Time  3 hours

Recorded December 2013

4.2
8.4

near Juncosa, Catalunya (España)

[CA] De la Joncosa del Montmell a Selma

L'itinerari transcorre entre les serres del Montmell i del puig de les Forques, limítrofes de l'Alt Camp i el Baix Penedès i separades per la bonica vall de Sant Marc. L’objectiu és arribar al poble deshabitat de Selma, pertanyent al municipi d'Aiguamúrcia, Alt Camp, presidit per les ruïnes d’un castell esmentat per primera vegada l'any 977 i per l'església parroquial de Sant Cristòfol, mig enrunada. El poble, situat en un indret aïllat, es va anar despoblant en benefici del Pla de Manlleu. Al tram final del recorregut es pot optar per una drecera de baixada amb trams tècnics, evitable si es torna pel camí de pujada.
Ruta senyalitzada parcialment.

L'inici de l'itinerari és a la Joncosa del Montmell. Per accedir-hi des del Vendrell cal prendre la carretera C-51 en direcció a Rodonyà, trencar a la dreta per la TP-2402 fins a la Bisbal del Penedès i continuar cap al nord-oest per la TV-2401. Hi ha un accés a la C-51 des de l'AP-2, sortida 11, i des de la N-340 pel Vendrell. També es pot arribar a la Bisbal del Penedès directament des de la sortida 12 de l’AP-2.

0,00 km (420 m). La Joncosa del Montmell. El km 0 és l’aparcament de vehicles situat a l’entrada del poble, al costat mateix de la carretera, des d'on es pren el carrer de l’Om en direcció NE, deixant la carretera a l’esquerra. Als 60 m es gira cap a l’esquerra (SO) pel carrer de la Baixada, que desemboca a la carretera. Se segueix l’asfalt en direcció a Masllorenç; uns 150 m més enllà es deixa la carretera i s'agafa la pista de la dreta (N) que puja cap a l’Àrea Recreativa del Montmell, l'església Nova i la vall de Sant Marc. Se segueix sempre la pista principal que, al punt 0,89 km, passa pel costat d’una font. Enfront, al nord, s’aixequen els cims bessons del Montmell, on destaquen l’església romànica de Sant Miquel, a mitja alçada, les restes del castell del Montmell i la gran creu de la carena de la Talaia.

3,14 km (595 m). Es deixa a l’esquerra l’accés a l’Àrea Recreativa del Montmell. Una mica més amunt es gira a l’esquerra deixant a la dreta (E) la desviació per on desprès, a la tornada, es baixarà. Es deixa a mà esquerra l'església Nova i, a mà dreta, el trencall que duu a Sant Miquel i als cims del Montmell (3,46 km, 630 m). Més amunt, es creua el collet de Sant Pere o del Montmell (3,76 km, 649 m) i s’inicia la llarga baixada per l’obaga del Montmell, seguint els revolts de la pista.

4,71 km (587 m). En un pronunciat revolt a l’esquerra es deixa una desviació a mà dreta (E) que va a can Magí Vidal i per on després es tornarà. Es continua baixant descrivint una llarga ziga.zaga al final de la qual es deixa a la dreta el trencall a Cal Miquel de Torrossolla (5,30 km, 546 m). Es desemboca en una pista que puja de la carretera TV-2443, davant de cal Quim (5,82 km, 517 m). Es gira a la dreta (E) i es baixa seguint la pista.

7,41 km (505 m). Se surt a la carretera TV-2443, que se segueix cap a l'esquerra (O), en baixada. Després del revolt del torrent de la Manlleva es deixa la carretera i es pren la pista de la dreta (7,77 km, 501 m) que una mica més amunt s’enclota en el fons de la vall. Se segueix el camí principal deixant un trencall a l’esquerra (9,30 km, 541 m) i dos més a la dreta (9,46 km i 9,96 km), el primer barrat per un cadenat.

10,15 km (579 m). Accés al gran mas de la Manlleva, que es deixa a l’esquerra (senyalització). Es continua cap a llevant deixant, immediatament després, les runes de cal Perot a mà dreta i, més endavant, també a la dreta, el Mas de les Torres (10,80 km, 609 m).

