Uploaded July 10, 2019

Recorded July 2019

3.4
6.9

near Queralbs, Catalunya (España)

Llarga ruta circular d'ascensió al Balandrau sortint de l'aparcament de Daió de Baix i pujant per l'estació de Daió de Dalt i els contraforts occidentals de les Roques de Totlomón per arribar al magnífic camí dels Enginyers i progressar des d'ell fins al refugi de Coma de Vaca. Completada aquesta primera part de la ruta es pot optar per tornar al punt de partida per les Gorges del Freser (uns 16 km i 1300 metres de desnivell tot plegat) o, com en el nostre cas, pujar al Balandrau i retornar a Daió de Baix pel Serrat de l'Atalaiador, completant així una ruta totalment circular, encara que d'una distància i desnivell considerables (gairebé 23 km i més de 1900 metres).

Sortim doncs de la pista asfaltada propera a la central de Daió de Baix, on s'arriba per una desviació que comença en el darrer revolt de la GIV-5217 abans d'arribar a Queralbs. Des d'allà travessarem el pontet de Daió de Baix sobre el riu Freser i ens desviarem per un corriol indicat en direcció a Núria fins arribar a una cruïlla també indicada en què seguirem a la dreta fins al petit edifici de la central hidroelèctrica de Daió de Dalt. A partir d'aquí el terreny s'endureix encara més per un corriol que remunta fins a la caseta d'on baixa la canonada de la central, situada en els contraforts occidentals de les Roques de Totlomón, enmig d'un paisatge cada cop més feréstec.

A partir de la caseta, la canal del Freser s'amaga entre les roques i haurem de progressar per un corriol entre densa vegetació (millor dur pantalons llargs per les ortigues) pujant per dues canals sense cap dificultat tècnica que ens permetran superar la primera muralla dels contraforts. Superada la segona canal el camí es desdibuixa i, en el nostre cas, vam optar per continuar per una senda que davalla uns metres fins a la canal de Freser, per on podrem caminar sense problemes per sobre de la seva coberta de fusta fins a travessar un braç del torrent del Grill i connectar amb el camí que puja per les Collades des de les Gorges del Freser.

Seguint el costerut camí i algunes fites per terreny herbós superarem la Jaça de les Pedrisses per anar a trobar el camí dels Enginyers, que porta des de Núria al refugi de Coma de Vaca, enlairat pel vessant septentrional de les Gorges del Freser i per sota de les Serres de les Pedrisses i del Torreneules, travesant diversos torrents en un constant pujar i baixar i amb extraordinàries vistes de les Gorges del Freser, del Balandrau, del Torreneules i de la sucessió d'espectaculars agulles i esperons de la zona (hi trobarem un parell de passos amb grapes i cadenes sense cap dificultat).

Després d'aturar-nos al refugi de Coma de Vaca, travessarem una palanca per sobre del Freser per, tirant pel dret per la Coma de Martinell, arribar al Coll dels Trespics on ens desviarem pel fressat camí que porta fins al cim del Balandrau que, per la seva ubicació al sud-est del muntanyam, ofereix potser les millors panoràmiques del conjunt de muntanyes de Núria: des del Puigmal fins al Bastiments, passant pels cims de l'Olla de Núria, i continuant pel Gra de Fajol i la Serra de Catllar, amb l'omnipresent Torreneules a la capçalera de les Gorges del Freser. Més enllà, les panoràmiques són tan àmplies que albirarem, entre altres, la Serra Cavallera i el Taga, gran part del Prepirineu Oriental (Montgrony, Serra d'Ensija, Pedraforca...).

Des del Balandrau tornarem al punt de partida davallant en direcció al Serrat per l'ampli altiplà cap a les Roques Blanques i pel Serrat de l'Atalaiador, seguint un camí on trobarem fites disperses al començament i senyals vermells després que ens ajudaran a baixar travessant diverses zones boscoses, fins arribar a un punt en què farem drecera cap als Plans d'Escuira pels marges d'un camp i seguirem davallant en direcció nord fins al Torrent del Forn, punt en què baixarem directament fins a la pista on havíem aparcat el cotxe (l'alternativa si no es vol baixar de forma directa aquest darrer tram seria continuar fins a sortir a les Gorges del Freser i davallar tot seguit pel seu tram final fins a la central de Daió de Baix). En acabar, tot plegat haurem completat els més de 22 km i més de 1900 metres de desnivell d'una esforçada, variada, gratificant i molt recomanable ruta.

PENDENT COMPLETAR REPORTATGE FOTOGRÀFIC

Torrent del Forn

• Photo of nils

nils Jul 12, 2019

Bona tarda Germinal, la ruta és fàcil de fer amb el GPS o cal portar mapa.
    És aconsellable fer-la ara Juliol/Agost o millor a partir de m itjans de Setembre/Octubre, ho dic per les calors i la poca vegetació ombrívola que hi ha.
    Mercers.

• Photo of Germinal V.

Germinal V. Jul 12, 2019

Hola,
    Jo sempre duc mapa a més del GPS. Però si tens un bon GPS i mires prèviament el mapa no hauríeu de tenir problemes d'orientació.
    Cal estar atents sobre el terreny per no despistar-se en alguns punts: a la zona de les Roques de Totlomón i en el tram final de tornada.
    Com que se surt de poca alçada, és aconsellable triar un dia no gaire calorós o fer-la a la tardor o primavera.