Technical difficulty   Moderate

9,404 f
4,357 f
9.7

near Panāhgāh-e Sabalān, Ardabīl (Iran)

روز سوم سفر به ییلاقات سبلان . شروع از آب گرم شابیل و اتمام در شهر اردبیل . گزارش کامل را می توانید رد سایت گردنه مه آلود ببینید .
سوم مسیرمان را از شابیل آغاز کردیم . در اولین پیچ بعد از شابیل در مسیری سرپایینی که به سمت قوتور سویی می رود ، باز همان گل های زرد به استقبالمان آمدند . مسیر از شابیل تا مشگین شهر آسفالته است ولی مسیری که ما قصد داشتیم ادامه دهیم مسیر سردابه بود که از قوتورسویی جدا می شد . راهخی خاکی ولی بسیار خوب و صاف که اصلا با مسیر ییلاق دیرور قابل مقایسه نبود . به قوتورسویی که رسیدیم ، بساط قصابی و کبابی برقرار بود . اگرچه صبح زود بود ولی هوس کباب کردیم با دوغ . حتی آقای نورانی که گیاه خوار اند نیز نتوانستند در برابر وسوسه سیخ و گوشت تازه مقاومت کنند .

قوتور سویی
قصابی و کبابی
از قوتورسویی به سمت سردابه ، اول مسیر سربالایی است . راه خاکی از داخل قوتورسویی جدا می شود . مسیر تا جایی بالا می رود که کوهی را رد می کنیم و دیگر قوتور سویی دیده نمی شود . بعد از آن مسیر ، بده بستان دارد و بیشتر رو به پایین است . ارتفاعات بالاتر ، مراتعی با گل ها و گیاهان کوچک اند و هر جا آب بیشتری بوده ، گل های زرد مجال یافته و دشت را تصرف کرده اند . مسیر پر از چادر عشایر است .پایین تر که می روی نوع گیاهان عوض می شود . گل ها و گیاهانی بلند و با رنگ های بسیار متنوع ، بویژه در اطراف سردابه ، همه جا را گرفته اند . روستای سردابه بسیار زیباست . شاید بگویم یکی از زیباترین روستاهایی که تا بحال دیده ام . نه خود روستا و معماری اش. نه خود روستا چیز خاصی ندارد . بجز آب گرمی که نمونه اش در مشگین شهر هم بود . آبشاری که انتهای ده است هم در این فصل که هنوز خشکی هوا شروع نشده آب چندانی ندارد . ولی اطراف این ده بهشت بی نظیری است . از انواع گل های بهاری آنچه را که خواسته باشید در اینجا پیدا می شود . مزارع و مراتعی در رنگ های متنوع و زیبا . گل های لاله و شقایق ، خار مریم و .....

مراتع بالاتر ، گل ها و گیاهان کوچک دارند
اطراف سردابه ، گل ها متنوع ترند و زیبا تر
از چند کیلومتر مانده به سردابه ، جاده آسفالت می شود . سرپایینی آسفالت ، هیجان انگیز ترین چیزی است که بعد از سه روز رکابزنی اکثرا سربالایی می توان از آن لذت برد . چشمه آب گوارایی هم در همان ابتدای مسیر آسفالت در کنار جاده هست . با ورود به روستا ، بوی آش دوغ سرمستمان کرد و در اولین مغازه ده ، خود را مهمان کردیم به دو سه کاسه از این آش خوشمزه .

آش دوغ سردابه
سردابه
از سردابه تا اردبیل ، جاده آسفالته با شیب کم را به سرعت طی کردیم . به اردبیل که نزدیک تر می شدیم مراتع جای خود را به زمین های گندم و سیب زمینی می داد . اگرچه گل های شقایق تمام تلاش خودشان را کرده بودند تا در میان گنم زارها نیز خود نشان دهند ولی رفته رفته کم رنگ تر می شدند و با شروع اولین نشانه های شهر ، از آنها فقط خاطره سفری شیرین بیاد مانده بود .

وارد اردبیل که شدیم با آقای نورانی خداحافظی کردیم . آقا هادی را راهی تهران کردیم و من و آقا عبدالله و آقا یحیی به سمت مهربان و تبریز با اتوبوس راهی شدیم .

مسیر روز سوم در ویکی لاک

اگر قصد اجرای این سفر را دارید موارد زیر حایز اهمیت اند :

1- برای شروع برنامه ، همین جهتی که ما رفتیم مناسب تر است. جهت عکس شیب تند تری دارد .

2- اگر قصد برنامه کوتاه تری دارید بسته با سلیقه تانی می توانید هر یک از روزها را انتخاب کنید و یا هر روز را به دو قسمت تقسیم کنید . در نظر داشته باشید که این برنامه ریزی بر اساس امکان اقامت طراحی شده است که بسیار مهم است .

3- با عشایر مهربان باشید . آنها صاحبان اصلی آن مراتع هستند . در مراتع اگر قصد عکاسی هم دارید مانند میهمان عمل کنید . اجازه بگیرید هم کسی به شما نه نمی گوید ولی محترمانه تر است .

4- منطقه ، منطقه ای سنتی است . شاید پوشش زنان عشایر و آزادی شان در انجام امورات دامداری ، این مسئله را تداعی کند که به راحتی می توان آنها را سوژه عکس قرار داد ولی اینگونه نیست . اگر خواستید حتما اجازه بگیرید و به احتمال زیاد نه می شوید . پس همان بهتر که به عکاسی از طبیعت بپردازید .

5- حتی اگر تابستان به سفر می روید دستکش گرم همراه داشته باشید . این تجربه تگرگ است.

• Photo of در راه قوتور سویی

سردابه طبیعت بسیار زیبایی دارد . اواسط خرداد بهشت روی زمین است

• Photo of Oscar Upegui

Oscar Upegui Feb 14, 2018

A very nice route, thanks for sharing the route.

• Photo of abmah

abmah Mar 5, 2018

صبحی که با شیشلیک در قوتورسویی شروع بشه مگه میشه بد باشه .