Uploaded December 9, 2014

Recorded December 2014

5.5

near Igualada, Catalunya (España)

CompeGps Land
:: Traçat i altituds corretgides amb arxiu MDT05
de l'ICC (abans de penjar el track) ::

╞ Temps en mov.: 2h22' | Vel. en mov.: 15,0 km/h
╞ Ascens acum.: 766 m+ | Des. acum.: 764 m-
╞ Pendent màx.: 20% | Pendent mín.: -20%
IBP: 62 (C) | Ciclable: 100% | Resum desnivells

:::: CAT ::::

Anoia || Igualada > Vilanova > Carme (pel Camí de Ca l'Aromir, GR-172) > Orpí (Can Bou) > Obaga del Palomes (pas entre serres de Montbui i de la Portella) > volta pel Coll de la Portella (corriol) > Montbui (pel camí de la Carretera Vella, GR-172)

Una ruta maca entre les serres de Montbui, de Collbàs i de la Portella, seguint trams del GR, molt rodadora, variada de camins i vistes i sense cap tram llarg complicat, apta per a tots els públics!

:. Actualitzacions .:
- 2017/agost, corriol de la volta a la Portella (p.k. 21,4 al 22,8): refet el tram inicial, degut a l'ampliació amb maquinària del camp proper. També hem desbrossat tot el recorregut. I com a alternativa al tram final, enlloc de vorejar els 2 camps, hem fet un corriol de sortida a la part alta del 1r camp, i que enllaça amb el corriol "motero" que va paral·lel al camp, justament en un tram de descens que ja comunica amb el Camí de la Llacuna.
- 2016/agost, corriol de la volta a la Portella (p.k. 21,4 al 22,8): desbrossada general i refet l'últim tram d'unió al 1r dels camps. També, en aquest camp, hem fet un camí a la vora (retallant esbarzers) per no tindre que travessar-lo, esperem que la pròxima llaurada no el faci malbé...

:. Resum .:

Com sempre quan em dirigeixo a aquestes serres, surto d' Igualada en direcció al Parc fluvial de Vilanova, tot vorejant l'eixample del riu Anoia fins passar per baix del pont de la C-37 i topar amb el camí de la plana de Can Titó i el Cosconar, que comença pujant amb fort pendent per un tram formigonat però molt malmès i seguint per camí forestal. Continuant de pujada, trenco a mà dreta per dos corriols variadets que enllacen amb el Camí de Ca l'Aromir.

El primer tros daquest camí és tot formigonat encara que no tant fet malbé, però té unes rampes molt picades que fan treure els colors. Més tard, arribant al Dipòsit de Can Titò i girant a la dreta, el camí continua entre camps i seguint pujant fins al peu del coll de la Llentilla, tocant la serra de Collbàs, on després d'un baixa-puja fins ben bé a l'ermita de la Mare de Déu de Collbàs (el dia de la sortida no coneixia l'indret, de saber-ho m'hi hagués acostat pujant uns metres més) comença el descens a la vila de Carme, també per camins de camps, d'algun tram en pitjor estat que d'altres i amb canvis de pendent continuats...

Arribat a Carme, sense parar-m'hi segueixo la carretera de la riera fins enllaçar amb la que puja al poblet d'Orpí (o Can Bou), amb vistes maques de la vall que formen les aigües tot resseguint la serreta de la vila, si es para un moment tot mirant enrere... Sortint de Can Bou, segueixo un camí de tractor que torna a baixar a la carretera (amb bon desnivell), deixant-me davant del Molí Vell i de seguida torno a pujar trencant pel camí-pista de la masia i els Plans de Can Violant (on hi han unes quadres).

Després de parar per mirar els caballs, segueixo per pista i camí fins a trobar el sender de pas entre les serres de Collbàs i de la Portella, passant abans per Cal Palet i la Fagina, masies situades al llarg del torrent de Cal Palet. Tot creuant la zona humida de pas del torrent, de la Fagina han començat a sortir gossos (d'estatura mitjana) bordant com encadenats però sense estar-ho, i 3 d'ells han començat empaitar-me sense arribar, això sí, a estar ni a 10 metres de mi. Tot això mentre encarava l'última enfilada fins al pas (trobant un pendent quasi constant del 10-11%).