11,32 km (623 m). Coll de la Coma i trencall amb el camí de Selma (senyalització); es gira a l’esquerra (N). Després caldrà tornar fins a aquest punt. Ara ve un curt tram de pujada molt erosionada on potser caldrà baixar de la bicicleta. Es passa un collet, es baixa i es desemboca en el coll de Selma (11,77 km, 658 m), on es troba el camí del Pla de Manlleu a Selma (senyalització). Es gira a l’esquerra (O) i se segueix la pista principal, que puja, tot deixant trencalls secundaris a dreta i esquerra. Es passa pel costat de les runes de la masia de la Portella Vella; al nord, entre els arbres, es veu la silueta de Selma.

12,47 km (711 m). Trencall a Selma, per on després es tornarà (senyalització); ara, però, es continua en direcció al mas de la Portella. Més enllà (13,11 km, 703 m) hi ha una bifurcació: es deixa la pista principal i es pren a la dreta (O) un trencall que rodeja el puig de les Forques pel coll de la Caça, on s’arriba als 13,80 km (712 m; senyalització). Es gira a la dreta (S). Quan la pista gira fortament a la dreta (O; 14,00 km, 705 m) i inicia una pujada per franquejar el puig de les Forques pel nord, es pren un corriolet a l’esquerra que desemboca arran de les cases i de l’església de Selma (caldrà baixar de la bicicleta). Es rodeja el nucli cap a llevant.

14,33 km, 704 m. Selma, pista d’accés al poble per on es retorna al trencall esmentat anteriorment. Des d’allà (ara 14,60 km) es desfà el camí fins a la bifurcació del coll de Selma i, finalment, fins al coll de la Coma.

15,73 km (623 m). Coll de la Coma. Es deixa a la dreta el camí per on s’havia vingut i es continua recte, cap al SE. Cinquanta metres més avall es gira a l’esquerra seguint l’ampla pista que es dirigeix al Pla de Manlleu i deixant, a la dreta, un trencall que du a cal Vinyals pel coll de Cal Bonic (i que es podria utilitzar per tal d’escurçar el recorregut). Es baixa suaument cap al nord-est, seguint l’obaga del fondo de la Campanera en els límits que separen el conreu del bosc.

17,26 km (526 m). Atenció a la bifurcació del torrent de les Paveres: es deixa la pista principal i es gira bruscament cap a la dreta en direcció sud i sud-oest, en suau pujada. Es deixa un trencall a l’esquerra (17,79 km, 552 m) i es passa can Vinyals (18,60 km, 628 m).

18,81 km (630 m). Coll de Cal Vinyals, molt suau. Es desemboca en una pista que es pren cap a l’esquerra (S), seguint el límit del bosc sobre els conreus i les vinyes del fondo del Mas Solà. Més endavant (19,49 km, 634 m) es deixa a la dreta (O) l’accés a can Solà i se surt a la pista de Sant Marc, davant mateix de la bassa de la Font del Bosc (19,83 km, 619 m). Es gira a l’esquerra (E, després, SE).

20,46 km (574 m). Carretera TV-2443, que es prendrà cap a la dreta, en pujada. Una mica més enllà es deixa, a l’esquerra, l’accés als masos de la Vall de Sant Marc, can Saumell i Vallflor. S'arriba al coll de Can Magí Vidal (21,42 km, 627 m) on, a la dreta, surt el camí que puja a l'ermita romànica de Sant Marc. Se segueix la carretera, ara en baixada, parant compte a la propera desviació.

21,62 km (616 m). S’abandona la carretera i es pren, a l’esquerra, la pista de can Magí Vidal. Es deixa a la dreta l’accés que du al mas i s’inicia la travessa de l’obaga del Montmell en direcció SO, tot deixant trencalls a l'esquerra i a la dreta fins a enllaçar amb la pista d'anada, sota el coll de Sant Pere (23,52 km, 587 m). Es gira a l’esquerra i es puja cap al coll desfent el camí conegut. Ja de baixada, passada l'església Nova, en el primer revolt, hi ha una bifurcació.

25,02 km (604 m). Bifurcació sobre l’Àrea Recreativa del Montmell. Per la dreta es pot tornar directament a la Joncosa seguint el camí d’anada. Seguint recte es pot prendre un itinerari alternatiu, força tècnic, que discorre pels pendents dels tallafocs de la solana del Montmell i que porta a la pista asfaltada de la Joncosa al coll d’Arca, per on es retorna al punt d’inici de la ruta, entrant a la població per la zona esportiva.

27,13 km (420 m). La Joncosa del Montmell; final del recorregut.

