July 15, 2021

June 2021

near Poblet, Catalunya (España)

Espectacular ruta circular amb sortida i arribada a Poblet que no us deixarà indiferents doncs visitareu uns quants indrets emblemàtics de les Muntanyes de Prades / Boscos de Poblet.
Després d’haver-la d’anular el 2019 per la pluja, passar l’any 2020 de la pandèmia i d’haver-la de tornar a suspendre al mes de maig per mal temps per fi l’hem pogut fer, no sense tenir el handicap d’anar-hi el dia més calorós del que portem de juny…en fi ja ho diuen que no es pot tenir tot.

Sortim de Poblet a les 8:30h, 4 companys dels Mountain-Vici, fem un petit tram de carretera de Prades i a l’alçada del mas de l’Asistador prenem un camí planer amb suau pujada que seguint una línea amb pals elèctrics ens acosta al Castell de Riudabella, després de travessar 2 torrents (secs) i amb el ferm algo gravós i en algun punt pedregós però poc espatllat als torrents.
En aquesta hora la calor es fa notar força, (25ºC), això ens dona una idea del que ens espera més tard.
Després de passar per Riudabella es surt a la carretera i es segueix uns metres per l’esquerra i es torna a deixar de seguida per un camí que es va enlairant i va a passar entre vinyes.
Deixem les vinyes i ja enfilem la pujada més dura del dia, la pista que puja pel serret de la Mina, tot i això no n’hi ha per tant , el camí té el ferm bé aquest cop (millor que quan hi vaig passar l’any 2015) i les rampes més fortes es poden fer amb bon “grip”.
Veurem les restes de les antigues instal•lacions de les mines de baritina, sota nostre, al costat dret del camí.
Arribarem al coll del Palau, aquí deixarem la pista (si voleu la podeu seguir, la trobarem més endavant) i prendrem un corriol a mà dreta, en suau pujada i molt bonic pel mig del bosc. Aquest cop no ens l’hem passat. Val molt la pena, passes entre alzines , castanyers i s’agraeix l’ombra i frescor en un dia com avui. Pel que fa a la dificultat, es fa tot prou bé, només té algun punt delicat amb alguna pedra on potser cal fer peu a terra. Per la dreta tenim la fondalada del Racó de la Salanca amb abundants castanyers i a la nostra esquerra el Tossal Gros de 1.111 m i que destaca des de lluny per la seva notable alçada.
En acabar-se el corriol trobem una pista, som al coll d’en Ponç, seguirem aquest camí cap a la dreta en dirección al coll de les Masies, tindrem una bona vista al costat dret cap a el barranc de Viern, la punta del Curull a l’extrem de serra la Llena i sota d’aquesta el poble de Vilanova de Prades.

Coll de les Masies, trobem la carretera de Poblet a Prades, la seguim uns metres per la dreta i de seguida la deixem per una pista forestal a l’esquerra que ens porta fins el coll del Bosc on hi ha una bassa contra incendis i una bona vista. Estem al peu mateix del Tossal de la Baltasana, cim al que ara pujarem i que tenim davant nostre en direcció SSE. Seguim la pista que passa entre aquesta muntanya i el barranc del Tillar, fondo a la nostra esquerra, on podrem veure-hi el xalet Forestal quan la vegetació ho permet. Pugem fort per aquesta agraïda obaga, passarem pel costat d’una petita font amb una aixeta (ens hi hem de fixar perque si no ens la passem), la font de la mina de l’Obis, pocs metres després trobem l’entrada de la mina de l’Obis, tancada amb una reixa.
Trobem un trencant i uns indicadors. Anem cap a la dreta i enfilem la forta pujada cap a Tossal de la Baltasana, al principi hi ha una cadena, es passa pel costat, aneu amb compte en baixar que no es veu gaire.

Tossal de la Baltasana (1.203 m), al cim caseta i diversos artilugis, antenes ,càmeres etc.., cartell amb panorámica i vèrtex geodèsic. Gaudim amb la gran panorámica que es veu des del cim que ja vaig descriure anteriorment en una altra ruta. Fem fotos i baixem de nou desfent camí fins el coll del Bosc (bassa).
Agafem el camí GR que baixa cap a Prades, primer es va per pista i després en un revolt pronunciat deixarem la pista que baixa fins la bassa de Prades i agafarem un camí recte (GR) que es fa corriol i passa per un indret curiós, els Colomers,amb roques de gres vermell i amb trams una mica complicats per baixar amb la bici on fem peu a terra o baixem.