El pas entre les serres de la Portella i de Collbàs comença amb un corriol que baixa poc a poc però amb passos esgavellats pels dies de pluja, mostrant alguna arrel o esglaó, fins arribar a la costa de l'obaga de Cal Palomes, on es troba un encreuament de senders rocosos que baixen fins al camí de la Carretera Vella. Jo he seguit uns zig-zags amb poc desnivell encara que endurers de seguir; a part, hi baixa una trialera directament i que es va enllaçant amb les corbes d'aquest sender, donant vàries opcions per arribar fins abaix...

Ja estem al camí de la Carretera Vella a la Llacuna, el qual forma part del GR-172, que va pujant poc a poc seguint el torrent de Garrigosa i als peus de la serra de la Portella, mentres es gaudeix de les vistes al seguit de turons de Can Vidal i de la Censada.

Arribat al trencall d'aquesta última masia, continuo recte i pujant per un corriol ple d'arrels al començament per arribar al trencall d'un altre corriol, que dóna la volta a un parell de turons del coll de la Portella. Comença en descens planer i es pot fer ràpid, amb alguna arrel fent d'esglaó... Més tard continua resseguint un barranc i puja picat fins acabar a uns camps, després d'una curta baixada per esgavells rocosos... Tot seguit s'ha de travessar un camp i vorejar l'altre per arribar al Camí de la Llacuna, que arriba costerut fins al Coll.
És una volta més rodadora del que sembla i que darrerament m'agrada seguir ;)

Al coll trobem una cruïlla de diversos camins i on comença l'etapa de tornada a casa... Tot seguint completament el tram de GR fins a Montbui. Des d'aquí aquest camí es fa completament de baixada, un bon tram de 5 km, sí que trobant més pla quan s'arriba al poble, però apretant cuixa s'assoleix gran velocitat durant tot el traçat! Passat Montbui i finalitzant la sortida, segueixo pel Camí del Cementiri per entrar a Igualada pel Rec.

:::: ESP ::::

Anoia || Igualada > Vilanova > Carme (por el Camino de Ca L'Aromir, GR-172) > Orpí (Can Bou) > Obaga del Palomes (paso entre sierras de Montbui y de la Portella) > vuelta por el Collado de la Portella (corriol variado) > Montbui (por el camino de la Carretera Vieja, GR-172)

Una ruta bonita entre las sierras de Montbui, de Collbàs y de la Portella, siguiendo tramos del GR, muy rodadora, variada de caminos y vistas y sin ningún tramo largo complicado, ¡apta para todos los públicos!

:. Actualizaciones .:
-2017/agosto, "curriol" de la vuelta a la Portella (p.k. 21,4 al 22,8): Rehecho el tramo inicial, debido a la ampliación con maquinaria del campo cercano. También hemos desbrozado todo el recorrido. I como alternativa al tramo final, en lugar de bordear los 2 campos, hemos hecho un caminito de salida en la parte alta del 1r campo, y que enlaza con el sendero "motero" que va paralelo al campo, precisamente en un tramo de descenso que ya comunica con el Camino de la Llacuna.
- 2016/agosto, "curriol" de la vuelta a la Portella (p.k. 21,4 al 22,8): Desbroce general y rehecho el último tramo de unión al 1o de los campos. También, en este campo, hemos hecho un camino al borde (recortando zarzas) para no tener que atravesarlo, esperemos que la próxima labrada no lo estropee...

:. Resumen .:

Como siempre cuando me dirijo a estas sierras, salgo de Igualada en dirección al Parque fluvial de Vilanova, bordeando el ensanche del río Anoia hasta pasar por debajo del puente de la C-37 y enlazar con el camino de la llanura de Can Titó y el Cosconar (que empieza subiendo fuerte por un tramo hormigonado pero muy dañado) y siguiendo por camino forestal. Continuando de subida, rompemos a mano dcha por dos corriols que enlazan con el Camino de Ca L'Aromir.

