Uploaded May 10, 2017

Recorded May 2017

2.3
4.6

near Senet, Catalunya (España)

Aquest itinerari està en major part inspirat pel recorregut número 15 del llibre "La Corona d'Aran", de Jaume Llanes i Montserrat Timoneda. Nosaltres, però, el farem en sentit invers i amb algunes variants.

La ruta comença a l'aparcament d'Espitau de Vielha, al qual arribem agafant el trencant just abans de la boca sud del túnel de Vielha. Fins al Port de Vielha (el coll situat entre el Tuc de Montanèro i el Tuc deth Port de Vielha) es tractarà senzillament de seguir les marques de GR per un sender evident. Arribant al Port Vielh deth Hòro, per la zona dels Marrècs dera Gerbosa, trobarem un conjunt de túnels i búnquers.

Tuc de Montoliet (intent)
Nosaltres ens desviem del GR poc després de passar el Pòrt Vielh deth Hòro, ja que volíem pujar al Tuc de Montoliet. Tot i que al llibre el ressenyen amb passos de II, altres blogs a internet li arriben a posar passos de III+, suposem que segons per on es vagi. En qualsevol cas, decidim que no recorrerem tota la seva cresta (que Llanes i Timoneda ja diuen que és la part més difícil del dia) i intentem pujar-lo per una canaleta herbada que divideix els dos cims que forma aquest Tuc, però ens trobem amb una cara nord glaçada i uns passos sobre roca humida una mica exposats que ens fan desistir. Podríem haver intentat pujar per un conjunt d'escaletes herbades i rocoses que feia la cara sud més a l'esquerra de la canal que vam fer, ja que semblava que no era difícil, però tampoc volíem perdre més temps ja que encara quedava molta ruta per endavant...

Tuc de Montanèro
Al llibre de la Corona d'Aran, segueixen la cresta que tanca pel nord el llac entre Montoliet i Montanèro. Els autors ja avisen d'alguns passos exposats i roca de mala qualitat. Nosaltres, com es veu al track, optem per seguir la molt més senzilla i ampla carena sud. Pugem fins al Tuc de Montanèro per pala herbada pronunciada amb senzilla grimpadeta final, i retrocedim fins al Pòrt de Vielha.

Tuc deth Pòrt de Vielha
Des del Pòrt, només cal seguir la carena fins al cim. Nosaltres vam trobar amb neu tot aquest tram. Després de fer el cim, el descens el fem seguint la carena est. Molta gent que només fa el Tuc, baixa ja des d'aquesta carena cap al Lac Redon. Nosaltres, però, no abandonarem en cap moment la carena.

Serra de Hònt Herèda (Fontfreda) i Tuc de Sarrahèra
Aquesta part de la ruta consisteix en seguir tota la cresta. Passarem per diverses cotes secundàries. Si bé en alguns punts haurem de fer servir les mans i trobarem petits trams aeris, en cap moment té passos complicats (la nostra gossa va fer-la sense problemes). En alguns punts intermitjos creiem que seria relativament senzill escapar cap al Lac Redon. La segona meitat de la cresta, abans d'enfilar cap a la Tuca Blanca de Fontfreda, ja és herbada i ampla.
Passada la Tuca Blanca, haurem de baixar a una bretxa (2448m) abans de remuntar finalment cap al Tuc de Sarrahèra. Aquí vam fer un pas de grimpada (II) just passar la bretxa per remuntar un muret i intentar tornar el més aviat possible a la cresta, la gossa va decidir que era més senzill seguir la paret fins més avall i pujar per l'herba a buscar-nos uns metres més endavant. Sense més dificultats anem remuntant i acabem arribant per una zona de grans blocs a l'avantcim, i d'allà al cim del Tuc de Sarrahèra.

Descens al Lac Redon
Primer baixarem per la forta pendent d'herba fins al collet entre el Tuc de Sarrahèra i el Tuc de Lac Redon. A partir d'aquí, comença un tram on recomanem que cadascú faci com li sembli millor, i de fet segurament canviï molt la millor opció a hivern, primavera i estiu.

Descartem pujar al Tuc de Lac Redon seguint la cresta ja que encara conserva un tram molt dret de neu a la part final (I+ per cresta segons Llanes i Timoneda). Tampoc volem baixar des del collet aquest cap al Lac Redon o cap al Estanh de Rius, totes dues opcions vàlides, perquè hi ha molta neu encara acumulada a les valls, no portem raquetes i a l'hora que és (la 1 del migdia) ja ens enfonsem bastant... Per tant, anem flanquejant per herba i roques el Tuc de Lac Redon per la seva vessant sud-est evitant així la neu. Quan passem prop del collet que separa les dues cotes d'aquest Tuc, m'animo a deixar la motxilla i pujar-les en un momentet. Per això el track fa aquesta mena de triangle. I pel mateix motiu, no faig el descens al Coret deth Lac Redon ja seguint per l'aresta que seria més lògic ;)

Un cop arribats al Coret deth Lac Redon, encara es podria remuntar un parell de cotes més per seguir l'aresta, però ja hem tingut prou pujabaixes per avui. I com la neu encarada al Lac Redon (vessant nord) encara està prou bé, iniciem un llarg flanqueig fins retrobar la carena que ja baixa a la caseta de l'estació meteorològica. No vam voler baixar des del Coret fins al Lac Redon perquè estava en inici de desgel i no inspirava confiança acostar-se o flanquejar prop de les vores inestables.

A partir de l'estació meteorològica, seguim ja el camí fitat que després ha d'enllaçar amb el GR i ja baixar fins a Espitau de Vielha.

Abandonem camí, pujada directa cap a Montoliet

Final canal herbada

Pòrt de Vielha

Tuc de Lac Redon (nom mapes)

Enllaç amb GR

• Photo of Per Dalt i Per Baix

Per Dalt i Per Baix May 18, 2017

Hola Osukarusan!

Gran recorregut el que proposes, molt ben explicat i documentat amb fotos.
    És recent la ruta? es que estem sospesant pujar el capde a ascendir el Tuc del Port de Vielha i és per saber la quantitat i el estat de la neu que pugui haver.

Gràcies!!

• Photo of osukarusan

osukarusan May 18, 2017

Hola! Sí, la ruta la vam fer fa poc, el 8 de maig. Amb les calorades recents segur que menys neu hi haurà. Només vam posar-nos grampons entre el Port de Vielha i el Tuc (ja que és cara Nord) i després als flanquejos baixant al llac, però que com comento són evitables si seguiu sempre la cresta-carena i estava ja neta (a canvi de sumar uns metres més de desnivell). Però igualment ja se sap que és imprescindible portar-los en aquesta època de l'any.

Espero que us vagi bé la ruta i la gaudiu, sembla que farà bons dies :)