Cresta de Lliterola i Valls de Lliterola i Remuñe”

-”Pic d’Alba per Vall i Ibons d’Alba, Ibón i Refugi de la Renclusa i Plans d’Están i de l’Hospital des de Baños de Benasque”

-”Salvaguardia per Canal de Peña Blanca, Pòrt de Benás, Basses de Portillón i Ibons de Plan d’Están des de Hospital de Benasque”
es.wikiloc.com/rutas-alpinismo/salvaguardia-per-canal-de-pena-blanca-port-de-benas-basses-de-portillon-i-ibons-de-plan-destan-des-42700586

• Photo of lamu

lamu Aug 1, 2019

Molt bona ruta! Tecnicament força facil nomes el pas del cavall no es apte per totom ja que es molt aeri. Explicacio molt completa i trak ben marcat, gracies per compartir Aventurat!

• Photo of Aventura't

Aventura't Aug 2, 2019

Hola lamu, si que hi ha una bona timba en el Paso del Cavallo! Gràcies a tú per deixar el teu comentari i valoració un cop més, salut i muntanya!