Moving time  8 hours 10 minutes

Recorded June 2019

8,656 ft
3,577 ft

near Ḩeşār Kharvān, Qazvīn (Iran)

مسیر ما از حصار خروان به تنکابن بود که من گزارش دوروز رادرهردومرحله نوشتم
مسیر : شهرک حصار خروان (20 کیلومتری اتوبان قزوین کرج) – کبریت میان – سه راهی قز قلعه - گردنه اکبر آباد (دکل صدا وسیما) – چاله – زردجین – تونل شیرکوه – باغدشت – شهرک - گرمارود

این بار بخاطر دوستان خوبم مسیری را که چندسال پیش به تنهایی رکاب زده بودم دوباره انتخاب کردم تا یکبار دیگر خودم را بیازماییم این جاده در دهه 30 و 40 توسط نیروهای خارجی ساخته شده و اولین و قدیمی ترین جاده منطقه الموت هست.قسمت اول این مسیر از روستای کبریت میان در نزدیکی اتوبان قزوین به تهران تا روستای شهرک تماما خاکیه

ساعت 6 صبح برنامه رو از روستای حصار خروان شروع کردیم.

کمی بعد از کبریت میان جاده خاکی شروع شد وخوشه های صاف گندم روزی بدون بادرا به ما اعلام میکرد
بعد از سه راهی روستای قز قلعه سربالایی های مسیر تند شد و شروع به ارتفاع گرفتن به سمت گردنه کردیم . جاده با اینکه قدیمی سازه ولی شیب مسیرش خوب بود و خاکی مسیر گاهی مناسب و گاهی بد بود. بعد از رسیدن به گردنه اکبر آباد وصحبت با نگهبان دکلهای مخابرات ، بطرف محل سکونتش رفتیم وصبحانه را دران محل صرف کردیم ( اب موجود در انجا اب تانکر وازقزوین اورده میشود ) وسپس سرازیر شدیم بطرف روستای چاله

پس از طی کردن چند کیلومتر سرپایینی به دو راهی رسیدیم که بعد از حدود 20 کیلومتر در تونل شیرکوه به هم متصل میشن ولی از روستاهای متفاوتی رد میشوند. دفعه قبل که من این مسیر را رکاب میزدم بخشهایی ازجاده که از چاله به تونل بود داغون بود اما اینبار بهتر

اینبار از تونل جدید رد شدیم وظاهرا تونل قدیمی که توسط فرانسوی ها ساخته شده بود را تعطیل کردند .
شیب ملایم افتاب گرم اما جاده اسفالته که بعد از تونل شروع شده بود مارا بطرف شهرک وگرما رود هدایت میکرد و پنج بعدازظهر به گرمارود رسیدیم

روز دوم
۷ تیر

مسیر: گرمارود – پیچه بن – گردنه سلمبار - مران – تنکابن
در خنکای صبحگاهی بطرف پیچ بن حرکت کردیم در همان ابتدا، سربالایی ها قدرت خودرابه رخ تیم ماکشید وما هم کسی نبودیم که تسلیم بشویم وهرچه به جلو مبرفتیم ، شیبها سنگینتر وسنگینتر میشد وصدای خروشان رودخانه هم موسیقی مان بود تا به ابشار بلند وزیبای گلالک رسیدیم وعکاسی وعکاسی واخرین پیچها مارا به دست بازتری هدایت میکرد که پوشیده از چمنزار ورودهای جاری بود
اینجا جای یک صبحانه قوی بود تا انرژی لازم جهت ادامه را داشته باشیم

نزدیکی گردنه کارونسرای پیچه بن قرار داره که از کاروانسراهای دوره قاجاری است و تا 50 سال پیش هم رونق داشته و کاروانهایی که از سمت شمال به قزوین یا برعکس می آمدن در اینجا اتراق میکردن. ولی از ۵۰سال پیش با کشیده شدن جاده ما بین مناطق جبهه شمالی و جنوبی رشته کوه البرز این مسیرهای مالرو و صعب العبور کم تردد شدن و کارونسرا هم از رونق افتاد و متروکه شد.

جاده اسفالت پیچ بن که جایش را به جاده خاکی میداد ارتفاع ۳۱۹۰ را پشت سرگذاشت وازاینجا بود که قله علمکوه سیالان ، شاه البرز بلندی خودرا به رخمان میکشید
هوای خنک ، سبزی بجا مانده از بهار که هنوز هم دراین فصل قابل رویت بود مارا همراهی میکرد جاده زیبا مدام در دل کوه پیچ میخورد و ارتفاع کم میکرد وارام ارام به منطقه جنگلی نزدیک شدیم ومران را پشت سر گذاشتیم تا به جنگلهای سه هزار برسیم