Moving time  one hour 2 minutes

Recorded January 2019

1.5
3.0

near Sant Cugat del Vallès, Catalunya (España)

Itinerari de BTT ideal per un matí per la muntanya de la Serra de Collserola.
La ruta té forma circular on comença i acaba en el Pi d'en Xandri i el punt més llunyà d'aquesta excursió es el Centre d'Educació Ambiental de Can Coll, també es pasarà per Torre Cendrera, Can Codonyers i per la Font de Sant Pau que es l'ultim punt de pas fins arribar al Pi d'en Xandri que es el final de la ruta .
És un recorregut que en algun tram us podeu trobar trialeres i es una cami que es caracteritza per tindre bastantes pujades i baixades.
Es recomana fer amb nens majors de 14 anys.
Tree

0. Pi d'en Xandri

El Pi d'en Xandri és un monument emblemàtic de Sant Cugat que està ubicat en la Vall de Gausac, el camí que va de Sant Cugat a Barcelona. El nom de Xandri ve perquè aquelles terres pertanyien a un pagès que es deia Xandri. Característiques: Pi pinyer, 25m d’alçada, 3,2m d’amplada, 26m de diàmetre de la copa, 210 anys aprox. El pi es pot veure que està subjectat amb uns altres pals que l’ajuden a seguir dret, degut a que te un tall en l’escorça de l’arbre i gracies a que no va arribar al cor del arbre encara es viu. Hi han 2 teories de qui van tallar l’arbre. La primera es que van vindre uns vàndals a tallar el arbre sense cap motiu i l’altre que el senyor Núñez, el expresident del Barça va contractar uns sicaris per tallar-lo i després amb aquell terreny edificar la zona.

0.1 Cruilla

Girar a l'esquerra i trobareu la primera pujada.

0.2 Cruilla

Girar a la dreta i pujareu per una trialera.

0.3 Cruilla

Girar a l'esquerra seguint un cami de baixada.

0.4 Cruilla

En aquesta cruilla pots anar per l'esquerre i per la dreta, el cami mes curt el de la dreta pero allà et trobaras amb una trilera i per tant aniras més lent, per l'esquerre seguiras un cami de sorra i podràs anar més rapid. Al final en els dos camins trigues el mateix.

0.5 Cruilla

Si has triat el cami de l'esquerra, et trobaras en aquesta cruilla que has de girar a la dreta i seguiras un caminet que quan surtis del cami ja veuras Torre Cendrera. Si has triat el cami de la dreta, quan surtis de la trialera ja veuras Torre Cendrera.
Ruins

1. Torre Cendrera

Torre Cendrera és el seguent punt de pas d'aquest recorregut, és un edifici que actualment es troba en runes, està situat a Cerdanyola del Valles. Segurament debía de ser d'un pagès del S. XV aproximadament.

1.1 Cruilla

Seguir el cami que va per la dreta, per la dreta del cami tindreu les runes de Torre Cendrera.

1.2 Cruilla

Haureu de seguir el cami que baixa per l'esquerra, allà us trobareu una altre trialera.

1.3 Cruilla

Girar a l'esquerra, a partir d'aquesta cruilla s'acaba aquest troç de trialera i comença a plananr-se el cami.

1.4 Cruilla

Avans d'arribar a la cruilla us trobareu una petita baixada en bastant pendent, despres de baixar he de girar cap a l'esquerra. Es recomanable anar caminant amb la bici per baixar, perque hi ha bastanta pendent per l'amplada del cami i el troç que hi ha entre despres de la baixada i el barranc.

1.5 Cruilla

Seguir pel mateix cami (el de la dreta).

1.6 Cruilla

Girar pel cami que segueix per la dreta, trobareu una cadena, haureu d'atravesar-la per una banda. Despres d'atravesar la cadena hi haurà una petita pujada que fa forma de "S", a dalt us trobareu amb el seguent punt de pas "Can Codonyers".

2. Can Codonyers

Can Codonyers és un punt de pas d'aquest itinerari, és una masia religiosa del S. XV aproximadament, que és troba al municipi de Cerdanyola del Vallès. Al costat passa un torrent fluvial que desemboca a la riera de Sant Cugat.

2.1 Curilla

Girar pel cami que baixa per la dreta.

2.2 Cruilla

Tornar atravesar la cadena per una banda i girar a la dreta.

2.3 Cruilla

Anar pel cami de la dreta que baixa, despres de la baixada trobareu una cruilla i tot just atravesar la cruilla començarà una intensa pujada.

2.4 Cruilla

Girar pel camí de la dreta per una banda de la cadena, a partir d'aquest punt començarà una intensa pujada de diferents pendens d'uns 600m aproximadament.

