Moving time  3 hours 2 minutes

Recorded January 2018

2.2
4.3

near Joanetes, Catalunya (España)

Ruta des de Joanetes fins al Puigsacalm, passant per l'església de Sant Romà de Joanetes, Sant-romà, la Font de les Tosques, el Mas Poc, el Puig del Soi, el Barret, el Camí Nou (o Canal Fosca) amb els Ganxos Nous, l'ermita de Santa Magdalena del Mont, la Font de Santa Magdalena, el Coll de Joanetes, i el Puig dels Llops a l'anada, i pel Pas dels Burros, els Ganxos Vells, i les Feixes a la tornada.

La ruta comença al poble de Joanetes, en un aparcament prop del restaurant Can Barris. Després de creuar el poble observant les seves grans i boniques cases, i de gaudir de les seves vistes i tranquil·litat, s'arriba a l'església romànica de Sant Romà de Joanetes, una construcció molt ben conservada. Marxant de l'església, en aquesta època nadalenca encara s'ha pogut caçar algun tió amagat en el Jardí dels Tions. Poc més endavant, s'albiren els cartells indicatius de la primera bifurcació; cal decidir si emprendre el camí de la dreta, que passa per Sant-romà i els Boïcs, o el de l'esquerra, que passa per les Feixes i és més curt. Es decideix passar pel de la dreta a l'anada, i deixar el més curt per la tornada, de manera que uns quants metres més endavant, seguint el Torrent de Boïcs, s'arriba al mas abandonat de Sant-romà. Just després del mas, es troba la Font de les Tosques, i en aquest punt cal anar en compte de no perdre el camí, ja que és fàcil seguir equivocadament el corriol que s'endinsa al bosc cap a la dreta i que s'acaba perdent. Per tant, cal seguir per l'esquerra entrant al prat, i seguint les marques grogues pintades en les fites de fusta (en aquest cas la fita es troba amagada una mica per sobre de la font). Aquestes fites s'aniran seguint força estona. Un cop situats al camí correcte, aquest no té pèrdua i va alternant corriols i trams força amples tot passant pels Boïcs i per les ruïnes del Mas Poc. Precisament a prop d'aquí es troben dos cartells: un per desviar-se cap a un corriol a la dreta, i un altre que indica el camí a Santa Magdalena per Can Guilla, que és el que cal agafar en aquest cas. El camí, superant ja un desnivell de 400 metres, arriba finalment al Puig del Soi, des d'on s'observen ja clarament els Cingles de Puigsacalm. Resseguint la carena, es troba el cartell que informa de l'antiga localització de la casa de Can Guilla, i també s'observen magnífiques vistes dels voltants, com ara Sant Esteve d'en Bas. Enfilant-se ràpidament amunt uns 100 metres més, s'arriba a la roca del Barret, punt en el qual cal decidir si seguir pel Camí Nou, també anomenat la Canal Fosca, i que compta amb els Ganxos Nous, o bé pel camí dels Ganxos Vells. Amb la voluntat de fer la ruta circular, i tenint en compte que el Camí Nou és una mica més dificultós, es recomana pujar pels Ganxos Nous i baixar pels Ganxos Vells, ja que en aquests casos sempre és més fàcil pujar. Així, emprenent el camí de la dreta, de seguida es troba una passarel·la i un passamà metàl·lics, que ajuden a superar un tram dificultós. Just després, un cartell indica l'inici del Camí Nou, i una placa commemora el 45è aniversari de l'obertura del camí. El recorregut segueix pocs metres enfilant-se amb forta pujada, fent servir les mans i els peus per escalar les grans roques, fins que el pendent és tan vertical que l'ús de ganxos es fa imprescindible. En aquest punt apareixen els Ganxos Nous, que amb l'ajuda de passarel·les i passamans ajuden a superar els trams més complicats. Tot i que estan ben col·locats, sempre cal anar amb compte de no relliscar, tenint en compte que en aquest punt el cansament per la pujada pot minvar les forces. Un cop s'arriba a dalt de tot, la recompensa és d'allò més gratificant: la vasta panoràmica que s'ofereix comprèn des de tota la Vall d'en Bas, incloent Olot, les Preses i Sant Esteve d'en Bas, fins a la Serra de Llancers i part del Collsacabra, amb la Serra de Cabrera i el Pla d'Aiats. A més a més, la bona visibilitat permet veure fins i tot Roses i el Cap de Creus, així com també el Montseny, amb el Matagalls i les Agudes. Un cop feta la part més important de pujada, s'accedeix al Quintà de Santa Magdalena a través d'una porta de fusta amb una marca groga, i es va descendint fins arribar a l'ermita de Santa Magdalena del Mont, no sense abans haver gaudit d'una immensa fotografia de l'ermita amb els Pirineus nevats de fons. L'ermita està molt ben conservada i serveix també com a refugi, que rep el nom de Refugi Emili Triadú. Vorejant el quintà, es passa per la Font de Santa Magdalena fins que es troben més cartells indicatius. En aquest cas cal seguir la indicació òbvia que mostra la direcció del Puigsacalm. A partir d'aquí, i enfilant-se una mica més, s'arriba al Coll de Joanetes, l'última bifurcació de la ruta. Ara cal decidir si arribar al Puigsacalm pel Puig dels Llops, agafant el camí de la dreta, o pel Pas dels Burros, agafant el camí de l'esquerra. Com que la intenció és fer la ruta circular, es pren el de la dreta per tornar després pel Pas dels Burros. El recorregut va seguint amb pendent força pronunciat fins a veure finalment el Puig dels Llops, al qual s'hi accedeix fàcilment tal com si el camí hagués estat preparat per a aquest propòsit. Les vistes des del Puig dels Llops són encara més impressionants que les anteriors, i es pot observar des d'un lloc privilegiat el Puigsacalm. Finalment, tornant pel mateix camí, resseguint part de la carena del cingle i fent un últim tram de pujada, s'arriba al cim del Puigsacalm, on s'aprofita per fer un mos tot gaudint, ara sí, de les vistes més elevades de la ruta, que s'estenen a banda i banda i permeten veure, a més a més de les anteriors i de manera clara, el Pedraforca.

