Uploaded November 16, 2019

Recorded October 2019

8.6

near Mas de Barberans, Catalunya (España)

Ens llevem després de dormir una hora més pel canvi horari. La Maria ens té preparat puntalment l'esmorzar. A diferència del sopar, el trobem força just, però no li donem massa importància per ser l'etapa menys dura. Ens acomiadem càlidament de la Maria i d'en Mario, per haver estat molt bé en el seu refugi.

L'etapa comença baixant per un corriol i per pista fins a la urbanització del Mascar. Creuem el riu i comença la pujada més llarga i dura de la jornada. Hi ha rampes pavimentades amb fort pendent que ens recorden les de Bellmunt. Arribem al bosc de la Mola del Catí, on hi ha uns quants boletaires. Amb tendència favorable, creuem tot aquest bosc, per començar un llarg descens fins a la Gavarda que ens farà agafar fred. A partir del Clot de la Pega, remuntem el riu pel barranc de la Paridora i aviat ens notem buits i hem de tirar de barretes, gels i fruits secs.

Després de planejar per zona boscosa, el paisatge canvia radicalment i pedalem per una zona amb moltra pedra i apenes vegetació. Comencem a trobar cartells de "perill braus" a cada cantonada que ens fan témer el pitjor: No en veiem ni un!

Amb la sensació que la ruta té poc corriol, n'apareix un entre la vegetació. És un corriol de pendent suau que passsa entre arbres i murets de pedra seca. Anem fent pujadetes i baixadetes fins arribar a la zona de Terranyes, amb bones vistes del nord dels Ports.

Comença la part més tècnica de tota la volta. Primer seguint un corriol amb fort pendent transversal i després per una zona amb molta pedra i molt trialer, amb algun tram que és necessari baixar. És una baixada exigent, amb punts arriscats arran de penya-segats, i que cal estar molt atent. Aviat tornem a tenir molta gana.

Després de molt estona, s'acaba la part més tècnica amb diferència de tota la ruta i comença una baixada vertiginosa per un camí en bon estat que ens durà fins a l'àrea recreativa de la Franqueta.

En aquest punt comença un dels trams més espectaculars dels Pedals: 7 km a través dels Estrets d'Arnes pel sender que transcorre pel costat oest del riu. Corriols enmig de boixos, gorgs d'aigua cristal·lina, grans parets d'escalada, passos entre roques... un autèntic espectacle pels sentits i totalment ciclable. És aquí, degut a una distracció, que es produeix la caiguda d'un de nosaltres, per sort sense estimbar-se marge avall (hi ha passos aeris).

Després de gaudir molt, arribem al camí que ens durà a Arnes, on ens espera el dinar més desitjat. Tothom ens recomana el Casal. Dinem correctament, sense ser cap meravella. El que si són meravelloses, són les vistes impressionants d'Horta de Sant Joan des de la seva àmplia terrassa.

Amb la panxa plena, afrontem el tram final fins a Beseit. El camí, parcialment pavimentat, no té cap dificultat tècnica, tanmateix a aquestes alçades els repetxons que trobem fan mal. Ascendim fins al coll d'en Selma i acabem la ruta seguint el camí natural d'Algars i Matarranya.

Per fi som a Beseit. L'Hotel la Fàbrica de Solfa té el detall de deixar-nos dutxar. Cansats però molt satisfets celebrem la finalització de la volta fent una cervesa al poble i comprant productes gastronòmics.