roydeclercq

84 f
2.0
4.0

near Buisestraat, Flanders (Belgique)

Deze route beschikt over alle troeven om er een gezellige uitstap van te maken. De tocht is met 200 hoogtemeters en 11.8 km misschien relatief zwaar, maar je wordt dan ook getrakteerd op prachtige uitzichten. De route loopt voor 40% over onverharde wegen. Bij regenweer kan het natuurlijk op sommige plaatsen iets drassiger zijn. Je start aan knooppunt 7, het begin van het 300 hectare groot Kluisbos, waar je letterlijk op de taalgrens wandelt. Je start met een vrij stevige klim. Na ongeveer 2.5 km stappen wordt je getrakteerd op een prachtig vergezicht met aan de rechtse kant de provincie Henegouwen. Na knooppunt 9, wanneer je ongeveer 3.5 km gewandeld hebt, kom je op de eerste rustplaats: in de Ronde van Vlaanderenstraat kan je in D’oude hoeve de eerste dorst lessen. Eten kan je eventueel een kilometer verderop in ’t Konijntje.

Daarna kronkelt de wandeltocht verder langs prachtige landwegen en bijhorende landschappen. Wanneer je aan knooppunt 49 komt kun je even verpozen op een bankje, waar je in de verte de legendarische Paterberg ziet liggen. Fans van de Ronde van Vlaanderen kennen deze zeker. Enkele kilometers verder loop je door Kwaremont (na 7.5 km stappen), een gezellig dorpje waar je ook een aantal drank- en eetgelegenheden vindt. Via een aantal leuke paadjes wandel je terug richting Kluisbos, waar je tijdens de laatste 1.5 km nog een stevig klim voor de voeten krijgt voor je het startpunt terug bereikt.