• Photo of Cresta del Pic de Comaminyana (2.629 m) a l’Aüt (2.531 m)

Uploaded August 31, 2020

Recorded August 2020

2.7
5.4

near Erill la Vall, Catalunya (España)

Ruta alpina i aèria que corona el cim que domina el paisatge de Taüll per la seva aresta Est.

Atenció. Aquesta ruta és d'alpinisme. Recorre terreny aeri i s'han d'escalar tres ressalts de 3er grau. Es recomana l'ús de corda i elements d'autoprotecció.

Al punt d'inici hi ha un petit parking on es pot deixar el vehicle i creuar el riu. El camí de seguida s'enfila pel barranc de la muntanyeta. Quan el terreny s'obre aviat arribem a la cabana de la muntanyeta (cabana de pastors, normalment tancada). Hi ha una font. És convenient omplir reserves perquè no tornarem a trobar aigua fins a la tornada.

Des de la cabana, anar seguint el barranc en direcció est i per la vessant dreta per camí antic mig perdut i amb poques fites.
Atenció que la ruta normal per pujar a l'Aüt aquí tomba cap al Sud, a buscar el barranc de Coma Minyana. Aquest serà el nostre camí de tornada.

Seguim el barranc de la montanyeta amunt. Després de passar per la base de la cresta del mont, girem a sud i pugem fàcilment pels Clots de Bretillo fins el coll del Mont. D'aquí una darrera pujada forta fins el cim del Pic de Coma Minyana (2.625 m), amb boníssimes vistes de l'Aneto, Comaloforno, Punta Senyalada i el propi Aüt.

Caminem per l'aresta fins al pic d'Erill (2.519 m) i seguim descendint fins el Colladó de l'Obac. Aquí comença la pròpia cresta est de l'Aüt i el primer dels tres ressalts que cal escalar. Uns 6-7 metres de tercer.
Posteriorment, cal caminar per l'aresta. Sense dificultats però amb exposició fins al segon ressalt.
A la vessant esquerre hi ha un mur imponent amb una lleixa que sembla feta per creuar-lo. Ho vam provar però a la sortida ens vam trobar amb un muret desplomat que no vam poder resoldre, així que vam tornar enrere i vam provar de nou per la banda dreta del fil. El camí és més directe. Però la roca es descomposta i amb zones herboses molt pendents. Cal parar atenció.
Posteriorment hi ha un nou tram de caminar pel fil fins el darrer muret d'uns 12 m que ens deixarà al cim amb una escalada dàcil de 3er.

La baixada, per la ruta normal de l'Aüt, sense cap complicació.