Moving time  3 hours 7 minutes

6,721 f
1.5
3.0

near Veshnavah, Qom (Iran)

روستای ییلاقی وشنوه در جنوب قم در دره ای واقع شده که
از خوشنشین وسف شروع وبه بخش قنوات ختم میشه .در کف این دره رودخانه ای جاریست که بر روی ان چند سد مثل شاه اسماعیل و کبار قرار داره.صعود به این قله را از روستا وشنوه از محلی به نام قنات بالا شروع کردیم.وقتی به روستا رسیدیم دراولین دو راهی به چپ رفتیم وماشینمان در محل قنات بالا پارک کردیم ودر امتداد جاده خاکی به بطرف بالا دره رفتیم به از کمی دره دو شاخه میشود که سمت چپ به زیر قله ختم میشه که صعود بعلت شیب زیاد کمی سخت میشه وسمت راست بطرف وسف میره که شیب کمتری در انتها دارد.ما بطرف وسف رفتیم مسیر در امتداد جاده ای نامرغوب خاکی میباشد وبعلت نصب زنجیر وایجاد چند خاکریز امکان تردد با با ماشین از وشنوه تا وسف نیست. این دره سبز وزیباست باغات میوه خصوصا گردو وبادام وفندق زیبایی خاصی به منطقه داده وتداعی کننده مناظرشمال میباشد .جوی اب وچندین مظهر قنات دراین دره وجود داردو لوله های اب در اکثر جاهای دره دیده میشه.در طول مسیر اب از چندین نقطه از زمین بیرون میاید و گاهی هم در کف دره ابی دیده نمیشود خلاصه فهم اینکه اب از کجا می اید و به کجا میرود خیلی سخت است واحتیاج به کند وکاوی جداگانه دارد که در حوصله برنامه کوهنوردی ما نیست ومردم این مناطق خشک برای رسیدن به اب ورساندن ان به باغات زحمات زیادی طی قرون کشیده اند دیدن قناتهای حفره شده درر دل زمین سنگی این کوهستان نشان پشتکار این مردم زحمت کش را دارد برای همین شاید اینقدر نسبت به باغات خود حساس هستند چون برای ابادنی انها خیلی زحمت کشیده اند .در بین راه تا وسف دو بند کوچک هم وجود دارد پس حدود ۶ کیلومتر راهپیمایی به یک استخر پرورش ماهی رسیدیم واز انجا در امتداد دره ای رو به شرق از وسف دور شدیم و بطرف قله رفتیم وزیر قله _نزدیک به انتهای دره_خود را به یال شرقی رساندیم - بالای دره مسیر فرود مان- و از انجا قله را صعود کردیم مسیر ما از کف دره تا اول یال واز انجا تا قله واز قله تا کف دره فرود برای صعود در زمستان مناسب نیست چون شیب مسیر زیاد ودر زمسنانهای پر برف خطر بهمن وجود دارد سعی کردم مختصات هر نقطه را در کل مسیرهر جا که تغییر جهت داشتیم ثبت کنم واز چند جهت عکس بگیرم.در مسیر برگشت کمی که از قله پایین امدم باطری موبایلم تمام شد و از برنامه بیرون امدم.وقتی به کف دره فرود رسیدیم به باغ اباد با استخروچشمه وکلبه ای رسیدم که جاده خاکی تا انجا ادامه داشت. این جاده به وشنوه میرسه .ما از طریق این جاده به محل پارک ماشین رسیدیم