Technical difficulty   Moderate

Uploaded December 24, 2016

Recorded December 2016

7.3

near Montblanc, Catalunya (España)

Montblanc - L'Espluga - Vimbodí - Tossal Gros de Vallbona - L'Espluga - Montblanc.

Ruta circular des de Montblanc que arriba al cim del Tossal Gros de Vallbona, a partir de l'Espluga de Francolí l'anada va pel GR-171 i la tornada pel GR-175.
De Montblanc cap a L'Espluga es va per pista, hi ha un tros de sender que puja lleument, es fa prou bé. Al poble, aturada al bar L'Estic (entrepà, got de vi i cigaló: 6,75€). Sortida escalfant per boniques pistes entre vinyes fins al castell de Milmanda, on el sender dels Torrents creua pel bosc fins a l'Ermita de la Mare de Déu dels Torrents, és bonic i divertit aquest tros. Uns pocs metres per la TV-7002 i el raval de Poblet em porta per camí asfaltat fins a Vimbodí. En sortir, es creuen en un tres i no res totes les vies de comunicació possibles: la via del tren, l'N-240, la via de l'AVE i finalment l'AP2. Via lliure, ara ja es va pujant per pistes solitàries, primer pel camí del Codoç i després pel camí de Vimbodí a Senan, que combinen trossos feréstecs (de bosc baix o matoll) i conreus de secà. He trobat boira en la part alta de la ruta, el paissatge tenia el seu encant, amb colors freds i fons fantasmagòrics, segur que amb temps serè hi ha d'haver unes boniques vistes. Sense deixar el GR s'arriba a un sender que puja amb força fins al coll de les Euques, hi ha algun graó i trossos amb massa pendent que s'han de fer a peu, i més avui que estava tot humit i lliscós, hi ha d'altres trams que es pugen bé i són ben divertits, s'acaba a la T-232. Cent metres mal comptats per l'asfalt i una pista a la dreta ja no para de pujar fins al peu del cim del Tossal, arribar-hi no és fàcil, el camí té pendents molt pronunciades, algunes de difícil tracció. Una fita indica on comença el corriol curt i costerut que puja al cim, he deixat la bicicleta amagada al costat de la pista, no val la pena carregar-la. El Tossal Gros de Vallbona té 804 m, és el punt més alt de la comarca de L'Urgell. Tot pujant tenia l'esperança de poder estar per damunt de la boira, però no, visibilitat zero. Sento, però no veig els molins del parc eòlic de la Serra del Tallat, intueixo que els tinc a tocar, serà qüestió de pujar un altre dia a contemplar les vistes a la Conca, segur que són fantàstiques.
Fet el cim en un moment, segueixo per la pista que comença a baixar fins al cap del Coll. Aquí arrenca el sender de la jornada, tot en baixada, no té més d'un quilòmetre, però és força intens. Hi ha zones amb escórrecs que les motos en pujar han acabat convertint en profunds canals, la majoria tenen una estreta escapatòria lateral, triar la traçada en ple descens és divertit, tot i que n'hi ha algun sense opció i el sentit comú em fa baixar de la bicicleta. El sender mor en una pista (GR-175) que continua davallant amb força seguint el barranc del Tossal Gros i que, ara més rodadora, em portarà de mas en mas ràpidament de nou a L'Espluga. De tornada a Montblanc vaig pel GR-171, aquest puja fins a Sant Miquel i baixa pel camí de l'Ermita, on agafo el sender (ara una mica més amunt) que havia fet en sortir, més divertit de baixada.
Tècnicament, la ruta va principalment per pistes, també hi ha alguns senders (a destacar els de pujada i baixada a la serra del Tallat) que la fan molt distreta i donen una mica de dificultat i un toc d'emoció al recorregut.

Temps en moviment: 3 h. 58 mins.

100 Cims (26/100)
Tossal Gros de Vallbona: 804 mts.