Més informació

[ES] De la Joncosa del Montmell a Selma

El itinerario transcurre entre las sierras del Montmell y del Puig de les Forques, limítrofes del Alt Camp y el Baix Penedès y separadas por el bonito valle de Sant Marc. El objetivo es llegar al pueblo deshabitado de Selma, perteneciente al municipio de Aiguamúrcia, Alt Camp, presidido por las ruinas de un castillo mencionado por primera vez en el año 977 y por la iglesia parroquial de Sant Cristòfol, medio en ruinas. El pueblo, situado en un lugar aislado, se fue despoblando en beneficio del Pla.de Manlleu. En el tramo final del recorrido se puede optar por un atajo de bajada con tramos técnicos, evitable si se vuelve por el camino de subida.
Ruta señalizada parcialmente.

El inicio del itinerario es la Joncosa del Montmell. Para acceder desde el Vendrell hay que tomar la carretera C-51 en dirección a Rodonyà, girar a la derecha por la TP-2402 hasta la Bisbal del Penedès y continuar hacia el noroeste por la TV-2401. Hay un acceso a la C-51 desde la AP-2, salida 11, y desde la N-340 por el Vendrell. También se puede llegar a la Bisbal del Penedès directamente desde la salida 12 de la AP-2.

0,00 km (420 m). La Joncosa del Montmell. El km 0 es el aparcamiento de vehículos situado en la entrada del pueblo, al lado mismo de la carretera, desde donde se toma la calle del Om en dirección noreste, dejando la carretera a la izquierda. A los 60 m se gira hacia la izquierda (SO) por la calle de la Baixada, que desemboca en la carretera. Se sigue el asfalto en dirección a Masllorenç; unos 150 m más adelante se deja la carretera y tomamos la pista de la derecha (N) que sube hacia el Área Recreativa del Montmell, la iglesia Nova y el valle de Sant Marc. Se sigue siempre la pista principal que, en el punto 0,89 km, pasa junto a una fuente. Frente, al norte, se levantan las cumbres gemelas del Montmell, donde destacan la iglesia románica de Sant Miquel, a media altura, los restos del castillo del Montmell y la gran cruz de la cresta de la Talaia.

3,14 km (595 m). Se deja a la izquierda el acceso al Área Recreativa del Montmell. Un poco más arriba se gira a la izquierda dejando a la derecha (E) la desviación por donde después, a la vuelta, se bajará. Se deja a mano izquierda la iglesia Nova y, a mano derecha, el desvío que lleva a Sant Miquel y en las cumbres del Montmell (3,46 km, 630 m). Más arriba, se cruza el collado de Sant Pere o del Montmell (3,76 km, 649 m) y se inicia la larga bajada por la umbría del Montmell, siguiendo las curvas de la pista.

4,71 km (587 m). En una curva pronunciada a la izquierda se deja un desvío a mano derecha (E) que va a can Magí Vidal y por el que después se volverá. Se continúa bajando describiendo una larga ziga.zaga al final de la cual se deja a la derecha el desvío a Cal Miquel de Torrossolla (5,30 km, 546 m). Se desemboca en una pista que sube de la carretera TV-2443, delante de Cal Quim (5,82 km, 517 m). Se gira a la derecha (E) y se baja siguiendo la pista.

7,41 km (505 m). Se sale a la carretera TV-2443, que se sigue hacia la izquierda (O), en bajada. Después de la curva del torrente de la Manlleva se deja la carretera y se toma la pista de la derecha (7,77 km, 501 m) que un poco más arriba baja al fondo del valle. Se sigue el camino principal dejando un desvío a la izquierda (9,30 km, 541 m) y dos más a la derecha (9,46 km y 9,96 km), el primer vallado por un candado.

10,15 km (579 m). Acceso al gran casa de la Manlleva, que se deja a la izquierda (señalización). Se continúa hacia levante dejando, inmediatamente después, los escombros de cal Perot a mano derecha y, más adelante, también a la derecha, el Mas de les Torres (10,80 km, 609 m).

11,32 km (623 m). Collado de la Coma y desvío con el camino de Selma (señalización); se gira a la izquierda (N). Después habrá que volver hasta este punto. Ahora viene un corto tramo de subida muy erosionada donde quizás habrá que bajar de la bicicleta. Se pasa un pequeño puerto, se baja y se desemboca en el cuello de Selma (11,77 km, 658 m), donde se encuentra el camino del Pla de Manlleu a Selma (señalización). Se gira a la izquierda (O) y se sigue la pista principal, que sube, dejando desvíos secundarios a derecha e izquierda. Se pasa junto a las ruinas de la masía de la Portella Vella; al norte, entre los árboles, se ve la silueta de Selma.

