3.1
6.2

near Lleida, Catalunya (España)

[CA] L'horta del Pla de Lleida. De Lleida a Torrefarrera

Al vessant septentrional de la ciutat de Lleida, la capital catalana de Ponent i del Segrià, s'estén el Pla de Lleida, regat pel canal de Pinyana i les seves nombroses sèquies, un sistema de reg creat al s. XII per aprofitar aquestes seques i assolellades terres. L'itinerari que es proposa va i torna de Lleida a Torrefarrera enmig d'amples camps de farratge, cereals i fruiters, sobretot de presseguers, pomeres i pereres, algunes varietats dels quals tenen renom internacional. Masos dispersos esquitxen aquest recorregut per un entorn natural que, malgrat el creixent procés d'ocupació urbana i industrial, conserva vells aires rurals.
Ruta senyalitzada parcialment.

El punt de sortida és al gran parc de la Mitjana de Lleida, un esplèndid espai natural de ribera situat al NE de la ciutat, al barri de Pardinyes, creat al voltant del riu Segre.

0,00 km (153 m). Des de l'entrada principal del parc de la Mitjana, situada a la placeta o glorieta de Font i Quer, en la confluència dels carrers Pearson i Xavier Puig i Andreu, se surt en direcció a ponent (SO) pel passeig central d'aquest darrer carrer. Quan s'acaba el passeig, es continua en la mateixa direcció pel carrer Oriol fins a una glorieta (0,80 km, 155 m). Es gira a la dreta (NO) pel carrer del Corregidor Escofet, es creua l'avinguda Prat de la Riba, la glorieta del carrer Vidal i Codina i s'agafa a la dreta (N i després NE) l'avinguda de l'Alcalde Recasens, inici de la carretera LP-9221 o de Torre-serona, tram on caldrà anar amb compte per la circulació de vehicles.

1,36 km (162 m). Bifurcació. Parant molta atenció, es deixa la carretera i es gira a l'esquerra (NO) pel carrer de la Llibertat, que se segueix cap amunt fins que es bifurca. Es continua a l'esquerra pel camí de Marimon (en alguns mapes Marimunt) vorejant les cases que queden a la dreta del trajecte. Se surt de la ciutat i es continua en la mateixa direcció pel camí del Secà de Sant Pere fins que s'arriba a una cruïlla.

3,06 km (178 m). Cruïlla. Es continua recte (N). A la dreta hi ha el complex esportiu municipal de Recasens. A l'esquerra, una mica més lluny, les pistes de tennis i les instal·lacions esportives del Club Natació Lleida, per on després es tornarà. Se segueix sempre cap al N per la pista principal i es creua l'autovia A-2 per sota (5,53 km, 190 m) deixant a l'esquerra, abans i després de travessar-la, dos vials que s'utilitzaran en tornar. Es creua el reguer d'Ullroig (6,30 km, 199 m) i se surt perpendicularment al camí de Torrefarrera (6,88 km, 207 m), on cal girar a l'esquerra cap a ponent. 100 metres més enllà, a l'altra banda d'una central elèctrica, hi ha el plataner o plàtan centenari de Torrefarrera. Es travessa la sèquia de Baix i s'arriba al poble.

7,40 km (213 m). Torrefarrera. Es gira a l'esquerra (S) per l'avinguda de Lleida i, una mica més avall, a la dreta pel carrer de Sant Sebastià. Es desemboca al carrer Major, al centre del nucli vell de Torrefarrera. Es tomba a l'esquerra (E) pel carrer de la Ferreria passant entre l'església de la Santa Creu i l'Ajuntament (7,70 km, 214 m) i, seguint recte, se surt del poble per l'Eixample. Quan s'acaben les cases, es gira a l'esquerra (N) i es torna al camí de Torrefarrera, per on s'ha vingut.

8,53 km (208 m). Camí de Torrefarrera. Es gira a la dreta (E) i, just després de travessar la sèquia de Baix, abans del plataner de Torrefarrera, es gira a la dreta (SE) seguint pel camí que voreja el canal. El recorregut zigzagueja seguint l'aigua. Al punt quilomètric 9,64 (199 m), just on el canal es desdobla i dóna lloc al reguer d'Ullroig, es connecta amb l'itinerari de l'anada. Se segueix, però, la sèquia de Baix (als mapes sèquia Major) fent un gir cap a la dreta (S/SO) i zigzaguejant de nou fins que s'arriba a l'autovia A-2.

10,97 km (199 m). Autovia A-2. El canal passa per sota, però el camí ha de donar la volta cap a llevant (E) per fer servir el pas utilitzat a l'anada i, després, tornar al canal, però ja a l'altra banda de l'autovia (11,85 km, 199 m), des d'on es continua cap al S en direcció a Lleida tot i que la sèquia descriu àmplies llaçades. Al punt quilomètric 14,05 (190 m), el canal travessa una zona industrial adossada a la carretera N-230. Es continua cap al S arran de l'aigua.

16,16 km (186 m). El canal i el camí desemboquen perpendicularment a una pista asfaltada que comunica la N-230, situada a la dreta (O) del recorregut, amb el complex esportiu del Club Natació Lleida. Es tomba a l'esquerra (E) deixant el curs de l'aigua, que creua la carretera per sota, i, passant pel costat de l'àrea esportiva, se surt al camí del Secà de Sant Pere, on es retroba l'itinerari de l'anada, que ara caldrà seguir en direcció contrària fins a tornar al punt inicial de la ruta.

