Uploaded September 21, 2014

Recorded September 2014

9.4

near Cornudella, Catalunya (España)

VOLTA AL MONTSANT AMB TOTES LES ERMITES-Etapa 1
Desnivell acumulat + real: 1.870m (wikiloc cada vegada em retalla més !).

Aquesta 1ª etapa de la ruta l’he qualificada com a molt difícil perquè, a banda d’un desnivell d’ascensió acumulat de gairebé 1.900m, hi ha 2 trams molt tècnics (i en alguns punts exposats), el primer entre l’ermita de Sant Joan de Codolà i el poble d’Albarca, al peu de les cingleres de Sant Joan, i el 2n recorrent el congost de Frangerau, tram complicat, embardissat i llarg, que es remata amb un durs escalons en pujada i baixada recorrent el pantà de Margalef. A més, hi ha 2 pujades amb un fort pendent sostingut, la 1ª cap a l’ermita de la Mare de Déu de Montsant i la 2ª cap a l’ermita de Sant Salvador, a Margalef, amb unes “paelles” finals de vertigen (sort de l’asfalt !). Val a dir que ambdues ascensions es poden estalviar si es vol sense perdre el track principal, tot i que són altament recomanables.
El paisatge d’aquesta 1ª etapa de la ruta és memorable: el caminet tècnic al peu de les cingleres de Sant Joan, després de la 1ª ermita (Sant Joan de Codolà), les vistes pujant a la Mare de Déu del Montsant, l’impressionant congost de Frangerau i les seves increïbles formacions rocoses (que en algunes zones recorden parts de Montserrat), la preciosa i perduda ermita romànica de Sant Bartomeu, situada entre parets de roca majestuoses i amb una bonica balma al costat, l’encisadora ermita de Sant Salvador, construïda excavant la roca, o la cova de Santa Llúcia, que serví d’hospital militar republicà de campanya durant la Guerra Civil.
És important aprovisionar-se d’aigua a Ulldemolins, abans de creuar el congost de Frangerau, ja que en aquesta part del recorregut s’hi inverteix molt més temps del que el quilometratge faria pensar. Després podem re-carregar a Margalef.

Hem fet nit a La Bisbal de Falset, a la casa de Pagès “Cal Trucafort”, en règim de mitja pensió, per un preu molt econòmic, i a més hem sopat i esmorzat de meravella i en abundància. Altament recomanable.
_________

Havíem sentit a parlar molt del Montsant i realment és una zona captivadora, un dels millors paisatges per fer BTT que haguem vist mai: feréstec, solitari, amb trams molt tècnics i durs, cingleres majestuoses, formacions rocoses impressionants, coves, balmes, ermites amb segles d’història, vinyes, poblets rurals dedicats al vi i a l’oli des de temps immemorials, etc.