• Photo of Tarragona-Pont del Diable-la Riera de Gaià-Altafulla-Castell de Tamarit-la Mora-el Mèdol-Boscos-Tarragona

Uploaded January 14, 2017

Recorded January 2017

-2 f
6.9

near Tarragona, Catalunya (España)

Ruta molt recomanable per a conéixer alguns monuments o indrets emblemàtics de la Tarraco romana com el Pont del Diable i la pedrera del Mèdol i altres indrets singulars com la part baixa del Riu Gaià i la zona costanera del Castell de Tamarit i la Mora.

Ha estat un itinerari inspirat en dues conegudes rutes del crack tarragoní Josep Suller, una es la ruta del Guiri i l’altra una que passa pel Castell de Tamarit.
He dissenyat un track aprofitant el millor d’aquelles dues i afegint la meva pinzellada particular tot passant per la Riera de Gaià i Altafulla, unint’ho tot en un mateix track.

A més dels monuments o llocs singulars és espectacular pels trams de senderons 100% ciclables que trobarem, a mi m’han fascinat ja que molts no els coneixia, ha estat un bon descobriment que he fet amb la colla que anem.

Per a destacar-ne alguns:

1)Sector del Pont del Diable, que ja coneixia però que avui hem fet de pujada.

2)A la zona de l’Urb. la Quadra (vora la nova depuradora que s’està construïnt), els corriols del torrent de les Ànimes i després del torrent de la Mora i la Guinardera.

3) els corriols de la zona Mèdol-Monnars - Boscos de Tarragona també espectaculars.

Descripció de la ruta

Sortida i arribada, davant la porta de l’antiga Tabacalera de Tarragona, al Passeig de la Independència.

Sortim de Tarragona, remuntant el riu Francolí pel seu marge esquerre, seguint els camins del parc que hi ha vora el riu. En ser bastant amunt, hi ha dos senders que es retroben més endavant, un més a la dreta, que passa pel mig d’uns canyissos (més recomanable i bo) i l’altre que passa paral.lel a molt poca distancia, més proper al riu, aquest darrer està més malmés.

Passem en diagonal sota els ponts de l’AP7 i uns metres abans d’arribar a la carretera de Valls, agafem un senderó a mà esquerra que ens porta a un pas per un túnel que creua la carretera per sota. Un cop a l’altre costat ja estem a la zona del parc del Pont del Diable i els jardins romàntics dels germans Puig i Valls. Passem pel costat de l’Aqüeducte de les Ferreres o Pont del Diable, fem fotos i seguim per uns senderons molt bonics, en pujada pel mig del bosc. Més endavant passarem pel costat del Mas del Pastor ( a l’esquerra, en runes).

Travessem la carretera de Tarragona als Pallaresos i seguim per les urbanitzacions dels Manous i la Quadra. Prop d’aquesta urbanització quan el camí desemboca en una pista asfaltada i teoricament l’havíem de travessar i continuar recte hem tingut algun problema ja que actualment estan construïnt una depuradora i el camí està, de momento, tallat per les obres.
Consultant el mapa hem resolt el dubte, cal seguir la carretera cap a l’esquerra (marques del GR-172) i al cap de 200 metres deixar el camí asfaltat i prendre un sender a la dreta que voreja la zona d’obres i es fica al bosc. Aquest tram és al.lucinant, un corriol llaaarg i net per dins el bosc resseguint el torrent de les Ànimes i després el torrent de la Mora,etc…

Més endavant passem per l’Urb. el Mas Blanc , vora el Catllar, sortim a la carretera d’accés al Catllar, passem per davant el cementiri d’aquest poble i just després deixem la carretera del Catllar i agafem una pista a mà dreta que poc després deixarem per un altre camí a mà dreta. Anirem entre camps de conreu, bosc, etc..per camins que ens duran a algun tram de sender i camí que ens baixarà cap el Gaià. Trobem una cruïlla de camins, per l’esquerra aniríem a l’Ardenya, recte a la Riera de Gaià i per la dreta a Altafulla pel camí de la Sorra, després agafarem aquest darrer camí.

