Uploaded April 23, 2016

Recorded April 2016

1.1
2.2

near Saldes, Catalunya (España)

Ascensió al Pollegó Superior, el punt culminant de l'emblemàtic i singular massís calcari prepirinenc de Pedraforca, per una de les rutes més habituals, la del Coll de la Canal del Verdet, partint de l'aparcament proper al mirador del Gresolet. Un itinerari força variat i fressat en què trobarem una vegetació, paisatge i terreny amb forts contrastos (bosc i trams rocosos; corriols, tarteres i canals...) i unes esplèndides vistes que compensen amb escreix l'esforç. L'ascensió, tot i que de distància curta, és exigent pel seu pronunciat desnivell i per alguns passos de grimpada, especialment la canal que, passat el Coll del Verdet, permet assolir el cim Nord, indret exposat en què cal estar molt atents.

La ruta arrenca de l’aparcament del mirador del Gresolet, on s'arriba per una pista asfaltada indicada des de Saldes. Prenent un fressat camí -el PRC-123- que passa pel Coll de la Cabana, aviat arribarem al refugi Lluís Estasen, des d'on seguirem el mateix PR en sentit oest per progressar, per un camí emboscat, fins a l'ampla Canal del Riambau, que travessarem fins arribar a la Canal del Coll del Verdet.

A partir de la Canal del Coll del Verdet, on girarem en direcció sud, l'ascensió s'endureix notablement fins assolir l'ampli Coll del Verdet, punt on abandonarem el PRC-123 per continuar en sentit sud fins a l'inici del punt més delicat de l'itinerari: una pronunciada canal que haurem de grimpar per superar els contraforts que cauen del Cim Nord, tram exposat en què, tot i no ser difícil, cal estar molt atents ja que la roca en alguns punts es troba força polida.

Des del Cim Nord girarem en sentit sud-est per continuar l'itinerari de grimpada, indicat amb senyals grocs, fins assolir el Pollegó Superior, on val la pena recrear-se amb les extenses vistes de què s'hi pot gaudir, tant del propi massís (el Calderer i el Pollegó Inferior) i de l'entorn més proper (vall de Gósol...), com del Prepirineu (el Port del Comte, la Serra del Verd, la Serra d'Ensija, les serres de Moixeró i del Cadí...) i Pirineu orientals (Tossa Plana, Puigpedrós...) .

Reprenent la marxa en sentit sud baixarem fins a l'Enforcadura, des d'on davallarem per la inestable i feixuga tartera de Saldes fins a la base de la muntanya. Arribats al final de la tartera progressarem en direcció nord per camí més planer i còmode fins arribar a l'àmplia clariana del refugi, a curta distància ja del punt de partida del Gresolet, on arribarem després de completar els aproximadament 7'2 km i a prop de 1000 metres de desnivell d'aquesta interessant i clàssica ruta.

Reportatge fotogràfic complet (fotos fetes el 20-5-2007, el 20-10-2007 i el 6-07-2013):