El primer trozo de este camino es todo hormigonado aunque no tan jodido, pero tiene unas rampas muy picadas que hacen sacar los colores. Más tarde, llegando al Depósito de Can Titó y girando a la dcha, el camino continúa entre campos y sigue subiendo hasta el pie del Coll de la Llentilla (Collado de la Lenteja), tocando la sierra de Collbàs, donde después de un baja-sube hasta casi llegar a la ermita de la Virgen de Collbàs (el día de la salida no conocía el lugar, de saberlo me hubiera acercado subiendo unos metros más) comienza el descenso a la villa de Carme, también por caminos de campos, con algún tramo en peor estado que otros y de cambios de pendiente continuados...

Llegados a Carme, sin parar seguimos la carretera de la Riera hasta enlazar con la que sube al pueblo de Orpí (o Can Bou), con bonitas vistas del valle que forman las aguas, si se para un momento mirando atrás... Saliendo de Can Bou, seguimos un camino de tractor que vuelve a bajar a la carretera (con buen desnivel), dejándonos ante el Molí Vell (Molino Viejo) y enseguida volvemos a subir desviándonos por el camino-pista de la masía y los Plans de Can Violant (donde hay unas cuadras).

Tras parar y mirar los caballos, continuamos por pista y camino hasta encontrar el sendero de paso entre las sierras de Collbàs y de la Portella, pasando antes por Cal Palet y la Fagina, masías situadas a lo largo del torrente de Cal Palet. Cruzando la zona húmeda de paso del torrente, de la Fagina han empezado a salir perros (de estatura media) ladrando como encadenados pero sin estarlo, y a 3 de ellos les ha dado por perseguirme sin llegar, eso sí, a estar ni a 10 metros de mí. Todo ello mientras encaraba la última subida hasta el paso (con una pendiente casi constante del 10-11%).

El paso entre las sierras de la Portella y de Collbàs comienza con un sendero que baja poco a poco pero con pasos maltrechos, mostrando alguna raíz o escalón, hasta llegar a la cuesta de la Obaga de Cal Palomes (obaga: umbría), donde se encuentra un cruce de senderos rocosos que bajan hasta el camino de la Carretera Vella (Vieja). Yo he seguido unos zigzags con poco desnivel aunque muy rocosos; aparte, también baja directamente una trialera que se va enlazando con las curvas de este sendero, dando varias opciones para llegar hasta abajo...

Ya estamos en el camino de la Carretera Vella de la Llacuna, el cual forma parte del GR-172, que va subiendo poco a poco siguiendo el Torrente de Garrigosa y el pie de la Sierra de la Portella, mientras disfrutamos de las vistas del conjunto de colinas de Can Vidal y de la Censada.
Llegado el desvío de esta última masía, seguimos recto y subiendo por un sendero, lleno de raíces al principio, para llegar al desvío de un corriol, que da la vuelta a un par de colinas del Collado de la Portella.

Comienza en descenso llano y se puede hacer rápido, aunque hay alguna raíz haciendo de escalón... Más tarde continúa siguiendo un barranco y sube picado para terminar en unos campos, tras una corta bajada pero jodida por torrente. A continuación, debemos atravesar un campo y bordear el otro para llegar al Camino de la Llacuna, y con el que volvemos al collado.
Es una vuelta más rodadora de lo que parece y que últimamente me gusta seguir ;)

Ya en el collado encontramos un cruce de varios caminos y donde comenzamos la etapa de vuelta a Igualada, siguiendo completamente el GR hasta Montbui. Desde aquí este camino se hace completamente de bajada, un buen tramo de 5 km, es muy llana pero apretando muslo alcanzamos gran velocidad durante todo el trazado! Pasado Montbui y finalizando la salida, sigo por el Camino del Cementerio para entrar en Igualada por el Rec. ||