Uploaded March 23, 2016

Recorded March 2016

1.8
3.5

near Espadilla, Valencia (España)

La ruta s'inicia al Llavador de Vallat, ubicat a la banda de baix de la carretera CV-194. Creuem la carretera i just enfront trobem la font de la Salut, obrada l'any 1930. Allà agafem un camí que puja de manera molt pronunciada en direcció nord. En arribar a un pla, a prop d'on estaven les antigues eres del poble, la pista es bifurca. Continuem a la dreta i, de seguida, en un altre encreuament, tombem a l'esquerra. Aquesta pista, que està asfaltada, es correspon amb el camí de Vallat a Argelita.

Anem en direcció nord-oest, dominant la vall del riu de Villahermosa, que cau a l'esquerra. Sense abandonar aquest camí, veurem lluny un mas. Cap allà ens adrecem. Es tracta de la casa de la Senyora, reconvertida en ramaderia de bous braus. Baix l'atenta mirada d'un parell de vaquetes, passem a tocar de la finca.

Ara la pista es torna a bifurcar, i ací s'acaba l'asfalt. Nosaltres hem d'anar a la dreta, tanmateix decidim continuar uns metres a l'esquerra per a gaudir d'una magnífica vista del riu de Villahermosa envoltant la muntanya del Cerro, mig esllavissada, just en la ratlla dels termes de Vallat i d'Argelita.

Tornant sobre les nostres petjades fins a la bifurcació, ara mamprenem a la dreta i ja ens endinsem per terres argeletanes. La pista puja i baixa i torna a pujar en direcció als Picayos, que quedaran a la dreta i a dalt. No tardem en veure la localitat d'Argelita des de la llunyania.

Ara, per baix de la Crebada, fem cap a la Huerta del otro lado, nom molt descriptiu de la seua situació respecte del poble, a l'altra banda del riu de Villahermosa. Arribem a un encreuament on continuem recte, en direcció nord, deixant el poble a mà esquerra. Anem a buscar la carretera CV-193 (Llucena-Argelita).

Ens incorporem a aquesta via en el punt quilomètric 22. Des d'ella gaudim d'unes vistes encisadores, colpidores, d'Argelita, penya Saganta, les penyes de Pons, la boca de la cova de Pons o el Puestico Malo. Observem els capricis de la natura i com les enormes roques que un dia es van solsir, tot tallant la muntanya, van quedar falcades desafiant les lleis físiques.

Després d'aproximadament tres quilòmetres de caminar per la carretera en direcció sud-est, en arribar a la Cruceta ens orientem cap al nord-est i, sorpresa, ens creuem amb un parell de cabirols. Tanmateix, no tardem massa en girar de nou en direcció est i, ara sí, arribem a un encreuament. Som a la partida del mas Blanco.

Continuem recte per una pista, cap a l'est, i comencem a perdre altura. El paisatge que guaitem des d'ací és magnífic: des del Cuco fins a la Hoya Larga, passant pel Prado. Uns metres més endavant arribem a una altra bifurcació. Ara anem cap a la dreta, en direcció sud cap al corral Blanco i deixant a l'esquerra i baix el barranc de Ramírez.

Apleguem uns minuts més tard a un encreuament on hem d'agafar el camí de les Quemadas, a la dreta, per a començar a perdre altura. Travessem la partida de la Viña Alta on, per cert, de vinyes ja no hi ha, i la de la Clotada. Finalment fem cap a l'encreuament de l'inici de la ruta on havíem agafat el camí d'Argelita. Ara anem en direcció contrària per a entrar al poble, passejar pels seus costeruts carrers i acabar la ruta junt a la carretera CV-194.