Uploaded October 2, 2019

Recorded September 2019

2.0
4.0

near Riells del Fai, Catalunya (España)

La XXXVIII Marxa Passeig de la Vall del Tenes es va dirigir cap a la Taula de Pedra, punt emblemàtic dels Cingles de Bertí i un autèntic mirador de tota la Vall del Congost, amb vistes que arriben fins al Pirineu que, en dies clars com en el de la caminada, es pot arribar a distingir el mític Canigó.

Des del Centre Cívic, la ruta va començar amb la forta pujada del carrer del Serrat d'en Guerri fins arribar pràcticament al camí de can Quintanes, a la finalització de la urbanització dels Boscos de Riells (km 0.6). Allà agafem un camí ascendent, amb una tanca metàl·lica a la dreta, que s'enfila per la serra de can Tabola. Quan sortim del bosc, l'imponent Turó de les Onze Hores ens saluda. Pràcticament sota seu, deixem a l'esquerra un camí (km 1.4) i seguim pel camí principal, que continua el seu continuat ascens encarant-se a llevant i resseguint la cinglera per la seva vessant meridional. Sense deixar el corriol s'arriba al camí que puja pel Serrat de can Quintanes (km 2.5), que seguim sempre en pujada. Poc després trobem el trencant del grau del Traver o de les Escaletes (km 2.8), per on ens enfilem a la cinglera fins a sortir al camí del Traver (km 3.6), amb els següents objectius de can Mestret i el Clascar a la vista. Continuem uns metres a la dreta fins a trobar la pista que puja de Puiggraciós (km 3.7), on hi havia instal·lat un merescut i necessari primer avituallament.

Des d'aquest punt, ens endinsem a l'altiplà de Bertí seguint les marques del PR C-33 passant pel costat de can Mestret primer i del Clascar després (km 4.8). Creuem el bonic alzinar del Clascar deixant a l'esquerra la ruïnosa capella del Sant Crist fins arribar als camps de ca n'Esmolet (km 5.3), on ens trobem amb una altra ampla pista. En aquest punt, deixem el PR C-33 i seguim les marques del GR-5 en direcció a les ruïnes de can Esmolet i del serrat al que li dóna nom per l'ampla pista que segueix a la dreta, en un sector sense ombres. A la següent cruïlla de camins (km 5.8), a la zona del Camp d'en Coll, abandonem el GR-5 i girem a la dreta per arribar a la Taula de Pedra (km 5.9), on hi havia instal·lat el segon avituallament.

El tercer sector de l'itinerari va resseguint la vessant est de la cinglera inicialment per la seva part superior. De la taula cap al sud ràpidament abandonem la pista (km 6) per seguir pel corriol que, després de dos relleixos i una torre de tensió arriba a una cruïlla de corriols on comença el Grau de Montmany (km 6.4), que és el corriol que se'ns desprèn just a l'esquerra i que després de diverses ziga-zagues suavitza el seu descens per aquesta vessant de la cinglera, amb vistes al Castell de Montmany i a la vall dels Sots Feréstecs. No deixarem el corriol fins pràcticament sota el Coll de can Tripeta, on trobem una pista que puja de Montmany (km 7.7). En aquest punt trobem la curta pujada, un pèl degradada, que ens fa coronar el Coll de can Tripeta (km 7.9), on hi havia instal·lat el tercer avituallament, previ a la gran baixada de retorn a Riells.

La baixada s'efectua per un corriol que baixa encarat en el punt on hem accedit al coll, un corriol que és més habitual fer-lo de pujada que de baixada, ja que en el seu primer tram presenta una certa exigència tècnica, és un tram on cal anar amb molt de compte i que, realment, no ve de cinc minuts. La seva dificultat baixa d'una manera prou important quan arriba a l'alçada de les ruïnes de can Carbassot, on es converteix en pista (km 8.6), que seguim sempre en un sentit bàsicament de ponent. A l'esquerra queden les ruïnes de can Coll i a la dreta, també, les de can Berga de Bellobir i, més endavant, passem a tocar de les de can Pau Boget. Seguint la mateixa pista arribem al Serrat de can Quintanes (km 10.1), on ens tornem a encarar a la cinglera per arribar a la masia de can Quintanes (km 10.8), que voltem per la seva part posterior per un corriol drecera que se'n va a ponent i s'endinsa en un bosquet. Retornats a la pista (km 11.1), deixem enrere can Berga i can Mimeri per arribar a zona urbana de nou (km 11.8), la urbanització Boscos de Riells, per on arribarem al Centre Cívic de Riells pels carrers Camí de can Quintanes primer, Joan Maragall i, finalment, Doctor Zamenhof.

Índex IBP: 72.

Camí de la Serra de can Tabola

Deixem el carrer per seguir el camí que s'enfila a l'esquerra al costat d'un filat. La Serra de Can Tabola és una serra del terme municipal de Bigues i Riells, en territori del poble de Riells del Fai. Situada a llevant de Riells, forma una continuïtat, tot i la diferència d'alçada, amb el Turó de les Onze Hores. Separa la vall de Vallderrós, al nord, de la del torrent de Can Pagès, que queda al sud. Pren el nom de la masia de Can Tabola, situada en el sector nord-est de la serra.