12,47 km (711 m). Desvío a Selma, por el que después se volverá (señalización); ahora, sin embargo, se continúa en dirección al Mas de la Portella. Más allá (13,11 km, 703 m) hay una bifurcación: se deja la pista principal y se toma a la derecha (O) un desvío que rodea el Puig de les Forques por el collado de la Caça, donde se llega a los 13,80 km (712 m; señalización). Se gira a la derecha (S). Cuando la pista gira bruscamente a la derecha (O; 14,00 km, 705 m) e inicia una subida para franquear el Puig de les Forques por el norte, se toma un sendero a la izquierda que desemboca a raíz de las casas y de la iglesia de Selma (habrá que bajar de la bicicleta). Se rodea el núcleo hacia levante.

14,33 km, 704 m. Selma, pista de acceso al pueblo por donde se vuelve al desvío mencionado anteriormente. Desde allí (ahora 14,60 km) se deshace el camino hasta la bifurcación del collado de Selma y, finalmente, hasta el collado de la Coma.

15,73 km (623 m). Collado de la Coma. Se deja a la derecha el camino por donde se había venido y se sigue recto, hacia el SE. Cincuenta metros más abajo se gira a la izquierda siguiendo la ancha pista que se dirige al Pla de Manlleu y dejando, a la derecha, un desvío que lleva a Cal Vinyals por el collado de Cal Bonic (y que se podría utilizar con el fin de acortar el recorrido). Se baja suavemente hacia el noreste, siguiendo la umbría del fondo de la Campanera en los límites que separan el cultivo del bosque.

17,26 km (526 m). Atención a la bifurcación del torrente de Les Paveres: se deja la pista principal y se gira bruscamente hacia la derecha en dirección sur y oeste, en suave subida. Se deja un desvío a la izquierda (17,79 km, 552 m) y se pasa Can Vinyals (18,60 km, 628 m).

18,81 km (630 m). Collado de Cal Vinyals, muy suave. Se desemboca en una pista que se toma hacia la izquierda (S), siguiendo el límite del bosque sobre los cultivos y las viñas del fondo del Mas Solà. Más adelante (19,49 km, 634 m) se deja a la derecha (O) el acceso a Can Solà y se sale a la pista de Sant Marc, frente a la balsa de la Font del Bosc (19,83 km , 619 m). Se gira a la izquierda (E, después, SE).

20,46 km (574 m). Carretera TV-2443, que se tomará hacia la derecha, en subida. Un poco más allá se deja, a la izquierda, el acceso a los caseríos del valle de Sant Marc, can Saumell y Vallflor. Se llega al cuello de Can Magí Vidal (21,42 km, 627 m) donde, a la derecha, sale el camino que sube a la ermita románica de Sant Marc. Se sigue la carretera, ahora en bajada, con cuidado en la próxima desviación.

21,62 km (616 m). Se abandona la carretera y se toma, a la izquierda, la pista de Can Magí Vidal. Se deja a la derecha el acceso que lleva al mas y se inicia la travesía de la umbría del Montmell en dirección SO, dejando desvíos a la izquierda ya la derecha hasta enlazar con la pista de ida, bajo el cuello de San Pedro (23,52 km, 587 m). Se gira a la izquierda y se sube hacia el puerto deshaciendo el camino conocido. Ya de bajada, pasada la iglesia Nova, en la primera curva, hay una bifurcación.

25,02 km (604 m). Bifurcación sobre el Área Recreativa del Montmell. Por la derecha se puede volver directamente a la Joncosa siguiendo el camino de ida. Siguiendo recto se puede tomar un itinerario alternativo, bastante técnico, que discurre por pendientes de los cortafuegos de la solana del Montmell y que lleva a la pista asfaltada de la Joncosa el collado de Arca, por donde se regresa al punto de inicio de la ruta, entrando a la población para la zona deportiva.

27,13 km (420 m). La Joncosa del Montmell; final del recorrido.

Más información

• Photo of on bass?

on bass? Aug 5, 2016

Ruta feta en BTT.
    Obviat el tomb al Puig de les Forques, que semblava complicat.
    Desnivells importants amb trams força costeruts, tanmateix l'entorn salvatge i feréstec ho fan valer.
    Molt interessant l'indret de Selma !.

• Photo of mei_fu

mei_fu Mar 4, 2019

Hecho, incluída la vuelta al Puig de les Forques y combinada con otras dos rutas para salir desde RENFE l'Arboç.