Uploaded September 19, 2016

Recorded September 2016

7.4

near Er, Languedoc-Roussillon-Midi-Pyrénées (France)

En diverses ocasions havíem vist pujar ciclistes al cim del Puigmal (2910 m) amb les bicis a l'espatlla , petita enveja, però no estem per tant patiment.
Voliem gaudir pedalant per aquestes contrades i vam decidir arribar fins on es pogués en bici, Les Clotxes (2640m), tot "ciclable", sense baixar de la bici.

A partir d'aqui cal carregar la bici 2 km de pujada i nosaltres hem escollit seguir pedalant ... (+ 50)

Hem portat un ritme molt tranquil, amb moltes parades (fotos, menjar, tornar a menjar, avaries: desviador i trencament cadena, i contemplatives) ... es pot realitzar en 5-6 h.

Recorregut per pista (en trams asfaltada) i corriols, però amb pujada constant i en ocasions dura fins a tocar el Puigmal.

Esplèndides vistes a l'anar prenent alçada, especialment des del bosc de l'Orri d'Andreu.
Plaer extraordinari recorrent la línia transfronterera des de Coma Morera al Puigmal, per la bellesa dels Plans i les panoràmiques que hem gaudit de les dues vessants.

Traca final de 10 Km. en descens constant (2640-1360), primer per les pistes d'esquí fins Cotzé i després pel camí-corriol de la canonada d'aigua d'Er.

Altres rutes de la zona:
Err- Osséja - Puig d'Estaques - Cotzé - Er

Recorregut:

A Er seguim la pista (amb trossos asfaltats) del GR-36 en direcció Nahuja, desprès del poble disfrutem per l'entretingut corriol que ens deixa a Osseja (on abandonem el GR) i seguim pels seus carrers fins a Le Lac.

Creuem la passarel·la del riu Llavanera i al poc arribem al Càmping Les Aspèras (km 9) on s'inicia la pista de terra per la qual pugem a les Pedroses, en un primer tram sense arbrat i amb vistes a la Cerdanya.

Al poc entrem en bosc de pi, que es fa més espès (Bosc de Palau) i passem l'encreuament del Refugi de Palau (km 17).
La pujada és molt regular per bona pista i al poc arribem al Riu Tartas, on seguim la pista asfaltada pujant pel Bosc de l'Andreu i parant al mirador (WPT 04- km 20).

Reprenem la pujada, passem el Refugi de l'Orri de l'Andreu (km 21) i poc a poc es va obrint el bosc fins arribar al Coll de Pradelles (WPT 06 km 23) on parem a repostar forces alhora que gaudim d'unes boniques panoràmiques.

Seguim pujant per asfalt fins arribar als prats que envolten Coma Morera (2205), arribem al cim (km 27) i parem per gaudir les vistes de la Molina, Cadí, Montserrat .... i de la nostra següent meta, la Tossa del Pas dels Lladres.

Fi d'asfaltada, ara pedalem per pista (Camí del Puigmal) de la línia transfronterera en una relaxant zona d'immensos plans durant 2 km…. però veient la pendent que ens falta.
Fi del Pla, bona pista, però la pendent és més forta obligant-nos a fer un bon ritme durant 4 km fins arribar al pla del Coll de Queralbs.

Merescuda planejada per un entorn sublim ... Pas dels Lladres, Puigmal, Puig Dòrria ... fins arribar al Coll on iniciem l'última forta pendent d'aquest Camí.

Creuem les pistes d'esquí per la Tossa i seguim la pista en direcció al Puigmal, fins a la Clotxes (2639 m) on parem i contemplem la magnitud de les muntanyes que ens envolten.

Retorn pel mateix camí
Iniciem el descens per les pistes d'esqui, agafant molts trams de la pista de servei (blaves), amb suficient pendent per a gaudir de tot el recorregut en un descens de mes de 800 metres.
El sòl està molt bé i només tenim d'anar amb compte amb els solcs per a l'aigua que creuen la pista.

A Cotzè atenció ja que només sortir a la carretera ens desviem a la dreta i baixem primer per pista boscosa i després sender molt divertit amb un petit tram tècnic, disfrutant del desnivell de gairebé 500 metres..

Ja som a Err ha estat dur però compensa l'esforç.
Provisioning

11 Refugi

12 Cotzé

13 a Err

La Tossa Del Pas Dels Lladres.

Puig de Dòrria

Puigmal

Refuge Abrí Jasa Palau

• Ignatius2 Oct 25, 2016

La ruta es molt xula i te unes vistes fantàstica de tota la Cerdanya, es molt recomanable, un xic dura físicament però no te cap dificultat tècnica. Vàrem estar casi 6 hores però amb dos parades per esmorzar i dinar. La baixada per la estació d esquí del Puigmal no es gens complicada.

• Photo of +50

+50 Nov 12, 2016

a seguir gaudint d'aquestes muntanyes
    bones pedalades

• Photo of juan/biketrek

juan/biketrek May 25, 2018

Hola companys ; soy el Joan de Camils ; salimos hace mas de un año por el Garraf/Olivella y me iba arrastrando tras vosotros ; llevaba la rueda trasera frenada ¡¡¡ ; acabo de ver vuestra ruta al Puigmal , que siempre he hecho por Planoles/Dorria.
    Me parece muy interesante por donde la habeis hecho , desde Francia. Será la que haga la próxima vez, tiene muy buena pinta. En febrero me opere de rotura total del manguito rotador del hombro derecho y hasta octubre no puedo pedalear . Cuando me reincorpore con la bici contactaré con vosotros para salir algun dia y a ver si coincide para una larga del estilo de esta del Puigmal. Saludos a todos ¡¡.