Moving time  4 hours 18 minutes

512 f
-7 f
6.5

near Bonūd, Bushehr (Iran)

سفر پر است از تجربه . هرچه متفاوت تر شیرین تر . جنوب ایران همیشه منشا تجریبات متفاوت و شیرینی برای من بوده . چند باری برنامه جنوب داشته ایم و هر بار با دنیایی جدید تر برخورد کرده ایم . زیبایی های بی حد و حسابی که تازه فرصت نمود و ظهور پیدا می کنند . به مدد شبکه های اجتماعی و همت جوانانی از اهالی این دیار ، بیشتر ریزه کاری های مادر هنرمند طبیعت را در این دیار می شناسیم .

سفری داشتیم به سمت غرب استان هرمزگان و شرق استان بوشهر . جایی که از شهر عسلویه شروع کردیم و تا بندر مقام را رکاب زدیم . منطقه ای که کوه های پیر زاگرس به دریا می رسند و تلاقی کوه و دریا ، زیبایی های بی بدیلی را ایجاد کرده است . از سواحل صخره ای با شکل های متحیر کننده تا دره ها و کوه هایی که هر یک نیاز به برنامه و زمانی جدا دارد برای رفتن و دیدن .

ما تعداد محدود یاز این زیبایی ها را در برنامه داشتیم . در فرصت محدود 4 روزه ای که برای این برنامه در نظر گرفته بودیم نمی شد بیشتر از این دید . تا می شد برنامه را فشرده در نظر گرفته بودیم .و تا حدی که بتوان از زیبایی های هر منطقه در حد مزه مزه ، چشید و رفت سراغ بعدی ها . خیلی از آنها واقعا انقدر زیبا و دیدنی بودند که زمان برای لذت بردن از آن کافی نبود . شاید چندین و چند سفر دیگر نیاز باشد برای این مسیر .

اول کار از روستای بنود شروع شد . جایی که بعد از ساعت های طولانی در ماشین نشستن به آنجا رسیدیم . ساعت حدود 3 بعد از ظهر بود که دوچرخه ها را پیاده کردیم . هوای بنود گرم بود . مخصوصا اول کار که از اتوبوس پیاده می شدی هوای گرم به نظر اذیت کننده می رسید . این گرمی را تا آخر برنامه در هیچ جای مسیر ندیدم. ولی آنجا هوای گرمی که با بوی گاز ترش عسلویه قاطی شده بود واقعا آزاردهنده بود . از بنود که دورتز می شوی دیگر از این بو خبری نیست .

راهی ساحل بنود شدیم . سربالایی ملایمی که بعد از ارتفاع گرفتن به سمت دریا ، به یکباره می شکست و با سرازیری شدیدی به سمت دریا راهی می شد . هر قسمت از این مسیر ، زیبایی خارق العاده ای داشت . از لحظه لحظه این مسیر می شد لذت برد . آنجا که خورشید مایل بعد از ظهر ، از بلندی های مشرف به دریا دیده می شد نوید غروب بسیار زیبایی را می داد . به جایی رسیدیم که مسیر با تابلوی شکسته و زنگ زده ای لوکیشن فیلم محمد رسول الله را زده بود . جاده خاکی قابل رکاب زدنی بود . جاده را ادامه دادیم و به خانه های کاهگلی کوچک و بزرگی رسیدیم که در کناره صخره ساخته شده بودند . پایین تر ها خراب شده بود . گویا برای جلوگیری از فسق و فجور فرمانداری خودش دست به تخریب زده . و البته با کمی پیاده روی در دره ای زیبا ، می رسیم به غارهای ساحلی بنود . جایی که تلاش شبانه روزی موجها باعث شده غارهای زیبایی در دل صخره ها کنده شود . آب که پایین است می توان داخل این غارها رفت . در واقع اینجا ساحلی زیر زمین است . غار بیش از 10 متر عمق دارد . فضای بسیار جالبی است که کمتر جایی می توان دید . در ایران که سواحل سنگی کم است یا حداقل کم شناخته شده است و این گونه مناظر کمتر دیده می شوند .

از غار که راهی ده شدیم ، هوا داشت تاریک می شد . تلاشمان را کردیم تا قبل از تاریکی کامل گردنه را بالا برویم و تقریبا هم همین شد . هوا تاریک شده بود که به بالا رسیدیم و در تاریکی راهمان را تا کوشکنار ادامه دادیم . هوای شبانه بسیار دلچسب بود و حدود 20 کیلومتر رکابزنی در مسیری خلوت واقعا عالی بود . شب را به کوشکنار رسیدیم و به اقامتگاه رفتیم .