Sota el Turó de les Onze Hores

Seguim pel camí que se'n va a llevant i que deixa tota la cinglera a l'esquerra segons el sentit de la marxa. El Turó de les Onze Hores, també conegut amb el nom del Castell d'en Bes, de 667 metres d'alçada, és una punta dels Cingles de Bertí que, des de Riells del Fai, és un pic ben diferenciat que domina el poble. Se li deu aquest nom a que la gent del camp es regia pel sol per conèixer quina hora era. A Riells, quan el sol tocava aquest turó, significava que eren les 11 del matí, l'hora de la beguda. Està format per dos cinturons de roques de diferent constitució. El més inferior es tracta d'un roca vermellosa formada per conglomerats del paleocè de l'era terciària i el superior per gresos blanquinosos marins de l'eocè, també de l'era terciària. Aquesta característica es manté en, gairebé, tota la cinglera.

Serrat de can Quintanes

Seguim resseguint la cinglera per la seva vessant meridional.

Camí del grau del Traver

A l'esquerra comença el camí que s'enfila a la cinglera pel grau del Traver o de les Escaletes. Aquest grau és un pas de corriol entre els termes municipals de Bigues i Riells, al Vallès Oriental, i de Sant Quirze Safaja, al Moianès, i que comunica la part baixa amb la part alta dels Cingles de Bertí. En el seu recorregut hi ha l'accés al cau de la Guilla, la cova més gran dels Cingles de Bertí, i a les Balmes del Traver. És un dels camins més interessants del Bertí, ja que conserva bona part de trams empedrats i murs de pedra seca, vestigis d'antigues activitats agrícoles.
Provisioning

Avituallament 1 (Can Mestret)

Can Mestret és un mas que ha estat rehabilitat i que es troba habitat, situat a peu de la pista que tot just acaba d'enfilar-se als Cingles de Bertí procedent del Coll de can Tripeta.
Building of interest

El Clascar

Edifici dels segles XV o XVI, deixa entreveure alguns detalls de l'antiga masia, com ara són les tres crugies paral·leles, la planta baixa, el pis i la coberta de dues vessants. A començaments del segle XX es va reformar en un castell fantasiós d'estil neogòtic amb elements arquitectònics variats, com les finestres germinades d'arc trebolat, el coronament amb forma de merlets i la torre de planta circular en el cantó de tramuntana. Aquests elements es combinen amb d'altres imitacions de caire gòtic i, fins i tot, d'origen àrab. A la part posterior hi ha una antiga capella, també en lamentable estat. Tot i la seva aparença de castell, res més lluny de la realitat.
Picnic

Avituallament 2 (La Taula de Pedra)

La taula és un bon punt per als excursionistes dels Cingles per gaudir d'un bon esmorzar tot gaudint de la panoràmica que el lloc ofereix: la Trona, el Pla de la Calma, el Puiggraciós, els Sots Feréstecs i, en dies molt clars, el Pirineu. Hi ha una pedra amb la següent inscripció: "Si estimeu el Bertí i estimeu la natura Si heu vingut fins aquí a gaudir de l'altura Tingueu cura en marxar de deixar aquest lloc net Quan torneu a passar us plaurà haver-ho fet".

Camí del grau de Montmany

Els graus són els camins que s'enfilen a la cinglera des de la vall, aprofitant les zones més planeres de la paret de la muntanya o fent llaçades en els trams més costeruts. Un d'aquests graus és el de Montmany, ja que comunicava la part alta de la cinglera amb el nucli rural que li dóna nom i des d'aquest punt és el corriol que baixa a l'esquerra.

Pujada al coll de can Tripeta

És un tram de camí/corriol força degradat pel pas de les motos que s'enfila a mà dreta, en un terreny d'un vermellós característic.
Provisioning

Avituallament 3 (Coll de can Tripeta)

Coll que uneix els Cingles de Bertí amb el Puiggraciós i que separa el Sot de Montmany, a llevant, que forma part de la conca del Congost, amb el Sot de Bellobir, a ponent, que pertany a la conca del Tenes. Des d'aquí podem baixar a Riells o a Montmany, enfilar-nos als Cingles o anar a l'Ametlla i la Garriga per Puiggraciós.
Ruins

Sot de Bellobir

El Sot de Bellobir és l'inici del torrent que aigües avall passa a anomenar-se de can Canals. Quan el corriol deixa de ser corriol per convertir-se en pista ens trobem amb un petit "nucli" de senzilles masies, totes elles abandonades avui en dia. A la dreta, en primer terme, can Carbassot i, una mica més enllà, can Berga. A l'esquerra, visible quan continuem camí avall, can Coll; i, mig quilòmetre avall, can Pau Boget, de la que passarem a tocar.

Camí de can Quintanes

Seguim a la dreta, baixant de cara als Cingles de Bertí. A mà esquerra, en aquesta baixada, destaca el mas de can Quintanes.
Building of interest

Can Quintanes

Masia de grans dimensions, de planta baixa i pis i coberta a dues aigües amb el carener paral·lel a la façana principal, formada per l'afegit de construccions de diverses èpoques. La part més antiga és del segle XIII-XIV, d'un sol cos. En el segle XVIII es va afegir el que ara és el cos principal, on hi podem veure el portal amb arc de mig punt adovellat, amb un escut en la clau de l'arc. A aquest cos encara se n'hi va afegir un altre, fins a completar l'edifici actual. Voltem el mas per la seva part posterior, per una decrera habilitada a tal efecte.
River

Sot de la Llòbrega

Parking

Riells del Fai (Centre Cívic)