Uploaded July 19, 2016

Recorded July 2016

near Viladrau, Catalunya (España)

Aquest itinerari correspon a la segona etapa de la ruta circular Manresa - Moià - Mas la Sala - Viladrau - Mas Serrallonga - Vic - Mas Rocaguinarda - Manresa, completada en 3 etapes (de l’11 al 13 de juliol de 2016). Si voleu visitar la ruta sencera o les altres dues etapes podeu dirigir-vos als següents enllaços:
- Ruta sencera.
- Primera etapa (73 km.): Manresa (el Bages) - Viladrau (Osona).
- Segona etapa (70 km.): Viladrau – Vic (Osona).
- Tercera etapa (78 km.): Vic – Manresa.

El propòsit d’aquesta ruta circular és enllaçar la ciutat de Manresa amb tres masos estretament lligats a la història del bandolerisme del s.XVII a casa nostra:
- El mas la Sala de Viladrau (Osona), casa natal del bandoler català més popular de tots els temps, en Joan Sala i Ferrer, més conegut com a Joan de Serrallonga (1594-1634).
- El mas Serrallonga de Sant Hilari Sacalm (la Selva) d’on Joan Sala prengué el sobrenom de Serrallonga.
- El mas Rocaguinarda d’Oristà (Osona), casa natal del també famós bandoler, Perot Rocaguinarda (1582-1635?).

Descripció de la ruta: 2n dia

Sortim de Viladrau pel costat nord-occidental del poble amb la voluntat d’anar a trobar la BV-5201 que ens ha de baixar fins a Sant Sadurní d’Osormort. Poc després de deixar enrere les darreres cases de la vila trobem una bifurcació. La pista de la dreta –que passa pel Coll de la Baralla i Serra Morena- fa drecera (6’4 km.), però pel que sabem té punts força tècnics. Optem per la pista de l’esquerra que, tot i fer marrada (9 km.), és de bon baixar (alerta que hi ha tres trams de pujada). La pista ens deixa a la Cantina, a un pas de l’imponent viaducte d’Osormort, el més llarg de tot l’Eix Transversal. Un suau descens per asfalt ens porta a l’església romànica de Sant Sadurní d’Osormort i d’aquí continuem cap a Bojons, el càmping del Pont i finalment al Pont de Malafogassa, construït a finals del s.XV damunt la riera Major i que presenta dues arcades.

Des del pont agafem la pista que surt a mà esquerra i que ens ha de pujar fins al llogaret de Sant Andreu de Bancells. L’ascensió és ininterrompuda, no dóna cap treva i en poc més de 8 km. ens puja dels 450 m. d’altitud a què es troba Malafogassa fins als 930 m. de Sant Andreu. L’excel•lent estat de la pista així com les vistes a Sau i Tavertet fan més suportable la pujada.

Marxem de Sant Andreu i reprenem la pista principal per on hem pujat, per bé que l’abandonem al cap d’1 km. per agafar una pista a mà esquerra que passa per Can Cardona, l’Abadia i ens deixa a la Querosa. Són 6’7 km. ara de baixada ininterrompuda per una pista canviant; a estones molt bona, a estones havent de parar compte amb les pedres, però perfectament ciclable (tot i que trobarem una esllavissada que talla el camí). És la part més inhòspita de tot l’itinerari. Només acompanyats de la frondosa vegetació; no tornarem a veure gent fins que arribem a la presa de Sau. Cal destacar que en un punt concret es pot gaudir d’unes vistes espectaculars del pantà de Susqueda.

A tocar de la Querosa surt el camí que ens porta al segon gran objectiu de la nostra ruta: el mas Serrallonga, del poble de Querós. El camí no és llarg (2’5 km.) però és força costerut i el seu estat, a estones, no és gaire bo. Arribats al mas la sorpresa és total! No es veu, ja que es troba engolit per la vegetació. Amb cura, però, es pot accedir al seu interior i contemplar la trista deixadesa i enrunament en què es troba (si voleu, premeu el darrer enllaç i podreu veure imatges antigues del mas).
La importància històrica del mas ve del fet que, tot i que com hem vist en Joan Sala havia nascut al mas la Sala de Viladrau, als 22 anys va contraure matrimoni amb Margarida Tallades, pubilla del mas Serrallonga, i se n’hi anà a viure. Des de llavors va ser conegut com a Joan de Serrallonga. Sembla que fou a les portes del mas que el 1622 assassinà a trets Miquel Barfull -que l’havia delatat- quan l’anaven a detenir per un delicte menor. Aquest incident motivà la seva fugida i l’inici de la seva vida clandestina convertint-se en el bandoler més conegut de tots els temps.

Marxem de Serrallonga refent el camí fins a la Querosa i, d’aquí, continuem baixant cap al pantà de Susqueda (en un curt tram de pujada trobem una segona esllavissada). Arribats al pantà prenem en sentit invers el camí de la Ruta del Ter que fa 7 anys vam tenir l’oportunitat de completar i constatem que l’estat del camí s’ha deteriorat en aquest temps segurament per manca de manteniment. Anem vorejant el pantà (s’alternen trams de pujades i de baixada) fins que en un darrer esforç pugem fins a la presa de Sau.

De la presa a Vilanova de Sau hi anem per la carretera. Travessem el poble i en sortim per l’extrem meridional. El camí es va enfilant, travessem la carretera i continuem pujant fins a sota dels Cingles dels Munts i del Salt de la Minyona. Retrobem la carretera i l’abandonem a mà esquerra a l’alçada de la Casilla, just abans del túnel. El camí, ample i en perfecte estat, ens deixa a Coll Sameda des d’on iniciem un ràpid descens fins a Folgueroles (haurem de posar el peu a terra un moment per salvar un graó de roca). De Folgueroles a Vic el camí és plàcid i igualment de baixada. Entrem a la capital d’Osona i resseguim els dos rius que la travessen i els 3 ponts medievals que els creuen. Només entrar topem amb el Pont d’en Bruguer (s.XIV-XV). Remuntem el riu Gurri i poc després de l’aiguabarreig amb el Mèder, i sobre les aigües d’aquest, trobem el Pont Romànic o de Queralt (s.XI). Ja als afores de Vic, fem cap al Pont Gòtic o del Remei (s.XIV). Som a un pas de l’hotel Can Pamplona on ens hostatgem.

Informacions addicionals

Dades de la segona etapa (Viladrau-Vic):
IBPíndex: 98
Temps en moviment: 7h. 47'
Desnivell positiu segons el GPS: 1.523 m.
Desnivell positiu segons CompeGPS: 1.542 m.
Desnivell positiu segons IBPíndex: 1.529 m.
Pujades: 40%

Pujant a Sant Andreu

Sant Andreu de Bancells

Sant Sadurní­ d'Osormort

Viaducte d'Osormort (Eix Transversal)