Coordinates 686

6,592 ft
2.6
5.2

near Veshnavah, Qom (Iran)

صعود به قله ۳۱۰۰ متری الوند
مکان ۶۵ کیلومتری جنوب شهر قم - بخش کهک - روستای وشنوه
ساعت شروع : ۹ صبح
ساعت پایان : ۷ عصر
مسافت طولی پیموده شده : حدود ۱۷ کیلومتر
اختلاف ارتفاع مبدا و مقصد : حدود ۱۰۰۰ متر
افراد حاضر : محمد عرفان رازقی از مشهد - حمید بخشعلی زاده از رشت - حسین صاحبی نیا از دزفول - محمد نیازی از مشهد - سید حسین پورموسوی از مازندران - سید حسینی وفا از قم

مسئول هماهنگی گروه : محمد عرفان رازقی

توضیحات :
بسم الله الرحمن الرحیم
قبل از شروع این کوهنوردی تصمیم بر این بود که به فردو بریم و قله برف انبار رو فتح کنیم که مسیر نسبتا آسانی دارد.
اما دقیقه نود وقتی می خواستیم سوار تاکسی شویم تا به فردو برویم با توجه به نبود تاکسی فردو و بودن تاکسی های روستای وشنوه ، با مشورت گروه تصمیم گرفتیم تا به وشنوه بریم و قله الوند وشنوه رو فتح کنیم

خوب من مخالف نبودم ولی می دونستم که مسیر دشوار تری نسبت به برف انبار داره

ساعت حدود ۸ به وشنوه رسیدیم و در محلی کنار جوی آب صبحانه رو صرف کردیم و به سمت قله حرکت کردیم
چند کیلومتر مسیر جاده خاکی را تا قنات بالای وشنوه طی کردیم تا جاده خاکی تمام شد.
اینجا قسمت سخت ماجرا بود.

شیب تند و زمین با سنگ ریزه و سنگ های لیز انرژی بچه های گروه رو گرفت
در میانه مسیر هم دو گروه شدیم ، دو نفر یک مسیر رفتند و چهار نفر مسیر دیگری رو رفتیم.

یکی از دوستان که خیلی مایل به رسیدن به قله نبود در جایی که حدود ۷۰ درصد مسیر رو رفته بودیم توقف کرد و دوست دیگری هم ایشان رو همراهی کردند. ما هم مواد غذایی رو نزد اونها گذاشتیم و دو نفره رفتیم به سمت قله تا به دو نفر دیگر که جلوتر بودند بپیوندیم

وقت نماز ظهر و عصر به اونها رسیدیم و نماز رو در قسمتی مناسب ادا کردیم.
سپس سه نفر سریعتر به سمت قله حرکت کردیم و چون وقت نبود به حرکتمون سرعت دادیم لذا نفر چهارم این مجموعه چون مقداری دچار گرفتگی عضلات شده بود دیرتر حرکت کرد و به قله نرسید

در نهایت سه نفر موفق به فتح قله شدیم که در تصاویر مشاهده می کنید .

در راه برگشت وقتی نزد دو نفر عقب تر برگشتیم اونها رو ندیدیم ! و فقط غذاها و کوله ها بود
بسیار نگران شدیم ولی نتوانستیم ارتباط تلفنی برقرار کنیم چون موبایل آنتن نمی داد

با توجه به شیب تند و خطر زیاد مسیر صعود، برای پایین آمدن مسیر رو عوض کردیم و از قسمت پشتی کوههای منطقه به وشنوه برگشتیم که با شیب کمتر و ملایم تر اما مسافت بیشتری همراه بود و البته مناظر زیباتری هم در مسیر برگشت وجود داشت که ما را مجاب کرد که انتخاب بهتری برای برگشت کرده بودیم

در نهایت وقتی به روستا رسیدیم فهمیدیم دو دوست دیگر ما تقریبا نیم ساعت قبل رسیدن ما به اونها در روی کوه ، حرکت کرده بودند برای برگشتن به روستا و به سختی از همان مسیر رفت برگشته بودند.

در نهایت از روستای وشنوه سوار تاکسی شدیم و به حوزه علمیه علوی در شهر مقدس قم بازگشتیم

هزینه های رفت و آمد این کوهنوردی را واحد ورزش و نشاط مدرسه علمیه علوی تقبل نمود
با تشکر از مسئول این واحد طلبه فاضل آقای مهدی درویش زاده
Summit

قله الوند وشنوه

از بالای این قله شهر مقدس قم ، کاشان و روستای وشنوه دیده می شه به غیر از شهر ها ، کوهها و رشته کوهها هم مناظر فوق العاده زیبایی رو پدید آورده
River

چشمه

این جا مقداری از آب زیرزمینی این دره با لوله به بیرون هدایت شده که می شه ازش استفاده کرد

قنات و چشمه

از این مکان آب گوارایی بیرون میاد که البته به وسیله قنات به سمت روستا هدایت می شه
Mountain pass

مسیر صعود دشوار

به دلیل شیب تند و وجود سنگ ها و سنگ ریزه ها صعود از این منطقه سخت هست ولی خوب ما مجبور بودیم و صعود کردیم

آب بندها

خطوط زیادی که اینجا بر روی نقشه ماهواره ای دیده می شه آب بند هایی هست که در مواقع باران شدید جلوی سیلاب رو می گیره و همه با تعداد زیادی سنگ ساخته شده این منطقه که از بین کوه ها می گذره مناظر زیبایی هم داره تصویر پروفایلم عکسی هست که در این منطقه گرفتم
Information

انتهای مسیر خاکی ماشین رو

پس از این منطقه مسیر خاکی قابلیت تردد ماشین ندارد و فقط با موتور یا پیاده قابل تردد است

انتهای جاده آسفالت

جاده کهک تا خود روستای وشنوه آسفالت هست ولی پس از آن خاکی می شود
River

مسیر رودخانه و روستای وشنوه

این رودخانه که حاصل آب چشمه های این منطقه هست در تابستان آب زیادی ندارد چون بیشتر آب هدایت شده و به باغ های وشنوه سرازیر می شود ما در کنار یکی از این جوی ها اتراق کردیم و صبحانه خوردیم