2.0
3.9

near Xeresa, Valencia (España)

Ruta pels antics corrals de muntanya on es guardava el ramat i els conreaven el voltants amb oliveres, garrofers, fruiters i altres. La ruta discorre pels corrals de Fòquio, l’Obreret, Milhores i les Cabres. En el seu itinerari trobarem les fonts de Mondúver, Carritx i Molí. També passa per l'ermita del Ravalet, el llavador i prop de l’antic Molí medieval.

L'itinerarí comença a les portes de l'Ajuntament de Xeresa en direcció cap a l'oest seguint pel carrer Mondúver o passeig Frontón que cobreix el barranc de Xeresa o la Martina. Segueix pel Ravalet de la Trinitat, antic cau jueu, que ens durà fins l'ermita de la Santi-sima Trinitat i l'antic llavador. Seguint les canalitzacions de les aigues de la Font del Molí ens acostarà fins el pas inferior de l'autopista.
Superada l'autopista, girarem cap a la dreta en direcció a la senda del Porc Senglar on podrem contemplar el racó de les Senilleres, el Coco i la Pedrera.
Més endavant empalmarem amb la pujada al pla de la Vella seguint la variant del PR-153 Font de Mondúver. En la pujada podrem contemplar impressionants vistes de la mar i de les platges de la Safor. També passarem junt a un forn de calç, poc abans d'aplegar al pla.
Des del Pla de la Vella podrem gaudir d'impressionants vistes en totes direccions: penyasegats, el molí, el cim de Mondúver, el Racó de la Ferradura, el Montgó i bona part dels pobles i platges de la Safor, la Marina i la Ribera Baixa. Poc a poc creuarem el Pla de la Vella que amb un pendent suau ens durà fins l'encreuament amb altres sendes que baixen cap a la Barcella i Xeraco. Seguirem pujant i girant cap a l'oest fins aplegar a un altre encreuament, l'anomenat "els bessons" per la presència d'un pi amb dos troncs. En dirigirem per la senda que porta fins el Corral de Fòquio on trobarem varies edificacions.
La senda segueix pujant seguint un sinuós traçat en ziga-zaga fins aplegar a la pista forestal que ve des de la urbanització de les Foies al municipi veí de Simat de la Valldigna. Girarem cap a la dreta i contemplarem un gran pi pinyoner al costat de més construccions. Hem aplegat al corral de l'Obreret, el punt més alt de la nostra ruta. Allí pararem per agafar forces i tornarem sobre les nostres passes seguint en direcció contraria per la pista cap al punt conegut com el Picaio, altre encreuament de sendes.
Des d'aquest mirador podrem contemplar muntanyes, camps, pobles, marjals i platges amb d'iniciar el descens cap a la Font de Mondúver, un dels paratges més emblemàtics del massís sobre tot després de fortes pluges.
Abandonem la Font de Mondúver i ens dirigim cap al corral de Milhores, l'únic de la ruta que encara manté les quatre parets en peu i lloc on es celebra cada any la festivitat de Sant Antoni Abat o del Porquet.
Seguim baixant en direcció al corral de les Cabres, el més gran de tots i molt a prop de la pedrera que ja ens anuncia el final de les sendes de muntanya i l'inici dels primers camps de taronger. Baixant podem fer una parada a la basa de la Font del Carritx que hi ha a la pedrera.
Una vegada en el camí del Molí, passarem per l'anomenat Encreuament de les Sendes, punt d'inici de la majoria d'ascensions al cim de Mondúver. Seguirem baixant en direcció Xeresa i passarem per la Font del Molí i més endavant pel Molí que antigament aprofitava l'energia de les aigües del barranc. A la nostra dreta es mostra la Penya Roja fins el túnel d'autopista AP-7.
El campanar de l'església de Sant Antoni de Pàdua serà una de les darreres vistes que tindrem fins aplegar al Calvari que ens tornarà de nou a l'ermita de la Santissima Trinitat, el Ravalet i el Passeig Frontón.

• Photo of pepelik

pepelik Sep 23, 2012

he realizado la ruta pero haciendo el inicio y el final por el mismo lugar, pero el recorrido es bastante entretenido.
    Gracias y hasta siempre.

• mamenfernandez67 May 6, 2018

Muy buena ruta y muy buena compañía repetiré gracias