Moving time  3 hours 22 minutes

Recorded February 2020

1.7
3.4

near Vallada, Valencia (España)

Vallada - El Tossal o Penya del Manco (722 m) -_ El Túnel del Sumider (505 m - El Penyó (649 m) - Castell de Vallada (552 m).
Una ruta circular no molt llarga uns 11 km però bastant exigent amb una ascensió de 800 m.
Iniciem la ruta en Vallada, al passeig Valencia i ens posem en marxa en direcció a les Ermites on existeix pàrquing. Seguim per la carretera i deixem el cementeri a la dreta i continuem avant quan estem arribant a la zona de les ermites, a la nostra esquerra està barranc i girem cap a un pont de fusta per als vianants, el creuem a la nostra dreta, s’inicia l'itinerari que anem a seguir, ja veiem les dos moles importants a pujar: el Tossal i el Penyó que impressiona bastant amb la seua forma de pirulí estret i fi.
La pista res més passar el pont es converteix en senda que va ascendint pel vessant del Tossal en direcció nord nord-est allunyant-nos de Vallada tenint a la vista esquerra l'A7 i al fons el castell de Montesa. La pujada és contínua i quan estem sobrepassant la Penya del Manco girem a la dreta per una senda molt empinada que va direcció al sud-est, ara trobem un fort pendent, ja que la senda puja en recte. També trobem que la senda està bloquejada pels pinets tombats pel darrer gran temporal de vent, després de 3,5 km i una ascensió de 350 m, fem una parada en el coll per a prendre un esmorzar ràpid. Reprenem la marxa cap al cim, ara a la dreta en direcció sud-oest amb matolls baixos, pugem fins al nostre primer cim el Tossal 722 m., també anomenat Penya del Manco i baixem pel costat contrari. Arribats al cim gaudim de les vistes excepcionals. Ara veiem des de l'altura, els altres reptes que ens esperen cap a l’oest.
Abans baixem per la cresta fins a arribar a una pista que agafem cap a la dreta i ens va acostant a la carretera, que creuem i ens dirigim a les cases de Calataiud i una altra casa anterior amb cadires i taules de pedra amb encant. Creuem uns bancals d'oliveres i per una senda anem abaixant una pista que ens va acostant mentre anem pujant fins a la segona altura del dia, arribem a un pal indicador a la dreta 1,3 km al Penyó, que a la dreta abaixa cap al Túnel del Sumidor que està a 300 metres que fem d'anada i tornada abans de prendre una senda de nou en ascens, i l'última part de l'impressionant cim vertical és una grimpada continua, ajudant-nos amb un cable d'acer de passamans i uns escalons arribem la creu que marca el seu cim de 649 m. i el destrempe és pel mateix lloc.
Seguim la ruta en direcció al Castell, última però ja insignificant ascensió, arribem a les seues ruïnes edificades en talaia de magnífiques vistes a la vall a 552 m.
Ja només ens queda baixar zigzaguejant, molt verticalment i per senda un poc pedregosa, quan baixem de cota tornem a trobar alguns pins caiguts que dificulten un poc la marxa.
Atenció a causa del funcionament defectuós del GPS, poden trobar-se línies rectes causades per la pèrdua parcial del senyal o puntes estranyes que no són reals, per tant cal anar amb una mica precaució en seguir la ruta.
Si utilitzes el track, t'agrairia que feres una valoració en wikiloc sobre la seua utilitat.

=======================================================================

Una ruta circular no muy larga unos 12 km y eso sí bastante exigente con una ascensión de 700 m.
Vallada nos ponemos en marcha desde la avenida de Valencia en dirección a la zona de las Ermitas donde existe parking para coches, dejamos el cementerio a la derecha y a nuestra izquierda el barranco, llegamos a un puente peatonal de madera sobre el barranco y lo cruzamos giramos a la izquierda y ya estamos en el itinerario, ya vemos las dos moles importantes a subir: el Tossal y el Penyó que impresiona bastante con su forma de pirulí estrecho y fino.
La pista nada más pasar el puente se convierte en senda que va ascendiendo y cada vez apunta al norte su dirección alejándonos de Vallada por la ladera del Tossal teniendo a la vista izquierda la A7 y al fondo el castillo de Montesa. La subida es continua, de repente realizamos un giro a derecha de 90 grados un aparece una fuerte pendiente en recto toda la senda está bloqueada por los pinpollos derribados, pero después de 3,5 km y una ascensión de 350 m, hacemos una parada en el collado para tomar un almuerzo rápido. Hemos tenido una media baja debido especialmente por la cantidad de pinos derribados. Reanudamos la marcha hacia la cumbre ahora ya con matorral bajo y a trepar al Tossal de 722 mts, subimos hasta la Penya del Manco y bajamos por el lado contrario. Llegados a la cumbre disfrutamos de las vistas excepcionales. Ahora vemos desde la altura, al otro reto que nos espera hacia el sur.
Antes tenemos que bajar por la cresta hasta llegar a una pista que cogemos hacia la derecha nos va acercando a la carretera, que cruzamos y nos dirigimos a las casas de Calatayud y otra casa anterior con sillas y mesas de piedra con encanto. Cruzammos por uno bancales de olivos y por un senderillo descendemos hasta alcanzar la pista que nos va acercando mientras vamos subiendo hasta la segunda altura de hoy, y llegamos al indicador a la derecha 1,3 km al Penyó. Pero antes nos desviamos a la derecha en senda de bajada para visitar el Túnel del Sumidero que està a 300 metros. Volvemos a subir i a la derecha una senda otra vez en ascenso, y la última etapa impresionante la cima vertical es una trepada continúa ayudándonos con un cable de acero de pasamanos alcanzamos la cruz que marca su cumbre de 649 m. y el destrepe es por el mismo sitio
Seguimos la ruta en dirección al Castillo, última pero ya pequeña ascensión, llegamos al mismo con su atalaya de vistas sobre el valle a 552 m.
Ya solo nos queda bajar zigzagueando, muy verticalmente y por senda algo pedregosa, cuando bajamos de cota vuelven aparecer algunos pinos caídos que dificultan la marcha.
Atención a causa del funcionamiento defectuoso del GPS, pueden encontrarse líneas rectas causadas por la pérdida parcial de la señal o puntas extrañas que no son reales, por lo tanto hay que ir con un poco precaución al seguir la ruta.
Si utilizas el track, te agradecería que hicieras una valoración en wikiloc sobre su utilidad.
Bridge

Pont de fusta

Ermita de Sant Sebastià

El Penyó

Vallada

Pal indicador

Dreta cap amunt per senda molt empinada

Cresta de la Penya del Manco

El Tossal o Penya del Manco 726 m.

Dreta per pista

Pal indicador - creuar la carretera

Esquerra per pista

Ruins

Molló de pedra

Tree

Ametller en flor

Pal indicador - dreta per senda de baixada

Cave

Ermita de Diví Jutge

• Photo of Simon Corresendas

Simon Corresendas Feb 12, 2020

Buena crónica con todo lo que acontecio

• Photo of Ramón Tamarit

Ramón Tamarit Feb 13, 2020

Interesante y bonita ruta para gente con ganas de sudar la camiseta..