19,83 km (153 m). Entrada principal del parc de la Mitjana, Lleida. Final del recorregut.

Més informació

[ES] La huerta del Pla de Lleida. De Lleida a Torrefarrera

En la vertiente septentrional de la ciudad de Lleida, la capital catalana de Poniente y del Segrià, se extiende el Pla de Lleida, regado por el canal de Pinyana y sus numerosas acequias, un sistema de riego creado en el s. XII para aprovechar estas secas y soleadas tierras. El itinerario que se propone va y vuelve de Lleida a Torrefarrera a través de anchos campos de forraje, cereales y frutales, sobre todo de melocotoneros, manzanos y perales, algunas variedades de los cuales tienen renombre internacional. Masías dispersas salpican este recorrido por un entorno natural que, a pesar del creciente proceso de ocupación urbana e industrial, conserva viejos aires rurales.
Ruta señalizada parcialmente.

El punto de salida es el gran parque de la Mitjana de Lleida, un espléndido espacio natural de ribera situado al NE de la ciudad, en el barrio de Pardinyes, creado alrededor del río Segre.

0,00 km (153 m). Desde la entrada principal del parque de la Mitjana, situada en la plaza o glorieta de Font i Quer, en la confluencia de las calles Pearson y Xavier Puig i Andreu, se sale en dirección oeste (SO) por el paseo central de esta última calle. Cuando se acaba el paseo, se continúa en la misma dirección por la calle Oriol hasta una glorieta (0,80 km, 155 m). Se gira a la derecha (NO) por la calle del Corregidor Escofet, se cruza la avenida Prat de la Riba, la glorieta de la calle Vidal i Codina y se toma a la derecha (N y después NE) la avenida de L'Alcalde Recasens, inicio de la carretera LP-9221 o de Torre-serona, tramo donde se tendrá que tener cuidado con la circulación de vehículos.

1,36 km (162 m). Bifurcación. Prestando mucha atención, se deja la carretera y se gira a la izquierda (NO) por la calle de la Llibertat, que se sigue hacia arriba hasta que se bifurca. Se continúa a la izquierda por el camino de Marimon (en algunos mapas Marimunt) bordeando las casas que quedan a la derecha del trayecto. Se sale de la ciudad y se continúa en la misma dirección por el camino del Secà de Sant Pere hasta que se llega a un cruce.

3,06 km (178 m). Cruce. Se sigue recto (N). A la derecha se encuentra el complejo deportivo municipal de Recasens. A la izquierda, un poco más lejos, las pistas de tenis y las instalaciones deportivas del Club Natació Lleida, por donde después se volverá. Se sigue siempre hacia el N por la pista principal y se cruza la autovía A-2 por debajo (5,53 km, 190 m) dejando a la izquierda, antes y después de atravesarla, dos viales que se utilizarán a la vuelta. Se cruza el reguero de Ullroig (6,30 km, 199 m) y se sale perpendicularmente al camino de Torrefarrera (6,88 km, 207 m), donde hay que girar a la izquierda hacia poniente. 100 metros más allá, al otro lado de una central eléctrica, está el plátano centenario de Torrefarrera. Se atraviesa la acequia de Baix y se llega al pueblo.

7,40 km (213 m). Torrefarrera. Se gira a la izquierda (S) por la avenida de Lleida y, un poco más abajo, a la derecha por la calle de Sant Sebastià. Se desemboca en la calle Major, en el centro del casco viejo de Torrefarrera. Se gira a la izquierda (E) por la calle de la Ferreria pasando entre la iglesia de la Santa Creu y el Ayuntamiento (7,70 km, 214 m) y, siguiendo recto, se sale del pueblo por L'Eixample. Cuando se acaban las casas, se gira a la izquierda (N) y se vuelve al camino de Torrefarrera, por donde se ha venido.

8,53 km (208 m). Camino de Torrefarrera. Se gira a la derecha (E) y, justo después de atravesar la acequia de Baix, antes del plátano de Torrefarrera, se gira a la derecha (SE) siguiendo por el camino que bordea el canal. El recorrido zigzaguea siguiendo el agua. En el punto kilométrico 9,64 (199 m), justo donde el canal se desdobla y da lugar al reguero de Ullroig, se conecta con el itinerario de la ida. Se sigue, sin embargo, la acequia de Baix (en los mapas acequia Major) haciendo un giro hacia la derecha (S/SO) y zigzagueando de nuevo hasta que se llega a la autovía A-2.

10,97 km (199 m). Autovía A-2. El canal pasa por debajo, pero el camino tiene que dar la vuelta hacia levante (E) para usar el paso utilizado en la ida y, después, volver al canal, pero ya al otro lado de la autovía (11,85 km, 199 m), desde donde se continúa hacia el S en dirección a Lleida aunque la acequia describe amplias lazadas. En el punto kilométrico 14,05 (190 m), el canal atraviesa una zona industrial adosada a la carretera N-230. Se continúa hacia el S a ras del agua.

16,16 km (186 m). El canal y el camino desembocan perpendicularmente a una pista asfaltada que comunica la N-230, situada a la derecha (O) del recorrido, con el complejo deportivo del Club Natació Lleida. Se gira a la izquierda (E) dejando el curso del agua, que cruza la carretera por debajo, y, pasando por el lado del área deportiva, se sale al camino del Secà de Sant Pere, donde se reencuentra el itinerario de la ida, que ahora se tendrá que seguir en dirección contraria hasta volver al punto inicial de la ruta.

19,83 km (153 m). Entrada principal del parque de la Mitjana, Lleida. Final del recorrido.