Uploaded April 23, 2018

Recorded April 2018

4.3
8.5

near Sant Llorenç Savall, Catalunya (España)

Magnífica jornada la que vam viure ahir Diumenge 22 d'Abril en una nova edició de la Marxa Xino Xano de Sant Llorenç Savall, que oferia varietat de recorreguts a seguir per poder gaudir de l'entorn. Nosaltres vam optar per l'oció més llarga, la de 28 quilòmetres (que finalment queden en 27,4 segons el GPS) i amb un considerable desnivell positu de més de 1.000 metres positius.

La nostra marxa, començava ben d'hora, concretament a les 7:00 del matí amb una temperatura propera als 10 graus i amb un temps que es presumia ideal per a la pràctica de l'excursionisme. La part inicial de la caminada resseguia el curs del riu Ripoll, en el que potser era el tram més senzill de la ruta. En tot cas, cal destacar, que degut a la gran quantitat d'aigua que portava el riu i que l'haviem de creuar just abans de passar a l'altra banda de la carretera B-124, això suposava tota una aventura, nosaltres vam decidir descalçar-nos i així evitar humitats no desitjades durant els següents quilòmetres.

Al quilòmetre 7, just després de passar sota la carretera B-124, trobàvem, a tocar de l'ermita de la Mare de Déu de les Arenes, el primer avituallament de la jornada, amb fruits secs, xocolata, llaminadures i fruita, així com aigua i beguda isotònica. Convenia agafar energia, per què a partir d'aquest punt començava un puja i baixa trenca cames que Déu n'hi do.

Per tot un tram força corrioler i enmig de força arbrada, anavem pujant i baixant, gaudint de fantàstiques vistes de la Castellassa del Dalmau i la de Can Torres al darrera, i també de la Morella, els Obits, el Morral del Drac i La Mola. En una estona vam arribar a la cruïlla de Quatre Camins, on hi havia un punt d'aigua i de seguida tocava continuar amb els puja i baixa per, fent una mica de rodeig arribar a la petita però bonica ermita de Sant Pere de Mur, molt a prop de la masia del Dalmau, i des d'allà baixar en un moment fins l'avituallament principal del dia, on varem gaudir d'un entrepà de botifarra deliciós i un traguet de vi per fer-la passar avall.

Deixant enrere l'avituallament, arribavem de seguida a la Masia del Daví, en plena explosió de la primavera, i passada aquesta tocava fer una altre tram de pujada considerable fins a ser al Puig Gavatx, just sota de la magnífica Rocamur. Des de Puig Gavatx però, tocava fer una vertiginosa baixada que ens deixava a la pista principal de la Vall d'Horta, molt a prop del pont de la Muntada, que haviem de creuar, per arribar al Marquet de les Roques resseguint el curs del torrent de la Font del Llor.

I en passar el Marquet, i entrar al torrent del Llor, començava la pujada més forta del dia, que ens havia de portar a remuntar uns 350 metres de desnivell en els següents 2 quilòmetres.
Durant la pujada, primer força ombrívola, per sort, i després ja més amunt més soleiada, anavem guanyant vistes del terreny que havíem deixat enrere, així com de tota la zona de les Fogueroses, els contraforts del Montcau i les Roques de la Coca. Un cop arribats al Collet del Llor, punt on se separen els camins que porten cap al Coll d'Eres i el que nosaltres havíem de seguir cap a la Carena dels Emprius, ja gairebé s'acabava el tram més dur de la pujada, i podíem veure davant nostre la zona del Queixal Corcat, prop d'on havíem de passar. Tot aquest tram, és ben espectacular, potser el més atractiu de la jornada, i a més tenia com a premi que s'acabaven les pujades dures del dia.

Poc després, ja carenant començavem a albirar sota nostre, mirant cap al nord, i just sota Roca Sereny, el darrer avituallament de la jornada, situat al Coll de l'Era Ventosa, ja en un paissatge molt diferent, amb més sotabosc i matolls característics d'una zona de soleia. En forta baixada, hi arribavem de seguida, carregàvem de beguda isotònica, bevíem i menjàvem altre cop fruita fresca, xocolata i fruits secs, i sortiem a encarar els darrers 8 quilòmetres del dia, que tenien el problema afegit que el Sol començava a picar amb força i allà no hi havia ni mitja ombra on amagar-se.

Tot i que ja majoritàriament el terreny picava avall, encara quedava alguna rampa sorpresa i també el tram carener que ens portava fins la Barraca de la Sala; a partir d'aquí ja si que tot era baixada i es podia intentar apretar una miqueta, sobretot perquè en poca estona arribàvem a una pista més ampla que ens portava fins a creuar per segon cop la carretera B-124. A l'altra banda de la mateixa, i després de creuar el torrentet del riu Ripoll, passàvem a tocar de la Font de Cal Llogari, punt oficiós de naixement del mateix, i ja a manca de 4 quilòmetres, només quedava deixar-se caure, tot esquivant bassals, fins arribar altre cop a les afores de Sant Llorenç Savall, amb un tram industrial previ que era el pròleg de l'entrada en els carrers de la part vella del poble, arribant per fi a l'ambientada plaça on ens esperava una merescuda recompensa.

Per últim, m'agradaria deixar algunes opinions sobre certs aspectes de la jornada:

- Molt bon recorregut, tot i que penso que potser seria millor fer-la a l'inrevés, ja que en dies assolellats, els darrers 10 quilòmetres tenen molt poca ombra i toca fer-los en les hores més insolació.

- Trobo que la situació dels avituallaments estava una mica descompensat per a la ruta dels 28 quilòmetres, ja que els trobàvem molt seguits en un tram (punts quilomètrics 7, 9 i 11.5) i molt minsos en un altre (punt quilomètric 19) on hagués anat bé trobar com a mínim algun altre punt amb aigua.

- Agraïr l'amabilitat de tots els voluntaris i organitzadors, i destacar el magnífic ambient del punt de sortida i arribada.

Fins una altra!

Font del Llor

Carena dels Emprius

Provisioning

Tercer Avituallament (Era Ventosa)