Uploaded August 16, 2014

Recorded August 2014

4.9
9.7

near Organyà, Catalunya (España)

IBP índex: 54
El temps és amb les parades descomptades.

A la ruta que varem fer al Cogulló d’Ares, des de dalt es veia la vall de Cabó encaixada dins de les serres de Ares i de Prada, tancada per la serra del Boumort i una cadena de parets que van des del punt més alt, el Cap del Boumort (2.077,2 m), fins a la muntanya de Santa Fe (1.225 m) ja a tocar d’Organyà, la seva bellesa em va fer buscar una ruta que la recorregués i en vaig trobar una La Ruta dels Dòlmens que a més d’anar gairebé fins el fons de la vall i tenia un afegitó, veure les restes megalítiques que donen fe dels assentaments prehistòrics a la vall.

Sortim d’Organyà per la carretera de Cabó, asfaltada i amb pujada suau, i la seguim fins a trobar la bifurcació de la carretera de Montanisell, trenquem a l’esquerra i la seguim fins a trobar un revolt tancat al final del qual agafem un camí de roderes que marxa cap a la dreta, sota la majestuosa muntanya de Santa Fe, el camí segueix pujant fins arribar a cal Llauna on trobem un repetjó formigonat amb fort pendent que ens deixa al costat del dolmen del serrat de les Cobertardes, per arribar-hi deixem el camí marxant uns trena metres a la dreta.

Tornem al camí i anem marxant per una zona planera i entre pins i conreus, encara no hem fet un quilòmetre i ja veiem una desviació a la dreta que per dins del bosc ens baixa al dolmen de Colomera que queda a uns seixanta metres del camí, retornem al camí per seguir en direcció a Cabó.

Marxem encara de pla i cap a quatre-cents metres més enllà agafem un camí a la dreta que baixa uns cent metres i amagat a mà dreta trobem el dolmen del Malpàs, desfem els passos i seguim el camí cap a la dreta que comença a pujar amb més pendent fins arribar a la coma de falç, anem baixant suaument i més endavant augmenta el pendent fins arribar a cal Simon on trobem una bifurcació, a l’esquerra aniríem cap al Boumort, tombem a la dreta i arribem tot seguit a Cabó.

Sortim del poble per una pista que marxa cap a l’esquerra i que està formigonada fins al Pui on hi arribem pujant amb pendent suau, seguim pujant, ja sense formigó, i arribem al dolmen del Molí de Favà que ens queda a sota mateix del camí a mà esquerra, seguim encara camí amunt fins arribar al torrent de la Vinyasa on després d’un revolt agafem un caminet que baixa fins un prat on hi ha un tancat i per una porteta de filat travessem per seguir un rec, amb un bon doll d’aigua, que cap a la dreta ens porta a la font de la Caixa.

Ara desfarem el camí fins abans de travessar un pontet al llau del Roc i agafem un camí a l’esquerra que puja fins a Favà, tot hi que no arribem a tocar la casa ens veu la importància que devia tenir en el seu temps, retornem a la pista i ja tot baixada fins a Cabó on creuem el poble pel nucli antic, pujant pels seus carrers drets i baixant per unes escales que ens deixen a un carrer davant del riu de Cabó que travessem per pujar a la carretera que ens porta a Organyà.

Seguim la carretera avall, amb gairebé sense transit, aviat arribem davant del dolmen de Can Boixadera, tot i que el veiem des de la carretera no hi podem accedir doncs està dins d’una finca privada i hi ha una tanca per fora de la tanca anterior, que si que permetia entrar-hi a peu, ara per fer-ho s’hauria de saltar; seguim doncs avall i passem el Vilar, més avall al mig d’una recta veiem un camí que puja cap a la dreta, l’agafem i pujant un sis-cents metres, l’últim tram es va pel desbrossat de sota una línea elèctrica, i a l’esquerra trobem el dolmen de Pedracabana.

Baixem altre cop a la carretera i no gaire més avall, al mig d’un revolt, puja sobtadament un camí que ens porta cap a l’últim dolmen, quan gairebé hi arribem, deixem el camí i seguim un corriol desdibuixat que ens posta al dolmen de l’Oliva, desfem el camí que ens torna a la carretera, que passa pel Pujal i arribem al trencant de Montanisell, que hem agafat al inici de l’itinerari, el deixem a la nostra dreta i seguim baixant arribem de seguida a Organyà.

Santa Fe

Cal Llauna

Dolmen del serrat de les Cobertrades

Dolmen Colomera

Dolmen de Pedracabana

Dolmen de l'Oliva

• NACHOSURFER Jan 2, 2016

Nos encontramos al chico q colgó la ruta así q tuvimos información de primera mano, ruta muy bonita y accesible, muy disfrutona.