Uploaded August 20, 2013

Recorded August 2013

2.5
4.9

near Eriste, Aragón (España)

Ascensió als Pics de la Forqueta, situats estratègicament al Sud del Coll d’Eriste, on conflueixen els cordals del Posets, els Eriste i les Forquetes, delimitant les valls de Llardaneta, Forcau, Bagüeña i Viadós. Des dels seus cims, si el temps acompanya, les panoràmiques en totes direccions són impressionants: les valls esmentades, més el muntanyam proper (Posets, Eriste...) i altres grans cims del Pirineu Central. La part final de l’ascensió als dos cims des del coll d’Eriste obliga a fer algunes grimpades sense gaire dificultat però amb algun pas aeri que demana atenció.

L’itinerari s’inicia partint de l’aparcament de la Pleta de l’Estallo, on s’arriba per una pista de 6 km. que surt d’Eriste (irregular però accessible amb turisme anant amb compte). Passada poc després la magnífica cascada d’Espigantosa, es puja en paral•lel a l’Aigüeta d’Eriste, combinant trams més plans amb pujades força pendents, fins arribar al refugi Ángel Orús.

Des del refugi es pren un ramal del GR 11 que puja per terreny irregular i granític en direcció al coll d’Eriste recorrent la vall de LLardaneta, entre els Forcaus i la Serra de Llardana, en direcció oest, creuant el torrent de Llardaneta per un malmès pont metàl•lic i deixant a la dreta una fressada desviació en sentit nord que porta al Posets per la Canal Fonda.

Arribats a la part alta de la vall, trobarem la cubeta glacial amb l’ibon de Llardaneta, voltada d’un ampli circ de muntanyes entre les quals, a l’esquerra del Coll d’Eriste, distingirem les dues Forquetes. Seguint el GR i després de voltar l’ibon per la dreta en el sentit de la marxa, iniciarem el dur però curt ascens al coll d’Eriste per terreny descompost però bastant estable.

Des del coll d’Eriste, on s’obren àmplies vistes cap al vessant de Viadós, ens desviarem a l’esquerra, en sentit sud, per iniciar l’ascens al Pic de la Forqueta primer, i a la Forqueta Sud-Est, després. El camí inicialment és un corriol que, quan coincideix amb la cresta, ens obliga a anar buscant els millors passos seguint les fites i les traces de corriol, al començament per la dreta, fins arribar a un pas, ara a l’esquerra, cap al vessant de Llardaneta, que evita l’exposada part superior de la cresta al Pic de la Forqueta. Progressant entre blocs en direcció a la bretxa que separa les dues Forquetes ens desviarem a la dreta per assolir sense dificultats el primer cim, amb excel•lents vistes cap a la cresta al Posets i especialment dels Eristes i la Vall de Bagüeña.

Per assolir la Forqueta Sud-Est cal tornar a la bretxa que separa els dos cims i, per evitar l’exposada cresta que els comunica, buscar un pas per l’est, a l’esquerra, que avança per sota de la cresta per desembocar en un curt corredor, on cal anar amb compte per l’aèria banda est i des del qual assolirem sense dificultats el segon cim, les vistes del qual complementen les del cim anterior.

Desfent el camí en direcció al coll d’Eriste, recorrent la vall de Llardaneta fins el refugi i baixant finalment per la vall d’Eriste, retornarem pel mateix camí cap a la Pleta de Llardaneta, després de récorrer gairebé 16 km i 1500 metres de desnivell positiu.