1.9
3.8

near Vaqueira-Beret, Catalunya (España)

[CA] Del pla de Beret a Montgarri

Excursió en bicicleta tot terreny per bells i suaus paratges aranesos d'alta muntanya entre el pla de Beret i Montgarri, a prop del naixement dels rius Noguera Pallaresa i Garona. El primer se'n va cap a la Mediterrània; el segon, a l'Atlàntic. A la vall de Montgarri, a tocar del Pallars i envoltada de verds prats i boscos d'avets i de pi negre, es pot contemplar l'església de la Mair de Diu de Montgarri i el llogarret del mateix nom, ara ja deshabitat, on cada dos de juliol se celebra un aplec popular per venerar-ne la patrona.
Ruta senyalitzada parcialment.

Al pla de Beret, s'arriba des de Baqueira -població situada a la carretera C-28 a llevant de Vielha i de Salardú- per la carretera asfaltada C-142b, que puja fins a l'estació d'esquí remuntant la vall durant 12 km.

0,00 km (1.849 m). Pla de Beret. S'estaciona el cotxe a l'aparcament de l'estació. Es pren un camí que surt a prop d'un tancat per al bestiar ubicat a l'extrem N del pla que discorre per l'esquerra de la Noguera Pallaresa en direcció N seguint les marques blanques i vermelles del GR 211.

Es creua un rierol i es continua per una pista forestal que primer planeja i després baixa suaument sempre per la riba occidental de la vall. Pot haver-hi algun tancat de branques i filferro que s'haurà de tornar a tancar un cop s'hagi franquejat.

2,90 km (1.780 m). Cabana de Parros. Es continua cap al NE pel sender evident que ressegueix la vall i es deixa a l'esquerra (N) el GR 211, que ascendeix per la vall de l'Horcalh.

3,78 km (1.723 m). Runes d'Es de Cabau. Se segueix per la mateixa pista forestal, que davalla suaument a mig vessant en direcció NE per girar més endavant a llevant.

5,20 km (1.661 m). A l'esquerra (N) hi ha el refugi Amics de Montgarri i el santuari de la Mair de Diu de Montgarri. Tot seguit, es creua la Noguera Pallaresa per un pont i es prossegueix en el mateix sentit de la marxa (NE).

5,53 km (1.664 m). Es deixa a la dreta (SO) una pista que, en 150 m, porta al refugi Juli Arnalot. A partir d'ara, es continua en direcció E per una pista ampla que, per la dreta del riu, baixa cap a les cases del llogarret de Montgarri, situades un quilòmetre més avall, deixant diversos camins a mà dreta (S).

Una mica més enllà, es passa la casa de Joan Gran i, abans d'arribar a la resta d'edificis de Montgarri, es travessa el torrent del Mòrt per un gual.

6,39 km (1.636 m). Bifurcació al punt més baix de la ruta passat Montgarri. Es deixa de descendir cap al Pallars (Bonabé) i es trenca a la dreta fent un gir de 180 graus canviant totalment de direcció i ascendint a ponent (SO) per la riba oriental de la vall entre els frondosos boscos de Mòrt i de Dossau.

7,15 km (1.696 m). A mitja pujada, es deixa un camí que davalla a la dreta (N). Aproximadament un quilòmetre i mig més endavant, s'arriba a un collet, des d'on la pista ja planeja. Es passa una canal d'allaus prou visible, se surt del bosc i, finalment, després de travessar la Noguera Pallaresa per un petit pont, es torna al pla de Beret.

12,09 km (1.849 m). Estacionament del pla de Beret, punt de partida i final de l'itinerari.

Més informació

[ES] Del llano de Beret a Montgarri

Excursión en bicicleta todo terreno por bellos y suaves parajes araneses de alta montaña entre el llano de Beret y Montgarri, cerca del nacimiento de los ríos Noguera Pallaresa y Garona. El primero se va hacia el Mediterráneo; el segundo, al Atlántico. En el valle de Montgarri, junto al Pallars y rodeado de verdes prados y bosques de abetos y pino negro, se puede contemplar la iglesia de la Mair de Diu de Montgarri y la aldea del mismo nombre, ahora ya deshabitada, donde cada dos de julio se celebra una romería popular para venerar a su patrona.
Ruta señalizada parcialmente.

Al llano de Beret se llega desde Baqueira -población situada en la carretera C-28 a levante de Vielha y de Salardú- por la carretera asfaltada C-142b, que sube hasta la estación de esquí remontando el valle durante 12 km.

0,00 km (1.849 m). Llano de Beret. Se estaciona el coche en el aparcamiento de la estación. Se toma un camino que sale cerca del vallado para el ganado ubicado en el extremo N del llano que discurre por la izquierda de la Noguera Pallaresa en dirección N siguiendo las marcas blancas y rojas del GR 211.

Se cruza un arroyo y se continúa por una pista forestal que primero llanea y luego baja suavemente siempre por la orilla occidental del valle. Puede haber algún paso de ramas y alambre que se deberá volver a cerrar una vez se haya franqueado.

2,90 km (1.780 m). Cabaña de Parros. Se continúa hacia el NE por el sendero evidente que recorre el valle y se deja a la izquierda (N) el GR 211, que asciende por el valle del Horcalh.

3,78 km (1.723 m). Ruinas de Es de Cabau. Se sigue por la misma pista forestal, que desciende suavemente a media ladera en dirección NE para girar más adelante a levante.

5,20 km (1.661 m). A la izquierda (N) está el refugio Amics de Montgarri y el santuario de la Mair de Diu de Montgarri. A continuación, se cruza la Noguera Pallaresa por un puente y se prosigue en el mismo sentido de la marcha (NE).

5,53 km (1.664 m). Se deja a la derecha (SO) una pista que, en 150 m, lleva al refugio Juli Arnalot. A partir de ahora, se continúa en dirección E por una pista ancha que, por la derecha del río, baja hacia las casas de la aldea de Montgarri, situadas un kilómetro más abajo, dejando varios caminos a mano derecha (S).

Un poco más allá, se pasa la casa de Joan Gran y, antes de llegar al resto de edificios de Montgarri, se atraviesa el arroyo del Mòrt por un vado.

6,39 km (1.636 m). Bifurcación en el punto más bajo de la ruta después de Montgarri. Se deja de descender hacia el Pallars (Bonabé) y se toma una pista de la derecha haciendo un giro de 180 grados cambiando totalmente de dirección y ascendiendo a poniente (SO) por la orilla oriental del valle entre los frondosos bosques de Mòrt y de Dossau.

7,15 km (1.696 m). A media subida, se deja un camino que baja a la derecha (N). Aproximadamente un kilómetro y medio más adelante, se llega a un collado, desde donde la pista ya llanea. Se pasa un canal de aludes bastante visible, se sale del bosque y, finalmente, después de cruzar la Noguera Pallaresa por un pequeño puente, se vuelve al llano de Beret.

12,09 km (1.849 m). Aparcamiento del llano de Beret, punto de partida y final del itinerario.

Más información

Font: Generalitat de Catalunya, 31/07/12

• Photo of pepitucm

pepitucm Jul 7, 2016

Ruta molt maca amb ambient molt pirinaic