Uploaded August 13, 2018

Recorded August 2018

2.3
4.6

near Tramezaïgues, Occitanie (France)

Ascensió al Pic de Lustou, un cim que pel seu emplaçament, lleugerament al nord de l'eix principal del Pirineu Central, ofereix unes àmplies i esplèndides panoràmiques dels principals massisos i cims de la serralada. Una ruta de vegetació variada a mida que pugem (bosc, vegetació baixa, praderia, roca nua) i amb atractius elements paisatgístics com la cascada del torrent de la Piarre. Una ascensió dura pel fort i sostingut desnivell a superar i que culmina amb una cresta final en què ens trobarem amb alguns passos aeris que es poden evitar per l'esquerra.

El punt de partida de la ruta es troba a l'aparcament de Fredançon, a la vall de Rioumajou, on s'arriba per una pista asfaltada, la carretera D-19, des de Tramezaigües (es permet l'acampada nocturna). Travessant el riu Rioumajou per un primer pont, seguirem inicialment una pista que abandonarem a l'alçada d'un altre pont on trobarem una indicació cap al Lustou.

Pocs metres després de la desviació travessarem el cabalós torrent de la Piarre i remuntarem per la seva riba dreta fins als peus d'una espectacular cascada que baixa pels pendents meridionals dels pics de Haille i de Thou. Seguint el curs del torrent aviat el travessarem per remuntar un costerut corriol que, en una penosa ascensió, ens portarà primer fins a la cabana de pastors de Thou i després a la part alta del circ que delimiten la cresta de Lustou, al davant nostre, i els pics de Guerreys i Culfreda, a la nostra dreta.

Progressant cap a la base de la cresta seguint fites (hi trobarem més d'una variant) remuntarem cap a l'esquerra, en sentit nord, per un corredor que ens permetrà assolir el llom de la carena que puja del Coll de Lustou, a l'alçada d'un ampli bivac. A partir d'aquest punt i amb el cim del Lustou a la vista, haurem de progressar per una cresta amb alguns passos aeris que, si es vol, es poden evitar per l'esquerra.

En un dia de visibilitat propícia les vistes des del Lustou són amplíssimes: Grand Quayrat, Gourgs Blancs, Perdiguero, Posets, Bachimala, Monte Perdido, Neouvielle... St.-Laury-Soulan... entre una munió de valls i massissos gairebé inabastable.

Després de gaudir del magnífic espectacle, el retorn el farem pel mateix camí de pujada, completant així els gairebé 14 km i 1640 metres de desnivell positiu d'una exigent i gratificant ruta.