Uploaded January 8, 2020

Recorded January 2020

1.9
3.8

near Cànoves i Samalús, Catalunya (España)

Excursió que sortint i acabant en un petit aparcament de la carretera de Samalús en direcció Cànoves, passat l'edifici de la Secretaria, a l'esquerra , a tocar de l'inici de la pista de Vallfigueres, cal agafar aquesta pista i farem camí per la Vall de Vallfigueres sempre en sentit ascendent. Al primer revolt agafem un sender a la dreta que ens portarà a la font del Lleó, que tot i ser una font centenària (1910) actualment no raja.
Retornem a la pista, i seguim amunt, veiem les restes de murs, del que queda de can Calces i poc després el trencall a la font i casa de Vallfigueres. Seguim pujant ara per la Baga de Vallfigueres, la pista fins ara en molt bon estat, continua pujant en diverses llaçades, arribem a un punt que deixem la pista principal i agafem una vella pista de desemboscar, més tapada de vegetació, cal seguir pujant fins una cruïlla, allà per un corriol apenes perceptible, cal desviar-se a l'esquerra i en pocs metres veurem la boca de la galeria de la Mina de can Valls. Farem el retorn pel mateix camí.

Llocs destacats del recorregut.

Font del Lleó
Aquesta Font del Lleó és poc coneguda per la gent, per dues coses, una perquè esta al vell mig del bosc i l’altre que fa temps que no raja aigua. Us caldrà per visitar-la, anar per la carretera BP-5107, de La Garriga direcció a Llinars del Vallès, ja dins del municipi de Cànoves, aproximadament en el Kilòmetre 38,700 hi ha a l’esquerra un camí forestal amb una cadena. Mireu de deixar el vostre vehicle al costat de la carretera i enfilar el camí a peu, aquest fa una certa pujada. Podem accedir a la Font del Lleó, per dos estrets camins, el primer just a l’arribar a la primera corba, i entremig de la vegetació inicia un corriol si no el deixem ens portarà a la font. L’altra opció, és seguir el camí principal, i abans d’arribar a la segona corba, veureu dins del bosc una fita allargada blanca, cal agafar el corriol que des d’aquest punt i pel mig del bosc us portarà havén passat per dos fites mes a la Font del Lleó. Es una font molt bonica, malgrat que no estigui conservada. Cal destacar, que la figura d’un cap, que no sembla de lleó, està dins d´una antiga construcció d’un finestral gòtic reutilitzat . De la boca del cap surt un tub, ara sense aigua, aquesta queia a una pica molt desgastada. En l’esplanada de la font, hi ha tres seients de pedra molt rudimentaris, us podent ajudar a descansar una estona o fer un àpat. Lloc molt tranquil i ombrívol, llàstima que no ragi aigua per poder sentir el seu soroll relaxant.

Font de Vallfigueres
I quan s'arriba a la part baixa d'una torrentera per on actualment no hi baixa aigua, una gran pollancre ens assenyala el lloc on es troba de Font de Vallfigueres.
El lloc ha estat desbrossat recentment. Ens sorprén el miserable rajolí d'aigua, en una font que sempre rajava esplèndidament.
La font està protegida per unes bones dovelles de pedra, que li fan de mur frontal del brollador.
Gravat a la pedra sembla desxifrar-se el símbol de "JHS" (Jesús Salvador del Homes) amb una creu i la data de 1649.
A sobre, superposada amb ciment, la data 1909; possiblement una antiga restauració de la font.

Mina de can Valls
Segons la publicació: Els minerals de Catalunya de Josep M. Mata i Perelló (pàg. 36)
a) Mines de Can Valls (Font de Vallfiguera-Roca Centella): Es tracta d'unes mineralitzacions situades entre els conglomerats del Culm, on rebleixen esquerdes. Els minerals presents són els següents: galena: pirita, goethita, hematites, cerussita, calcita, anglesita(i) i quars. Les mineralitzacions són poc importants. Les coordenades són (1099, 5/807, 5). Full 364.
Comentaris:
Hi trobem una galeria recta i sense desnivell, que té una petita fillola i un pou que no s'ha explorat. Hi trobem un ratpenat.

Informació extreta de: MinerAtlas, Caminaires de les Faldes del Montseny, Fonts naturals, aigua, muntanya i més

Aparcament costat de la carretera