Hem entrat a la Riera de Gaià per tal de buscar un bar i esmorzar una mica però avui no hem estat de sort (8 de Gener), tots estaven tancats i el que quedaba obert (el de la Rambla) petit i estaba a tope. Total hem decidit seguir endavant i esmorzar més avall. Desfem camí fns la cruïlla i ja anem riu avall per la ruta dels castells del Gaià, molt bonic, seguint el curs del riu, direcció mar. A l’alçada d’Altafulla abandonem el camí del riu i anem cap a l’esmentat poble.
Entrem una mica a Altafulla i ja baixem per asfalt fins una rotonda de la N-340.
Anem a esmorzar un entrepà al Buffet d’Altafulla que queda a tocar de la rotonda. Després seguim uns 200 metres pel voral de la carretera, en direcció a Torredembarra i deixem la N-340 per un camí a la dreta, el camí de Cametes que ens porta de nou al riu Gaià i després al Castell de Tamarit passant pel costat del camping. Abans de pujar al Castell anem a la cala Jovera i gaudim del paisatge amb la platgeta i una illa de roca que la caracteritza.
Desfem uns metres i ja enfilem per un caminet que porta a un mirador sobre el Castell de Tamarit i la costa. Resseguim per damunt la costa i del penya-segat, pel camí de ronda, la vista és preciosa. Gaudim també de la vista sobre la platja i la punta de la Mora, passem pel mig d’una urbanització i baixem a tocar de la platja de la Mora. Després ja ens allunyem passant per l’urb. de la Mora i arribem de nou a l’N-340 la seguim per l’esquerra pocs metres i ja la deixem per un camí a la dreta, passem sota l’A-7 i després per un pont sobre l’autopista AP-7.
En haver travessat anem per un camí que ens durà en lleugera pujada a l’entrada i al mirador sobre la Pedrera del Mèdol (molt recomanable acabar de pujar al mirador) que ens oferirà una immillorable vista del conjunt de la pedrera amb la característica agulla que ens marca el nivel d’extracció.

Després desfem camí i en haver passat de nou l’A-7 anem per un camí paral.lel a aquesta i després ja la deixem per uns camins i senderons molt bonics que ens duran a la zona de Monnars i dels Boscos de Tarragona.

Des de Boscos ja ens dirigim de nou a Tarragona, passem per davant la platja de l’Arrabassada, després la del Miracle i pel moll de costa i el Serrallo acabem de retornar al punt d’inici.

Temps de recorregut en moviment: 3h 43’

CARTOGRAFIA:
Camins del Camp E: 1/25.000 (Ed. Piolet)
Mapa que cubreix tota la zona de la ruta i dóna molt de detall amb els principals camins i rutes senyalitzades.

Pont del Diable

la Riera de Gaià

la_Riera_de_Gaià

Altafulla

Castell de Tamarit (cala Jovera)

Castell_de_Tamarit_(cala_Jovera)

el_Serrallo

• Photo of SebasTarragona

SebasTarragona Apr 14, 2017

Avui hem fet aquesta ruta, molt divertida, molt de corriols, camins i pistes per gaudir d'aquest entorn als voltants de Tarragona, la meva valoració, un 10, gràcies Jamro per compartir

• JM30580 Apr 14, 2017

recorrido muy variado, circular, con lugares para visitar y en un entorno fantástico

• Photo of JAMRO

JAMRO Apr 15, 2017

Gràcies companys!. Me'n alegro que hagueu gaudit amb la ruta!!, l'objectiu era fer un recorregut atractiu i que passés per llocs emblemàtics del Tarragonès i que tingués una mica de tot, penso que s'ha aconseguit. El dia que la vam fer amb la nostra colla de BTT ens ho vam passar molt bé, segur que aviat la tornarem a repetir.

• jmarti83 Apr 25, 2018

Me la guardo, espero fer-la ben aviat, fa molt bona pinta!!!

• Photo of Pep riba

Pep riba May 27, 2018

La zona es fantàstica hi ha una mica de tot, feia temps que volíem arribar a Tarragona sense hace de pujar al Gurugu i gràcies a aquesta ruta hem conegut una nova alternativa. Gràcies per pujar-la

• Photo of Harrier AV-8B

Harrier AV-8B Jul 1, 2018

Hola!! Gracias por compartir la ruta. Me ha pillado de paso por Tarragona pero ha merecido la pena hacerla. La dificultad...esta rozando ya algo mas dificil en mi humilde opinion. Una pena que sobre el km 16, haya arboles caidos que te obligan a bajarte si o si. El resto....genial.Me lo he pasado como un enano por los caminos y descensos de los pinares. Facil de seguir gracias a la aplicacion. Que pena que no me quede mas tiempo. Muchas gracias!!