Time  5 hours

Recorded July 2018

1.9
3.9

near Setcases, Catalunya (España)

El que s'anomena l'Olla de Vallter té múltiples variants i és una sortida clàssica. Fa un temps vam ressenyar l'Olla més petita i en sentit horari, avui toca el torn d'una altra Olla, més llarga i en sentit antihorari. En aquest cas, el punt de sortida és l'aparcament del punt d'informació de l'estació d'esquí de Vallter 2000 o el P1.

Darrere l'edifici de serveis apareix un sender, marcat com a GR, que cal emprendre en pujada suau fins que marca la portella de Mantet, moment en el qual s'ha de deixar i continuar en paral·lel a una riera. En poca estona s'arriba a la portella, on hi ha una gran fita. Des d'aquest punt, cal prendre el camí que apareix a l'esquerra i que continua pujant, primer cap a unes roques blanques, i després al pic de la Dona. La pujada és sotinguda, per bé que relativament suau.

Del pic de la Dona, que té unes vistes impressionants de tot el circ de Morens i de la zona de Vallter, es va crestejant sense dificultat fins al coll de la Geganta, on cal deixar la carena i prendre el sender, perfectament traçat, cap a la dreta, cap als plans de Bacivers i l'estany del mateix nom, on s'arriba prou ràpid i després de superar una petita esquena d'ase.

De l'estany, cal anar a una barraca que es veu perfectament a la dreta i en aquest punt començar la pujada directa cap al pic de Bacivers. El camí és prou evident i està marcat amb fites de pedres i puja bastant, amb un tram final molt pedregós. Al capdamunt, s'hi troba un pessebre del Club d'Esquí de Camprodon. Des d'aquest punt, toca carenejar, primer a un altre cim de gairebé la mateixa alçada i seguir fins als peus del Bastiments, que s'ataca pel costat més nord i en una pujada que sembla més del que finalment és. Ara bé, torna a ser molt pedregosa.

S'arriba, doncs, a la zona del piolet. Cal crestejar, passar el vèrtex geodèsic i continuar fins a la creu del GEiEG. En aquest punt s'inicia la baixada pel camí d'ascensió tradicional, que porta fins al coll de la Marrana, al qual es té contacte visual i sempre és molt transitat. El coll es baixa cap a la dreta, seguint el GR que ha recuperat el camí més tradicional, que si bé fa unes llaçades molt amples, també és de més bon baixar, amb un desnivell més agradable. Un cop a baix, se segueix el sender, que porta a una dels pistes d'esquí i es continua fins que s'arriba al refugi d'Ulldeter.

Del refugi cal anar a la carretera d'accés a l'estació d'esquí. Actualment, el sender està molt ben acondicionat, amb esglaons i ben traçat, no ha perdut el pintoresc pas de la riera i el fa molt més agradable que no era. Caldrà fer l'últim tram, tornar fins a l'edifici de serveis per la carretera, que no és massa agradable i més després de caminar pels cims i la muntanya, però és el que hi ha.

És una ruta que qualifico de moderada pel temps que dura i també perquè s'hi troben algunes pujades dures, cal estar acostumat a caminar per l'alta muntanya. Pel que fa a l'orientació, el camí és molt evident i sempre es té contacte visual amb el següent punt on es va, per tant, seria fàcil. Ara bé, com que el temps pot ser canviant i tapar-se, mai està de més portar el GPS i seguir un bon track.
Mountain pass

Barraca de Bacivers

Pic de Bacivers

Bastiments (Piolet)

Bastiments (Creu del GEiEG)