A Prades parada i esmorzar de forquilla al bar GR-7, als porxos de la plaça, a l’ombra per sort.
Després toca reomplir bidonets i camelbaks, agafem aigua i gel per a que ens aguanti més fresc per la tornada a Poblet. Sortim de Prades pel camí de Montblanc primer tram fins l’alçada de la bassa bé i amb ombra, després enfilem la pujada cap a les coves d’en Pere que es fa llargueta i pesada en aquesta hora. Ens desviarem de la pista uns metres amb una petita pujada incòmoda fins l’era davant de les coves del Pere, fem fotos i baixem de nou a la pista que seguim fins la cruïlla amb la pista que ve del coll dels Bosc que ara seguim per la dreta passant per l’obaga de la Moleta per un agradable entorn de bosc, entrant als plans d’en Pagès. Un indicador ens assenyala la petita font del mas d’en Pagès que encara va rajant al costat esquerre, a pocs metres per sota del camí.

Seguim pels plans de Pagès, deixant el trencants del camí natural cap al coll del Serafí (a dreta) i el trencant a la dreta que porta a Capafonts pel mas de Gravat i les Fontetes (per fer a peu..). Veiem indicadors dels pous de gel (queden al costat dret). Seguim per la carena passant per un tram de tallafocs una mica brut i després pel sender GR-171 que ens deixa al tallafocs i retrocedim pujant uns metres per aquest fins trobar el trencant a la dreta del camí que baixa a Castellfollit.

Iniciem l’espectacular descens cap a Castellfollit per un camí i després sender preciós pel mig dels bosc, amb algun punt més tècnic amb esglaons on cal vigilar. Més avall sortim a una pista que seguim uns metres per la dreta i la tornem a deixar de seguida per un sender a esquerra que baixa fort per un bonic bosc de pinasses i pi roig i que forma part de la ruta micológica (dels bolets pintats), el tram final és més dret i tècnic amb esglaons si no controleu molt baixeu a peu i llestos. Trobem la pista de Castellfollit i la seguim pocs metres per la dreta per deixarla seguidament per un camí poc marcat a l’inici i algo confús que trevessa el barranquet (s’ha de fer a peu) i un cop a l’altre costat ja es pot pujar i seguir pedalant, un tram primer en pujada i després en baixada llarga i espectacular també sense cap dificultat especial.

Arribem a la pista de Castellfollit a la Pena i ara tocara seguir aquesta per la dreta en llarga pujada seguint la vall del l’Argentada, anirem veient l’imponent Roc de Ponent a l’altra banda del barranc mentre pugem. Per sort és un camí de ferm molt bo amb molta trams de bosc i de pujada constant però de bon fer sense rampes gaire dures però això si s’ha fet llaaarga aquest dia de calor.

Es passa sota les parets del Roc de l’Àliga que tenim per sobre al costat dret i trobem una bifurcació de pistes; per l’esquerra es va a la font dels Boixets i la del Deport i es baixa a Poblet (si voleu anar més directes sense passar pel mirador de la Pena); la de la dreta és la de Rojals que és la que agafarem, tot pujant una mica encara.

Arribem a uns plans just abans del coll de la Creu de l’Ardit i trobem a l’esquerra el trencant del sender GR que ens durà al mirador de la Pena, tram de sender bonic pel bosc.
Mirador de la Pena, com sempre ens regala una bona panoràmica sobre part del bosc de Poblet, el Xalet Forestal, el Monestir, etc…
Baixem del mirador pel senderó que ens deixarà a la pista i ens acostem a la Font del Deport, que raja magnífica i ens refrescarà amb el seu doll d’aigua.
Seguim per la pista de la Pena baixant en direcció a Poblet i agafem el trencant de la senda del Colom, corriol preciós i llarg pel bosc que passa per davant la cova de Fra Marginet i que més endavant ens deixarà de nou a la pista per on acabarem d’arribar a la carretera i d’allà seguint pel carril lateral fins el monestir.

Temps de recorregut en moviment: 4h 56 min.

Riudabella

Mirador_de_la_Pena

• Photo of flonjall

flonjall Jul 16, 2021

Llegit de la primera a la darrera lletra. com sempre, un plaer

M'ha xocat, però, que no féssiu parada la filó Atrevida,, sota el Roc de l'Àliga.

En aquest track vaig deixar el tomb que vam fer a peu per l'indret (gràcies a què el company que m'ho va ensenyar s'ho coneixia bé: jo només havia passat per l'indret com a ciclista força cops i no ho coneixia pas). Paga la pena la paradeta.

Però ara han condicionat el lloc i hi han fet fins i tot una porxada que s'agraeix en dies de calor (hi vaig passar fa pocs dissabtes).

Salut!

• Photo of JAMRO

JAMRO Jul 17, 2021

Bones Flonjall!!, gràcies per la info! ,
    el filó de l'Atrevida conec on és però la veritat no l'he visitat mai i un dia hi vull anar d'excursió. Quan passavem per allà el dia de la ruta ho vaig comentar als companys i vaig veure el rafal que han muntat, però a aquella hora amb la calorada només teníem ganes d'arribar a la font del Deport per a refrescar-nos i baixar a Poblet.

Salut!!

• Photo of joaquim domingo

joaquim domingo Aug 5, 2021

Només seguida parcialment, però molt interessant.