Moving time  one hour 22 minutes

Recorded November 2019

0.9
1.9

near Sant Joan de les Abadesses, Catalunya (España)

◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎◼︎
ZONA MINERA DE SURROCA-OGASSA
(Museu del Miner - Mina Dolça - Font Gran - Veïnat del Prat del Pinter - Tall Obert)
Ogassa, Ripollès, Girona (30 novembre 2019)

L'explotació de les mines de carbó a les serralades d'Ogassa i Surroca a mitjans del segle XIX ha deixat una petjada històrica en aquest entorn privilegiat als peus de la Serra Cavallera. Al seu cor es troba, disseminat, l'actual nucli urbà d'Ogassa, on en temps passats feien vida més de 1500 persones; la majoria amb el seu destí vital lligat a la mineria. Les mines van acabar el seu cicle productiu l'any 1967. Des de les hores l'indret va entrar en decadència. Actualment el nombre de veïns permanents i/o ocasionals no arriba als 500, repartits entre Ogassa, Sant Julià de Saltor, Sant Martí d'Ogassa, Sant Martí de Surroca, Ca l'Enric, les Costes, Prat del Pinter i el Taller.

➡️ Trobaràs més detalls d'aquest tresc (reportatge i detalls de la zona trescada, llocs d'interès, bibliografia, webgrafia, imatges, etc.) al bloc esporqueret.

DADES ------------------------------ DATOS ------------------------------ DATA
➡️ Aproximació
Ripoll - Sant Joan de les Abadesses - Ogassa

Abans d'entrar al nucli urbà de Sant Joan de les Abadesses per la N-260 es troba, senyalitzat, l'indicador en direcció a Ogassa, per la carretera GIV-5211. Cap problema. Entrant al nucli urbà (carrer/carretera) d'Ogassa, hi ha aparcament al final de l'Avinguda de les Mines; Plaça Dolça.

➡️ Avituallament
Restaurant Fonda Can Costas. Un lloc per fer-hi un esmorzar de poble, com Déu mana, o simplement un cafè abans d'iniciar el tresc. Al final de la trescada també és el locus amoenus apropiat on reparar forces. Cal tenir present que sol tancar a les 17.00 h (si més no a l'hivern). El servei és molt agradable i amical; s'ha comprovat. Al migdia, cuina casolana.

➡️ Punt d'inici/finalització del tresc
Plaça Dolça - aparcament. Tot ben senyalitzat.

➡️ Senyalització de la ruta
La zona minera Ogassa-Surroca està senyalitzada. Tots els indrets on hi havia activitat minera i derivats estan senyalitzats visiblement.

➡️ Llocs d'interès
Museu del Miner d'Ogassa, a l'antiga Fabrica de Pans.

TRAM A TRAM --------- TRAMO A TRAMO --------- STRETCH BY STRETCH
➡️TRAM 1
El Museu del Miner - Font Gran - Veïnat de Prat del Pinter

Des de la Plaça Dolça, es camina uns 200 m carretera amunt. A mà esquerra és ben visible el senyal indicatiu del Museu; antiga Fàbrica de Pans. La visita guiada del museu ocupa una estona llarga, amb tota mena de detalls sobre el context de la mineria del carbó a Surroca-Ogassa; guiatge excel·lent i detallat. D'allí, el mateix guia acompanya a visitar l'entrada de la Mina Dolça. Des de la Mina Dolça es torna fins a l'indret del museu, es gira a mà esquerra per un corriol i es passa per l'Estació Baixa de l'Aeri (des d'on, literalment, es llançava el carbó a la Fàbrica de Pans, aprofitant el fort pendent). Encara en queden vestigis de l'edificació. Continuant pel corriol s'arriba a l'esplanada on es troba l'edifici del Taller, la Font del Pla Inclinat de la Ramona i l'entrada de la Mina del Pinter. Just des d'aquest darrer indret és ben visible el salt d'aigua, abundant i generosa tot l'any (any de pluges o sequera) que es filtra per la Serra Cavallera. Més a munt es troba la Font Gran, amb quatre canelles. Un cop inspeccionada la zona amb explicacions de surgències a nivell superior de la Font Gran, es fa camí en direcció a la carretera per arribar al Veïnat del Prat de Pinter. Si es camina fins a la plaça de l'església, dedicada a Santa Bàrbara (patrona dels miners), també es poden veure els edificis de les dues escoles: Escuela de Niños i Escuela de Niñas; testimoni de la rellevància de la intensa activitat socioeconòmica d'antuvi.
▶︎ Itinerari alternatiu (a partir del Veïnat de Prat del Pinter)
La resta d'aquest tresc només ofereix interès si es va acompanyat d'un expert o geòleg; com era el cas avui. En cas contrari, esporqueret recomana una lectura atenta de l'alternativa que s'ofereix al bloc Geocatxingsensegps (2013) "Descobrint el passat miner d'Ogassa". D'entre molts detalls interessants, mostra un mapa-plànol amb tots els llocs d'interès, en ruta circular de tornada, a partir del Veïnat de Prat del Pinter.

➡️TRAM 2
Veïnat de Prat del Pinter – Mina Tall Obert (zona de fòssils)

L'interès d'aquest tresc tenia també com a objectiu fer una exploració de zones de possible trobada de fòssils (derivació de la intensa activitat minera). El tresc continua carretera amunt, en direcció a Coll de Jou, passant per Can Camps (ara dedicat al turisme rural) fins a arribar a una zona boscosa (a mà dreta) on hi havia la Mina Tall Obert (explotació del carbó a cel obert). Allí es fa la prospecció de fòssils. Trencant pedra encara se'n pot trobar qualcun!

➡️TRAM 3
Mina Tall Obert – Prat del Pinter - Plaça Dolça

El camí de tornada és el mateix en direcció a Prat del Pinter. Baixada per carretera fins a passar el veïnat. Aquí, a l'altura del que era la farmàcia de la zona minera, es continua baixant per una drecera ben visible i ben fressada fins a la Plaça Dolça; el punt d'inici de la trescada.