Moving time  9 hours 8 minutes

Coordinates 20523

Uploaded April 1, 2018

Recorded April 2018

near Teruel, Aragón (España)

La via verda Ojos Negros, una de les més llargues d’Espanya, amb un paisatge variat des de l’inici a la Serra de Javalambre fins al Mediterrani, recorrent embassaments, serres, altiplans, paratges naturals i pobles plens d’encant, coincideix amb part del camí Sant del Grial que uneix Sant Juan de la Peña amb Valencia i amb el camí del Cid. Travessa 21 ponts, com el d’Albentosa de 104 metres de longitud, amb 7 espectaculars arcs i 50 metres sobre el barranc o el de Chispo més baix però de 90 metros de llarg. Hi ha 20 túnels, alguns bastant llargs, de més de 500m i alguns amb corba, tenen il•luminació automàtica. Unes grans obres d'enginyeria civil dignes de contemplar, tant per les seves característiques com per la seva integració en l'entorn. Al llarg del recorregut hi ha diverses àrees de descans amb taules. La major part transcorre per entorns rurals poc poblats.
Aquesta via verda segueix l’antic traçat de via estreta del tren miner “Sierra Menera”, passant per Terol, Castelló i València. Travessa la vall del riu Alfambra, sempre entre guixos, argiles i calcàries, i comença el seu ascens cap al port d'Escandón, el pas que permet travessar la serra de Javalambre. Són bastants quilòmetres de pujada molt suau, amb un paisatge molt bonic, anem trobant uns termes molt diversos: serra, bosc, camps de secà, carrasques de tòfones, tarongers o xufles.
Sortim de Terol per l’avinguda Sagunto, on hi ha el parc temàtic Dinopolis, cap al camí de las Suertes que segueix el barranc del Nabali per anar a buscar la via verda que va pujant paral•lela a l’autovia Mudèjar, coincideix amb el camí de Cid.
Després de 18 quilòmetres de continuat ascens arribem al Port d’Escandon on hi ha l’antiga estació, una de les més altes de la península. Estem al punt més alt de la ruta 1223 m. Iniciem el suau descens fins la Puebla de Valverde, dinem a la Fondica, antiga masia rehabilitada amb molt gust, molt recomanable, cuina tradicional aragonesa amb tocs actuals.
Seguim ruta cap a Sarrion, capital de la trufa negra on avui divendres Sant fan la exhibició de Tambors i Bombos per la A.C. la Quebrantada. Continuem cap a Albentosa on ens quedem a sopar i a dormir.

Segona etapa de la ruta. Dia 31. Al aixecar-nos veiem que ha caigut una mica de neu que ha enfarinat els camps, els cims de la serra de Javalambre estan coberts de neu. Després d’un bon esmorzar ens posem de nou en moviment, fa fred i molt vent, sort que ve d’esquena, anem cap a Barraques. Entrem a la província de Castelló, Comunitat Valenciana. Som a la comarca de l’Alt Palància, travessem l’altiplà dels erms de Barracas-Toro, des d’on tenim molt bones vistes de les Serres de Javalambre i del Toro. Al arribar a Barraques ens desviem per a visitar el poble. Després de travessar l'erm de Barraques als contraforts de la Serra de Javalambre, ens endinsem a la serra Calderona iniciant un descens que ens portarà de aproximadament mil metres d'altura fins a la vora de la mar.

Passem pel parc eòlic de l’Alto Palancia i l’estació de Bejis Torras, que esta abandonada, arribem al Port de les costes de Ragudo, on trobem diversos túnels, des del seu mirador es pot contemplar les serres de Espadán a l’est i la Calderona al sud . Davallem per les suaus i prolongades pendents del Ragudo, creuem el túnel de Ragudo de 237 metres, passem pel baixador de Masadas Blancas, travessem el barranc de la Fuensanta, el manantial Fuensanta i la Balsa Nueva. Entrem a un túnel ple de vegetació que travessa el poble de Caudiel, a la sortida estem a una barriada, hi ha un safareig i el parc via verda. Al Cascajar trobem un tram d’uns 200 metres amb moltes fites. Entrem al túnel més llarg de la ruta 520 metres, al sortir veiem Xèrica, amb un interessant casc històric i la Torre Mudèjar “Las Campanas”, però acostumats a la tranquil•litat, ens atabala tan transit i tant moviment, es fa complicat seguir la ruta per dins al poble, però la gent molt servicial, al veure’ns amb les bicis, ens informa de la direcció a seguir sense preguntar-li. Veiem l’embasament de Regajo.
Arribem a Navaixes rodejada pel riu Palancia, passem per la plaça de l’Om, on hi ha un om de molta envergadura, continuem cap al passeig de les fonts, on hi ha la cascada del Brazal i l’espectacular salt de la Novia amb una tràgica llegenda, visitem el brollador i l’ermita Esperança, situada dalt d’un turo des d’on es pot observar una magnífica vista de Navaixes i de la veïna població de Segorbe, al costat de l’ermita hi ha les ruïnes del que va ser el Monestir de l'Ordre dels Jerònims. Ens quedem a sopar i dormir a Altura, abans de sopar donem un tomb pel poble que s’està preparant per les festes del Berro.
Tercer dia, sortim d’Altura pel parc municipal, anem trobant unes marques verdes amb el símbol del triangle i els dos cercles típics de les rutes ciclistes. Avui no fa vent i fa bon temps.
Al sortir d’Algímia d’Alfara, passada una zona d’esbarjo s’acaba la via verda, anem a buscar la Via Pista que segueix paral•lela a la A-23 fins a trobar el camí del Pla, entre mig de tarongers. Creuem Estivella on fan la processó, amb traca inclosa. Travessem el riu Palancia, continuem pel mig de plantacions de tarongers en flor que impregnen l’aire amb les seves fragàncies, fruint de l’agradable olor de la flor d’’azahar, passem pel costat d’Albalat dels Tarongers seguint el curs del Palancia, ja veiem les muralles de la fortificació de Sagunt, arribem al punt de sortida. Hem gaudit, amb un pedaleig en constant descens d’una varietat de paisatges, vegetació, cultius, arquitectura i un ric patrimoni cultural d’aquestes comarques.