Uploaded January 8, 2018

Recorded November 2017

3.0
6.0

near Setcases, Catalunya (España)

Llarga i variada ruta gairebé circular que carena des del Gra de Fajol fins al Fontlletera i, a la tornada, recorre la Coma de Freser. Els principals al·licients de la ruta són les àmplissimes panoràmiques que trobarem en el recorregut carener pel Gra de Fajol i els Cims de la Coma de l'Orri i la Serra de Catllar, i la bonica vall de pujada pel curs alt del riu Freser, amb bells salts d'aigua i pintoresques i plàcides jaces. La principal exigència de la ruta és la forta pujada que haurem de fer per tornar al Coll de la Marrana des de la Coma de Freser.

El recorregut s'inicia en la carretera de pujada a l'estació de Vallter, on una indicació ens assenyala el GR-11 en direcció al refugi d'Ulldeter. Durant la pujada, amb el Gra de Fajol a la vista, travessarem el riu Ter per una palanca abans d'arribar al refugi, des d'on seguirem la ruta cap al coll de la Marrana, passant pel Pla de la Calma.

Després de superar fent marrades la pujada al coll, ens desviarem a l'esquerra per coronar el Gra Fajol per un costerut camí força fressat. Les panoràmiques des del Gra de Fajol són enormes en totes direccions: Canigó, Costabona, Bassegoda, el Mont, Puigsacalm, Montseny, Montserrat... els principals cims de les muntanyes de Núria (Pic de la Dona, Infern, Torreneules, Balandrau...). En un dia clar es pot arribar a albirar fins i tot el golf de Roses...

Des del Gra de Fajol, baixarem al Coll de la Coma de l'Orri per iniciar el llarg recorregut carener que, passant pel Pastuira i els cims de la Coma de l'Orri, ens portarà fins a la Serra de Catllar i el Fontlletera, on les vistes cada cop es van fent més extenses: vall de Catllar i Setcases, Serra Cavallera i el Taga, Serres d'Ensija, Pedraforca... i les àmplies comes de Vaca i de Freser.

Des del Fontlletera baixarem fins al coll dels Trespics, des d'on començarem a davallar cap a la coma de Freser fins arribar a la Jaça de les Eugues, on confluirem amb un ramal del GR-11. Aquí comença una llarga pujada, primer suau però força costeruda en el seu tram final, pel curs alt del riu Freser, entre boniques praderies i salts d'aigua. Així, fent drecera passada la Jaça Grossa, remuntarem els 400 metres de desnivell que ens separen del Coll de la Marrana per tornar a baixar cap al refugi i l'aparcament. En acabar, tot plegat haurem fet gairebé 19 km i a prop de 1500 metres desnivell.

Aparcament Vallter

Palanca riu Ter

Refugi d'Ulldeter

Refugi lliure

Pla de la Calma

Coll de la Marrana

Confluència de corriols

Gra de Fajol

Coll de la Coma de l'Orri

Collet (Cims de la Coma de l'Orri)