2.5 Cruilla

Anar per el camí de la dreta en direcció Can Coll. Ja haureu pasat la pujada més intensa d'aquest itinerari i a partir d'ara començarà planar-se el camí.

2.6 Cruilla

Seguir pel mateix camí (el de la dreta).

2.7 Cruilla

Seguir pel mateix camí (el de l'esquerra).

2.8 Cruilla

Girar pel camí de la dreta, us trobareu una tanca i un cartell, atraveseu la tanca per la porta i us trobareu amb el seguent punt de pas.
Information

3. Centre d'educació ambiental

El Centre d'Educació Ambiental Can Coll es el seguent punt de pas, està ubicat dins el Parc Natural de Collserola al terme municipal de Cerdanyola del Vallès i es el punt mes llunyà del recorregut. L'antiga masia de Can Coll que actualment és el Centre d'Educació Ambiental del Parc de Collserola acull l'exposició permanent que mostra com vivia la pagesia antigament. També funciona com a espai ambiental on les escoles, entre setmana, i les famílies o el públic en general en diumenge, poden visitar. El Centre d'Educació Ambiental Can Coll disposa d'un espai destinat a l'observació dels ocells. S'hi han instal·lat menjadores que són un punt de trobada d'aus a l'hivern i pacients observadors. En la visita també podreu veure els audiovisuals del Parc. Si voleu caminar una mica des de la masia surten diferents itineraris senyalitzats dels voltants. Horari: El Centre s'obre al públic de 9.30 a 14:30h, (tancat juliol, agost, de Nadal a Reis, i Pasqua).

3.1 Cruilla

Pujar per el camínet de la dreta.

3.2 Cruilla

Baixar per la petita trialera de la dreta.

3.3 Cruilla

Avans d'arribar a la cruilla has de baixar per una trialera per sobre de pissarra que has d'anar en compte perque la roda derrapa una mica. Despres de baixar per la trialera continuar pel camí de la dreta. A partir d'aquest punt fins la Font de Sant Pau és un terreny més o menys pla.

3.4 Cruilla

Aquesta es la cruilla per accedir a la font de Sant Pau. A l'esquerra del cami trobareu unes escales, aparqueu les bicicletes en un lloc que no molesti i baixeu les escales, la font està a nomès baixar de les escales. ATENCIÓ: Aneu en compte a l'hora de baixar per les escales, perque són esglaons bastant petits i normalment rellisquen una mica degut a la humitat (sobretot a l'hivern).

4. Font de Sant Pau

La Font de Sant Pau està situada a la llera d’un rierol d’aigües cristal·lines i rodejada d’una abundant vegetació de la qual en destaquen uns gran plàtans; a partir d'aquest punt ja hauras recorregut mes de la meitat de l'itinerari. El doll i la pica estan dins una construcció ornamental feta de pedra vista en forma de cova. L’entorn és ampli i molt ben conservat, format per una ampla vorera que per un costat té una gran bancada i per l’altre el rierol. S’hi accedeix tan per un costat del riu com per l’altre per mitjà d’una llarga filera d’escales. La font va ser retrobada per Miquel Tormos després de més de cinquanta anys d’haver estat perduda i soterrada per esllavissades. Estava mig metre per sota del sòl. Un cop ubicada i després d’haver desenterrat un banc de pedra d’uns 12 metres de llarg, va ser notificada al Patronat de Collserola el qual es va posar d’acord amb l’Ajuntament de Cerdanyola i la van recuperar totalment l’any 1996.

4.1 Cruilla

Despres de pujar aquesta pujada s'ha de girar per la dreta, en direcció Sant Cugat. Es recomanable baixar de la bici quan es hivern, perque és un terreny molt fangos i la roda rellisca.

4.2 Cruilla

Seguir pel mateix camí (el de la dreta) en direcció Sant Cugat.

4.3 Cruilla

Girar pel camí de la dreta en direcció Sant Cugat.
Information

4.4 Pal informatiu

Continuar pel camí en direcció Sant Cugat.

4.5 Cruilla

Girar per l'obaga del camí de la dreta, baixareu per la mateixa trialera que avans habieu pujat. Desde aquest punt es desfere tot el que havies pujat inicialment.

4.6 Cruilla

Girar a l'esquerra i us trobareu amb l'última baixada.

4.7 Cruilla

Girar a la dreta en direcció Sant Cugat, el camí serà tot pla fins arribar al Pi d'en Xandri.
Tree

5. Pi d'en Xandri

Ja em arribat al Pi d'en Xandri que és el punt final d'aquest itinerari, espero que us hagi agradat.

• jobial4 Jan 7, 2019

Molt bona ruta i molt divertida

• bruno.storti97 Oct 28, 2019

Ruta fácil en entorno agradable, lo pasé muy bien haciéndola al revés 😁