Time  10 hours 51 minutes

7,158 ft
2.0
4.0

near Gol Dar, Hamadān (Iran)

الوند این شیر سپید خفته در هگمتانه، یک تاریخ را در دل خود نگاشته است. از سنگنبشته های داریوش و خشایارشا بر صخره های کوه الوند در ابتدای مسیر که با نام گنجنامه می شناسیمش تا پناهگاه قدیمی میشان و البته یک دنیا زیبایی
از سرسبزی دشت های محصورش در بهار تا سپیدی وصف ناپذیر دامنه هایش در زمستان، باید گفت الوند همیشه دوست داشتنی است

این قله با بلندای 3584 متر رخساره ای صخره ای، شگفت انگیز و یکتا دارد و هماره تصاویری بدیع در پس زمینه عکس مهمانانش به جای می گذارد.هرچند این میزبان گهگداری به ویژه در زمستان ها روی دیگری نیز از خود نشان می دهد. زمانی تا کمر در برف فرو می روی و زمانی باد تو را از جای خواهد کند

پیمایش همنوردان باشگاه توچال ساعت پنج صبح از گنجنامه آغاز گردید و چندی نگذشت که در دامنه های منتهی به دشت میشان گرفتار تندبادهایی با سرعت حتی بیش از 70 کیلومتر بر ساعت شدیم. اما کار گروهی و رعایت نکات ایمنی موجب شد پس از کمتر از دو ساعت در سلامت کامل به پناهگاه میشان برسیم که در این روز (نیمه دی ماه نود و شش) مملو از همنوردان عزیز همدانی و گروه های شهرستان های دیگر بود. با رسیدن به پناهگاه تصمیم بر آن شد تا فروکش کردن باد به خوردن صبحانه و استراحت بپردازیم. شایان ذکر است پناهگاه شماره یک میشان پناهگاه پررونقی است. در نهایت نیز در ساعت 8 صبح و در هوایی مطبوع به ادامه مسیر پرداختیم

در روزی آفتابی قدم در مسیری برفی گذاشتیم و تا "تخت نادر" پیش رفتیم و پس از دمی استراحت وارد شیب اصلی قله شدیم و تا ساعت 11 خود را رودروری شیر خفته که البته چندان سپید هم نبود رساندیم و پس از گرفتن تصاویر یادگاری با توجه به ناپایداری وضعیت هوا راه برگشت را پی گرفتیم و به تخت نادر و سپس پناهگاه رسیدیم. از ساعت 13 تا 14 در پناهگاه مشغول صرف ناهار شدیم و پس از آن با توجه به اینکه تلکابین در آن روز کلا تعطیل بود! از همان مسیر رفت به سمت گنجنامه برگشتیم و سوار بر اتوبوس شده و ساعت 16 رهسپار تهران شدیم