Després d'un merescut descans amb les vistes com a recompensa, i després d'haver omplert la panxa, el camí de tornada marxa en direcció als Clivillers, tal com si es volgués passar pel camí clàssic de la Collada de Bracons. Tanmateix, la tornada es farà pel Pas dels Burros, un camí força aeri que discorre pel vessant sud del Puigsacalm, de manera que cal estar atents als cartells indicatius per no desviar-se. Tot just iniciar el camí, una corda ajuda a superar un tram rocós bastant inclinat, fent alhora un recordatori que cal anar amb compte durant tot el recorregut del Pas dels Burros, ja que compta amb alguns trams inclinats i perillosos que no provoquen precisament devoció a aquells a qui no agraden les alçades. A part d'això, i protegits en tot moment pel Puigsacalm a l'esquena, les vistes de la Vall d'en Bas, incloent Joanetes en primer terme, i Olot a la llunyania, són fabuloses. Després d'haver superat la major part de desnivell a l'inici d'aquest camí, la part final fins al Coll de Joanetes és molt més estable i passa en tot moment pel costat més assolellat dels cingles. Un cop s'arriba al coll, doncs, i per no repetir el mateix camí que a l'anada, es pren la direcció de la dreta, que porta al camí dels Ganxos Vells. De fet, una mica més endavant, en una bifurcació, un cartell clavat a un arbre indica de nou la direcció correcta. Tot i això, el cartell no està gaire ben fixat i balla, i la direcció correcta, que és el camí de la dreta, està marcada subtilment amb una petita fletxa dibuixada a mà; per tant, cal estar atents per no desviar-se. A partir d'aquí, s'inicia un fort descens fins que es troben, per fi, els Ganxos Vells. Malgrat que aquest camí sigui considerat més fàcil que el dels Ganxos Nous, cal deixar clar que la baixada no és del tot senzilla. En alguns casos, la separació entre ganxos és molt gran, i només una persona força alta o amb les cames prou llargues és capaç d'arribar d'un a l'altre sense haver de fer una estirada excessiva o un saltiró. En altres casos, els mateixos orificis de la pedra serveixen de ganxos, tot i que pot ser complicat endevinar on es troben aquests orificis mirant-ho des de dalt. Per tant, cal anar amb molt de compte per no prendre mal, i sobretot prevenir aquells que no tinguin un esperit tan aventurer. Un cop superats els ganxos, el camí no té pèrdua i és pla fins arribar de nou al Barret. En aquest punt es repeteix una petita part del camí tot desfent la carena fins al Puig del Soi, lloc en el qual es pren el corriol que es desvia cap a la dreta. Aquest corriol és més curt que el camí que s'ha pres a l'anada, però també presenta un pendent més pronunciat. A més a més, cal estar atents a les marques o al mapa per no desviar-se, ja que en algun punt el camí és perdedor. Vigilant de no relliscar pel terra esllavissadís, i ajudant-se de tant en tant de les mans per saltar alguna pedra grossa, s'arriba finalment a les Feixes, i tot seguit al poble de Joanetes, en el punt on s'ha trobat la primera bifurcació. Mirant enrere, ara encara sembla més increïble la vista dels Cingles de Puigsacalm, presidits, de dreta a esquerra, pel Puig Cornelis, el Puig dels Llops i el mateix Puigsacalm. Creuant de nou el poble de Joanetes per l'església de Sant Romà, es desfà el mateix camí de l'anada fins arribar a l'aparcament del principi, punt d'inici d'aquesta ruta.

Es tracta d'una ruta amb força dificultat tècnica, sobretot pels trams de fort pendent que requereixen, en alguns casos, ganxos, cordes, passarel·les i passamans. Tot i que pot ser una ruta més aviat assequible per aquell qui estigui avesat a les vies ferrades, cal prevenir aquells que creguin que la ruta és de senderisme pur. Per tant, podria arribar a ser una ruta poc còmoda per als qui no estiguin acostumats a les alçades. A més a més, la ruta es desaconsella en el cas que hagi plogut fa poc, tenint en compte que molts trams del camí estan situats gairebé de forma permanent a l'obaga, i el recorregut és molt fangós, dificultant així encara més l'ascensió i el descens pels trams de fort pendent. Fins i tot quan fa dies que l'ambient és sec, com en el cas que es descriu en aquesta ruta, alguns trams continuen enfangats. D'altra banda, el camí està força ben senyalitzat i, amb l'ajuda d'un mapa o GPS, és prou senzill seguir el camí. Només en algun cas pot produir-se alguna confusió, però si el sentit comú falla, la majoria de vegades el camí equivocat es perd de seguida i només cal recular pocs metres. I, sobretot, el millor atractiu de la ruta, que és força exigent, són les seves meravelloses vistes panoràmiques de tot el que envolta el Puigsacalm, amb el magnífic paisatge de la Vall d'en Bas, i podent albirar fins i tot els Pirineus, el Cap de Creus, el massís del Montseny i el Pedraforca. Com tantes altres vegades, les vistes recompensen en escreix l'esforç.
Parking

Information

Cartell informatiu

El Barret

Inici Camí Nou (o Canal Fosca)